Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 08:33

Czy Sady Żoliborskie pozostaną sadami? Mieszkańcy opowiedzieli się za owocowym charakterem parku

To pytanie od kilku miesięcy zadają sobie mieszkańcy Żoliborza. Do 25 listopada prowadzone były konsultacje w sprawie nowych nasadzeń w Parku Sady Żoliborskie. W międzyczasie pod topór poszło 36 drzew, co nie spodobało się mieszkańcom, którzy w obliczu tych wydarzeń zaprotestowali przed żoliborskim urzędem.

Pod koniec listopada zakończyły się konsultacje w sprawie nowych nasadzeń w Parku Sady Żoliborskie. Podczas ostatniego posiedzenia trzech komisji dzielnicowych Agata Marciniak-Różak, wiceburmistrzyni Żoliborza poinformowała o wynikach konsultacji. Łącznie do urzędu wpłynęło 654 wypełnionych ankiet. Wstępne analizy wyników wskazują na to, że mieszkańcy opowiedzieli się za zachowaniem historycznego charakteru parku. Co to oznacza? Znaczna większość nadesłanych opinii, bo aż 603, wskazuje, że w parku powinny znaleźć się drzewa sadownicze owocujące.

W decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego ujęto 43 nowe nasadzenia, które są drzewami ozdobnymi. – Na podstawie zbieranych opinii wśród mieszkańców podjęta zostanie decyzja o wystąpieniu z wnioskiem do Marszałka Województwa Mazowieckiego w sprawie zmiany charakteru nasadzeń zastępczych i proponowanych gatunków drzew – informowała jeszcze w listopadzie Donata Wancel z Urzędu Dzielnicy Żoliborz.

Co z pięcioma drzewami, które uchroniły się przed wycinką?

W połowie listopada ruszyła wycinka drzew w Parku Sady Żoliborskie. Wówczas wycięto 36 sztuk z 41 ujętych w decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego. Wszyscy zadawali sobie pytanie co z pozostałą 5 drzew i kiedy odbędzie się ich ewentualne wycięcie. Obecnie zostały przycięte tak, by nie zagrażały przechodniom. Inspektorzy z Wydziału Ochrony Środowiska z żoliborskiego urzędu będą sprawdzać ich stan wiosną przyszłego roku.

Sady potrzebują specjalistycznej opieki

Podczas debat nad przyszłością sadów pojawiało się wiele pomysłów, głównie związanych z podkreśleniem walorów przyrodniczych owocowego zakątka Żoliborza. „Sady należałoby objąć pewną formą ochrony, która jest wpisana w ustawę o ochronie przyrody” – mówili zgodnie mieszkańcy podczas posiedzenia komisji dzielnicy.

Jak wskazują urzędnicy jednym z problemów stojących na przeszkodzie do objęcia sadów specjalistyczną opieką jest trudna sytuacja finansowa miasta. – To jest park, który był zakładany z wielkim trudem przez osoby, które w tej chwili działają w  Stowarzyszeniu Ochrony Sadów Żoliborskich. To jest nasze wspólne dziedzictwo i zależy nam, żeby charakter owocowy sadów został zachowany – mówił podczas listopadowej pikiety Jarosław Walczuk z inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie. Mieszkańcy są jednak zdeterminowani by wziąć sprawy w swoje ręce. Jedną z możliwości, która brana jest pod uwagę to startujący właśnie budżet obywatelski.

Podczas połączonego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Skarg, Wniosków i Petycji oraz Samorządności i Dialogu Społecznego radni przyjęli stanowisko w myśl, którego zobowiązują zarząd do przygotowania długoterminowej strategii działania i zachowania historycznego charakteru Sadów Żoliborskich. W plan wpisuje się również przeprowadzenie pogłębionych konsultacji społecznych, w trakcie których mieszkańcy wskażą preferowany sposób pielęgnacji i ochrony sadów. Stanowisko w tej sprawie musi podjąć najpierw rada dzielnicy, a później rada miasta. Obecna podczas poniedziałkowego posiedzenia Dorota Łoboda, stołeczna rada zapowiedziała, że wstawi się w tej sprawie u przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska Rady Miasta Marka Szulca.

Nowy system informacji o nasadzeniach i wycinkach

Mieszkańcy wskazywali również na braki drzewostanu w serwisie „Wiem o wycince”. W czynie społecznym, w ramach sąsiedzkiej inicjatywy przeprowadzono inwentaryzacje drzew w Parku Sady Żoliborskie. Według sporządzonych danych, od 2015 roku ubyło 42 drzew owocowych. Doliczając efekty ostatniej wycinki, łącznie w ostatnich latach pod topór poszło niemal 80 drzewek owocowych z 360. Przez ten czas nie zasadzono, żadnego drzewa tego typu.

Podczas dyskusji nad sadami pojawiła się kwestia sposobu komunikacji urzędników z mieszkańcami w sprawie wycinek i nowych nasadzeń na Żoliborzu. Zarząd przyznał, że trwają prace miasta nad stworzeniem spójnego systemu, którego stworzenie wymaga dużego nakładu pracy. Niezbędne jest zinwentaryzowanie obecnego drzewostanu i stworzenie systemu informatycznego. Może to potrwać kilka lat. Równolegle planowane jest utworzenie specjalnej zakładki na stronie żoliborskiego urzędu, gdzie mieszkańcy będą mogli sprawdzić informacje na temat planowanych wycinek.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ