Wraz z opublikowaniem dokumentu Masterplan dla FSO na nowo odrodziły się obawy i nadzieje związane z budową mostu Krasińskiego. Planowana inwestycja wywołała jeden z większych protestów społecznych na Żoliborzu w ostatnich latach.
Kwestia budowy mostu Krasińskiego ucichła zaraz po tym, gdy wygasła decyzja środowiskowa. Inwestycję zaniechano po raz drugi. W pierwszej kadencji prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, plany związane z mostem przesunięto na kolejne lata. Wymówką był ogólnoświatowy kryzys finansowy. Wybrano wówczas projekt i zdobyto decyzję środowiskową, która w 2018 roku przepadła. Przeciwnicy budowy mostu uznali ten dzień za zwycięski w 2,5 letniej batalii. - W tej walce uczestniczyła cała dzielnica: społecznicy, stowarzyszenia, radni, zarząd dzielnicy, a także, co fundamentalne, mieszkańcy. Razem, niezależnie od sympatii politycznych – ponad podziałami. Połączył nas wspólny cel – ochrona Żoliborza przed chybioną i przeskalowaną inwestycją, która doprowadziłaby do zdewastowania naszej dzielnicy, nie rozwiązując przy tym problemu komunikacji w Warszawie – mówiła Jolanta Szczepaniak-Grendowicz ze stowarzyszenia NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego w 2017 roku dla Gazety Żoliborza.
Z drugiej strony dziennikarz „Stołecznej” pisał w 2018 roku: - Jako mieszkańca Żoliborza razi mnie ten antymostowy triumfalizm. Wiem, że nie wszyscy w naszej dzielnicy go podzielają. Wielu z nas wciąż bliskie są społecznikowskie idee, które znamy z przedwojennych wspomnień o Żoliborzu, otwartość na innych, a nie zasklepianie się w swoim idealnym, urządzonym światku.
Most Krasińskiego już nie jako trasa szybkiego ruchu
Miasteczko Żerań ma być nowym osiedlem, w którym zamieszkać będzie mogło około 25 tys. ludzi. Na zlecenie stołecznego ratusza, urbaniści z pracowni Dawos opracowali koncepcję przekształceń terenów FSO. Aleja spacerowa otoczona zielenią, wzdłuż której ciągną się budynki mieszkalne odgrodzone biurowcami od ulicy Jagiellońskej, która dziś bardziej przypomina autostradę - tak w skrócie wygląda plan na nowe osiedle. Cała koncepcja jest efektem warsztatów z mieszkańcami, aktywistami i architektami.
Planowane inwestycje drogowe w rejonie Żerania FSO obejmują budowę trasy Mostu Krasińskiego jako nowej przeprawy przez Wisłę. W pierwotnych planach droga ta była projektowana jako trasa szybkiego ruchu z tramwajem.
„W Masterplanie dla ulicy Nowo-Krasińskiego (trasy mostu Krasińskiego) wprowadzono rozwiązania przyjęte w Modelu Transportowym Warszawy. Ulica została potraktowana jako droga klasy zbiorczej o ograniczonym ruchu kołowym. Dominującą funkcją ulicy będzie komunikacja publiczna – tramwajowa i autobusowa oraz komunikacja piesza i rowerowa. Ze względu na ograniczenie ruchu kierowanego w stronę dzielnicy Żoliborz przewidziano przekrój drogi o dwóch jezdniach z jednym pasem ruchu.” – czytamy w dokumencie.
Przeprawa dla komunikacji miejskiej
Jak podkreślają urbaniści przeprawa przez Wisłe może być kluczowa jeśli chodzi o komunikację miejską. Powstałaby możliwość powiązania zespołów przystankowych PKP Warszawa Praga z nową dzielnicą oraz powiązań tramwajowych z Żoliborzem.
Według prognoz, natężenie ruchu pojazdów w kierunku Żoliborza w porannym szczycie miałoby kształtować się na poziomie 1,6 tys. pojazdów na godzinę. Planowana linia tramwajowa prowadząca przez most Krasińskiego w porannym szczycie, w kierunku Żoliborza, miałaby przewieźć około 3 tys. pasażerów na godzinę.
Materplan dla FSO jest jedynie koncepcją i propozycją dla zmian studium zagospodarowania. Perspektywa budowy mostu Krasińskiego wydaje się odległa, zwłaszcza, że miasto na nowo musi się starać o decyzję środowiskową. "Cały proces uzgodnień środowiskowych i praca projektowa nad nową przeprawą, która ma połączyć ul. Krasińskiego na Żoliborzu z ul. Matki Teresy z Kalkuty na Bródnie, zacznie się od nowa" - czytamy w oficjalnym komunikacie stołecznego biura architektury. Najważniejszą kwestią są jednak pieniądze. Budowa mostu według poprzedniego projektu, według szacunków, miała kosztować niemal 700 mln zł. Obecna koncepcja, ze względu na mniejszy rozmiar może pochłonąć mniej pieniędzy. Przeprawa przez Wisłę na wysokości Żoliborza wstępnie planowana jest na 2025 rok.
Napisz komentarz
Komentarze