Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:43

Zdrowa dieta, to zdrowa planeta

Jeśli chcemy jeść zdrowo, musimy sięgać po świeże, sezonowe, lokalne i możliwie ekologiczne składniki. W Polsce 68 proc. mężczyzn i 53 proc. kobiet ma nadwagę lub cierpi na otyłość. To pokazuje, że problemy z żywieniem i wyborami konsumenckimi istnieją – mówi Grzegorz Łapanowski, kucharz i dziennikarz kulinarny.

Jakub Krysiak: Jako społeczność otworzyliśmy się na smaki z różnych zakątków świata. Teraz należałoby się zastanowić nad tym, czy to co jemy, wpływa w jakiś sposób na naszą planetę.

Grzegorz Łapanowski: Według raportu z badań Kantar Polska, zatytułowanego „Ziemianie Atakują”, 72% Polaków uważa, że stan, w jakim znalazła się Ziemia, jest poważny i wymaga natychmiastowych działań. To pokazuje nasz stosunek do zmiany klimatycznej. Nadal jednak wiele osób nie łączy zmiany klimatycznej ze stylem życia ludności, w tym z nawykami żywieniowymi.

Ale chyba to nie wpływa aż tak, jak spalanie węgla, ropy i gazu?

Widząc warzywo, owoc czy kawałek mięsa, nie dostrzegamy jego kosztu środowiskowego. To, na jakim poziomie on się kształtuje, zależy od sposobu produkcji żywności, jej transportu, przetwarzania, konsumpcji i jej utylizacji. Jednym z trzech głównych emitentów gazów cieplarnianych jest system żywnościowy, który odpowiada za około 30 proc. ich emisji. Nie jest to namacalne tak, jak kłęby dymu wydobywające się z kominów elektrowni, dlatego też dla wielu osób nie jest to oczywiste.

Grzegorz Łapanowski
Grzegorz Łapanowski, kucharz i dziennikarz kulinarny
fot.Natalia Jansen

W jaki sposób powinniśmy zaprogramować system odżywiania?

Jedzenie jest ważną częścią naszej kultury, tradycji i tożsamości. Dawniej to, jak jedliśmy determinowała kultura, której częścią był post opierający się na prostej i skromnej diecie. Cały cykl składał się również z czasu świątecznego, kiedy można było pozwolić sobie na wystawniejsze jedzenie. To był naturalny podział, dzięki któremu łatwiej było zachować wówczas równowagę. Aktualnie można odnieść wrażenie, że uczta towarzyszy nam codziennie.

Potrawy mięsne odgrywają dużą rolę w naszym społeczeństwie. Dodatkowo mówi się o tym, że produkcja mięsa generuje większość gazów cieplarnianych w sektorze produkcji żywności. Powinniśmy zostać wegetarianami?

Przeciętny Polak w ciągu roku zjada ponad 70 kg mięsa. Zwierzęta odgrywają ważną i konkretną rolę w ekosystemie i gospodarstwie rolnym. Jakościowe wędliny i mięsa stanowią element naszej kultury, gastronomii i zbilansowanej diety. Według zaleceń pod kątem środowiska i zdrowia, powinniśmy spożywać 25 kg mięsa rocznie. W tym kontekście coraz częściej mówi się o fleksitarianiźmie. Ponadto, skoro wiemy, że produkcja przemysłowa żywności ma negatywny wpływ na środowisko, to warto zastanowić się, czy ekonomia, finanse i biznes są priorytetami, przez pryzmat których powinniśmy patrzeć na rzeczywistość i na naszą dietę. Polska jest krajem mało zasobnym w wodę, a mimo to importujemy mnóstwo paszy z Ameryki Południowej po to, by produkukować mięso na gigantyczną skalę.

Nie tylko przemysłowa produkcja mięsa ma wpływ na kondycję planety, ale i warzyw oraz owoców. Jeden z odcinków serialu dokumentalnego „Rotten” pokazuje skutki przemysłowej produkcji Avocado. Z tego powodu, w Chile wyschły dwie rzeki, będące głównym źródłem wody dla okolicznej ludności.

Żywność traktowana jest jedynie jak towar, a ziemia sprowadzana jest do roli mocno eksploatowanej fabryki. Płody rolne są darem od natury i o tym fakcie zapomnieliśmy. Jedzenie powinno być czymś więcej niż tylko przedmiotem handlu. W sklepach dominują produkty przetworzone. Jeśli chcemy jeść zdrowo musimy sięgać po świeże, sezonowe, lokalne i możliwie ekologiczne składniki. W Polsce 68 proc. mężczyzn i 53 proc. kobiet ma nadwagę i cierpi na otyłość. To pokazuje, że problemy z żywieniem i wyborami konsumenckimi istnieją w naszym społeczeństwie.

Jako konsumenci odgrywamy ważną rolę w całym systemie żywieniowym. Kształtujemy rynek swoimi potrzebami i zachowaniem, ale poważniejszych zmian nie widzimy.

Celem Fundacji Szkoła na widelcu jest wprowadzenie edukacji kulinarnej do szkół i przedszkoli
fot. Szkoła Szkoła na Widelcu

Dokonując pewnych wyborów opowiadajmy się za określoną wizją świata. Rynek jest coraz bardziej świadomy wyzwań. Sieci handlowe częściej podejmują działania na rzecz ograniczenia plastiku, promocji produktów ekologicznych i uświadamiania swoich klientów. Jako konsumenci musimy tego wymagać. Jeżeli w swoim zachowaniu będziemy kierować się etyką i stawiać na prośrodowiskową politykę, damy dowód temu, że kondycja planety jest dla nas ważna. Przemysł dostrzega tego typu postawy i zaczyna się powoli zmieniać. Następuje to wolno, ale każda zmiana wymaga czasu.

Również ta w społeczeństwie, ale potrzebna jest przede wszystkim edukacja. Młode pokolenie również, tylko czy świat kulinarny je interesuje?

Dzieci lubią gotować i to bardziej niż nam wszystkim się wydaje. W Fundacji Szkoła na Widelcu chcemy uczyć kulinarnej samodzielności, a do tego potrzebna jest świadomość. W takich krajach, jak USA czy Wielka Brytania, od pokoleń nie gotuje się w domach. Wyzwania żywieniowe, które stoją przed mieszkańcami tych regionów wynikają w dużej mierze z braku samodzielności w przygotowaniu dań.

Pamiętam zajęcia w szkole, a było to bardzo dawno, na której przygotowaliśmy sałatkę warzywną. Do dziś wiem, jak ją zrobić.

Celem Fundacji Szkoła na Widelcu jest wprowadzenie edukacji kulinarnej do szkół i przedszkoli. Pan zrobił sałatkę na jednej godzinie lekcyjnej, a gdyby na każdym poziomie edukacji zrobić takich zajęć kilka w skali roku, to mielibyśmy pokolenie, które ma łączność ze światem kulinarnym. Chcemy uczyć, jak jeść zdrowo, zarówno w teorii i w praktyce, tak by dzieci w przyszłości były w stanie wyżywić siebie i swoją rodzinę. W końcu wspólne gotowanie i spożywanie posiłków czyni z nas zgraną „familię”.


StockSnap_JM0361WMJ4

StockSnap_JM0361WMJ4

1I1A4443NataliaJansen2018netsize

1I1A4443NataliaJansen2018netsize

IMG_4008

IMG_4008

wesprzyj_nas_banner-4

wesprzyj_nas_banner-4


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.