Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 10:18

Przesyt i niedosyt

A podobno jest gdzieś ulica
(lecz jak tam dojść? którędy?)
ulica zdradzonego dzieciństwa,
ulica Wielkiej Kolędy [...]
(K.I Gałczyński, Podróż)

Paweł rozejrzał się po pokoju synów. Wszędzie walały się klocki, gry, pluszaki, modele, figurki. Regał zapełniony był książkami, grami planszowymi, puzzlami. Na biurku rozkręcony jakiś mechanizm i rozsypane bezładnie narzędzia.

– No tak, dziada z babą tu tylko brakuje. Niedługo mikołajki i święta. Co im kupić? Z czego będą się cieszyć? Co im się szybko nie znudzi?

Kinga uchyliła drzwi do pokoju córki. Otwarta szafa aż kipiała od kolorowych ubrań i torebek. Na toaletce poustawiane kolorowe kosmetyki, w szkatułce i na specjalnych stojakach misternie poukładana biżuteria. Na regale książki, gry, zbiór słoników. Obrazu dopełnia elektronika: laptop, telefon, inteligentny zegarek.

– Ona wszystko ma, co jej podarować?

Takie obrazki można zobaczyć niemal w każdym domu. Żyjemy w czasach szybkiego rozwoju różnych dziedzin. Kiedyś telewizor był rzadkością, telefony stacjonarne były w nielicznych domach. A teraz? Chyba każdy ma przynajmniej jeden telefon komórkowy, nowoczesnego telewizora nie ma najczęściej ten, kto nie chce go mieć. Reklamy zachęcają do kolejnych zakupów, nawet nie dają nam szansy, by o czymś pomarzyć, bo swoimi sztuczkami wmawiają nam, że wiedzą lepiej co chcemy, czego potrzebujemy. Dzieci zasypane są zabawkami, grami, elektroniką. Z jednej strony jest to objaw wyższej stopy życiowej, a z drugiej… skąd tak dużo problemów i rozczarowań?

Grudzień to mikołajki i święta Bożego Narodzenia. To czas gorączkowego myślenia czym obdarować dzieci, a także dorosłych. Czym zaskoczyć? A może zamiast wielu prezentów, zamiast różnych większych i mniejszych, kupić jeden drogi? Co kupić babci, która „wszystko ma” i „nic nie potrzebuje”? Takie pytania, a także przygotowania, sprzątanie, zakupy – wszystko to przysłania radosne oczekiwanie, gdyż wymaga rozplanowania, podzielenia obowiązków między domowników, dopilnowania. Zamiast radości jest przemęczenie, gonitwa i frustracje. Jak zdążyć? Jak zadowolić wszystkich?

Zagonieni między pracą a domem, między przygotowaniami do świąt, odrabianiem z dzieckiem prac domowych, zakupami, gubimy radość i ducha świąt. W końcu, gdy już siadamy do świątecznego stołu, jesteśmy tak przemęczeni, że czekamy na zakończenie świętowania. Coraz częściej też każdy siedzi z nosem w telefonie lub tablecie, w tle szumi non stop włączony telewizor. Po świętach, szczególnie po tych pełnych gwaru, rozczarowań, dyskusji, czasami sztucznych uśmiechów i nieszczerych życzeń, z ulgą wracamy do pracy, z ulgą wysyłamy dzieci do szkoły. Czy tak powinno być? Czy zatraciliśmy zdolność spędzania czasu w miłej, serdecznej atmosferze?

Są różne sposoby spędzania świątecznego czasu. Coraz częściej można zaobserwować trend rodzinnych świątecznych wyjazdów. Wielu wybiera święta w ośrodkach w Polsce, gdzie inni wszystko przygotowują i są „do usług”, gdzie wszystko jest zorganizowane, załatwione, podane, sprzątnięte. Coraz częściej też wybierane są wyjazdy za granicę, by oderwać się od „całego tego bałaganu” i pobyć przez tydzień czy dwa w ciepłym klimacie, wygrzać się na plażach lub pozwiedzać inne kraje. Jesteśmy różni, więc różnie odczuwamy szczęście i radość. Dlatego każdy sposób jest dobry, jeśli naprawdę nam je przynosi.

Większość z nas wyrosła w tradycji chrześcijańskiej. Ale świat się zmienia – kultury się przenikają, mieszają się nacje. Dla osób spoza naszej kultury bardzo ciekawym przeżyciem może być obserwacja naszych obrzędów i tradycji (jak chociażby sianko pod obrusem), smakowanie potraw wigilijnych, dzielenie się opłatkiem, kolędowanie. To, co dla nas jest „odwieczne”, dla nich jest egzotyczne. Nowe smaki mogą im przypaść do gustu, albo być nie do zaakceptowania.

Są obrzędy (na przykład chodzenie z turoniem), które możemy zobaczyć tylko w nielicznych miejscach. Zanika wspólne śpiewanie kolęd – zastępowane jest odtwarzaniem ich z płyt CD, z Internetu lub z programów telewizyjnych. Coraz mniej osób zna więcej niż jedną zwrotkę poszczególnych kolęd! Wróćmy do kolędowania. Pokażmy dzieciom, że wspólne śpiewanie i spędzanie czasu, to jednoczenie rodziny.

Kultywowanie tradycji jest ważne. To nasze korzenie, dziedzictwo i coś, co nas, jako naród, wyróżnia spośród innych. To coś, z czego możemy być dumni, czym możemy się chwalić. Nasze stroje ludowe – piękne, barwne, z ciekawymi elementami zdobienia – budzą podziw wśród obcokrajowców. Przez lata niszczono kulturę ludową, traktowano ją jako „wsiową” czy „obciachową”. Zanikały języki poszczególnych regionów. Całe szczęście znaleźli się ludzie, którzy postanowili ratować gwary, zwyczaje i muzykę regionalną.

Wróćmy jednak do poszukiwań prezentów. Warto zastanowić się, czy ogrom posiadanych przedmiotów (ubrań, butów, torebek, elektroniki, zabawek), faktycznie daje nam szczęście? Czy taka masa przedmiotów, spełnianie wszelkich zachcianek, kupowanie kolejnego samochodziku czy kucyka, rzeczywiście są dobre dla naszych pociech? Duża liczba zabawek sprawia, że szybko stają się one obojętne i na dziecko działa tylko efekt nowości. Warto się zastanowić, czy przypadkiem nie „przekupujemy” dziecka, bo nie mamy dla niego czasu?

Łóżko zasypane pluszakami ładnie wygląda, ale nie pozwala dziecku skupiać się na pojedynczych przedmiotach. Dziecko spędza kilka godzin w głośnej, nasyconej bodźcami szkole czy przedszkolu, a my fundujemy mu jeszcze kolejne zajęcia („bo przecież musi znaleźć i rozwijać pasje, uczyć się kilku języków, pływać…”). Dziecko atakowane jest przez bezmiar bodźców: faktur, kolorów, kształtów, zapachów, dźwięków. Ich ogromna ilość bombarduje je non stop, przez wiele godzin w ciągu każdej doby. Rozwijający się układ nerwowy dziecka, narażony jest na długotrwałą pracę na najwyższych obrotach. Mimo swej plastyczności nie radzi sobie z tym, następuje efekt przebodźcowania.

Kupujemy kolejne pluszaki, klocki, zabawki edukacyjne, lalki, kucyki, żołnierzyki. „Bo ja nie miałem, to niech dziecko ma wszystko”, „stać mnie, moich rodziców nie było stać”... Czy dziecko naprawdę potrzebuje aż tylu zabawek? Nie jest przecież w stanie bawić się wszystkim, nie jest w stanie zapamiętać co ma, nie jest w stanie utrzymać porządku. Dodatkowo należy zastanowić się nad tym, czy posiadanie wielkiej liczby plastikowych lub gumowych zabawek jest ekologiczne? Warto wykorzystać modę na bycie eko i zminimalizować liczbę przedmiotów w otoczeniu, a przy okazji kreować większą świadomość ekologiczną.

Można spotkać coraz więcej rodzin, w których preferuje się własnoręcznie wykonane prezenty – ozdoby i przedmioty użyteczne z wikliny papierowej, własnoręcznie wydziergane swetry, szale, czapki, torby uszyte z podartych dżinsów czy firanek. Prezentem mogą być także upieczone własnoręcznie ciasteczka, ciekawe przetwory z owoców i warzyw. Moda na bycie eko i idea zero waste, to krok ku „odzyskaniu planety” i czasu dla bliskich. To także poprawa komunikacji społecznej.

Każdemu przesytowi towarzyszy niedosyt. Jakie one są? U dzieci coraz częściej pojawiają się problemy w kontaktach społecznych, w sferze emocji, poczucie pustki, niska samoocena, brak koncentracji. Coraz częstsze są problemy psychiczne, okaleczanie się, a nawet próby samobójcze. To trudne tematy. Zastanówmy się, zanim kupimy kolejną zabawkę, kolejny gadżet. Może zamiast tego idźmy wspólnie na spacer do lasu? Może namówmy dziecko, by przeznaczyło część swoich zabawek dla biednych? Uczmy empatii. Uczmy, że ważniejsze jest być, niż mieć. Uczmy, że można się cieszyć z tego, co się ma i nie trzeba mieć „wszystkiego”.

Zamiast obsesyjnego sprzątania i gonitwy za kolejnymi prezentami/zachciankami, podejdźmy do świąt z większym luzem i cieszmy się z nich. Cieszmy się z własnoręcznie przygotowanych prezentów, ugotujmy wspólnie potrawy, przygotujmy razem świąteczne dekoracje.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

słabe opady śniegu

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h