Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:08

Zdrowe odżywianie a dziecko

Jak przekonać nasze pociechy, te najmłodsze, ale już obracające się w świecie zewnętrznym, jakim jest szkoła, jak również te w wieku przedszkolnym, do zdrowego odżywiania?

To zmora większości rodziców, ponieważ to faktycznie trudne i nie zawsze możliwe do zrealizowania. Brak jest idealnych rozwiązań, za to pojawia się cała masa pomysłów. I na pomysłach się skupmy. Dzieci i najmłodsza młodzież myślą o jedzeniu zazwyczaj w czarno-białych kategoriach. To znaczy, że w ich oczach coś albo jest „fajne”, albo nie, albo ładne, albo brzydkie, albo smaczne, albo nie. Mało które dziecko powie: „ładne, ale...”, „smaczne, ale…”. Rano pakujemy dziecku do szkoły kanapki i pyszne jabłko wraz z wodą lub zdrowym sokiem, mając nadzieję, że zostaną zjedzone i wypite. Stańcie jednak przed lustrem i zapytajcie siebie, jak to było w przeszłości. A bywało różnie. Tyle że 20-30 lat temu było znacznie mniej pokus na półkach sklepowych.

Przede wszystkim: dziecko ma zwykle takie przyzwyczajenia, jakie wykształciły się w jego domu rodzinnym. Jeśli w naszym domu słodzimy herbatę, często kupujemy chipsy, Coca-Cola jest gdzieś na blacie w kuchni, a suszonych owoców używamy tylko wtedy, gdy pieczemy ciasta na święta, to nie należy się dziwić, że dziecko na zewnątrz nie sięga po owoce i zdrowsze jedzenie. W domu owoce zawsze muszą być w zasięgu wzroku i ręki. Nie cukierki, chrupki czy paluszki, ale orzechy, rodzynki czy inne suszone owoce. Próbowałem tego na swoich dzieciach, zwykle z sukcesem. Absolutny sukces w tej materii osiągnąłem zaś z własnym wnuczkiem. Wystarczyły dwa dni braku tego, co w domu zawsze jest, czyli „przegryzaków”. Zastosowanie zamiast nich migdałów, brzoskwiń czy jabłek sprawiło, że wnuk zaczął po nie sięgać. Co istotne, bakaliami i orzechami raczej się nie napychamy, bo są po prostu sycące. O walorach zdrowotnych nie wspomnę.

Warzywa – temat tabu. Od wieku przedszkolnego słyszymy od naszych dzieci, że  szpinak – nie, marchewka z groszkiem – nie. Dlaczego? Odpowiedź to zazwyczaj: „bo nie!”. Ale chodzi głównie o to, że koleżanka  lub kolega też tego nie jedzą.

W posiłkach serwowanych w naszych domach nie wolno unikać warzyw i należy pamiętać o ich sezonowości. To sezonowość dyktuje bowiem najzdrowszą dietę. Nie polecam np. jedzenia cały rok pomidorów i ogórków. Późna jesień czy zima to bowiem sezon na kiszonki. A kiszonki to przecież także składnik supersurówek czy pysznych kwaskowatych zup,  które dobrze przygotowane stają się smaczne dla dzieciaków.

Gdy dziecko nauczy się, że wiosna i lato to czas, gdy najsmaczniejsze i najzdrowsze są np.  truskawki, wczesnym latem pojawiają się szparagi, a zioła są nie tylko zielone, ale też smaczne i zdrowe, to będzie nam łatwiej. Jednak mieszkańcy domu rodzinnego dziecka muszą być tego świadomi i taką wiedzę mu przekazywać. Gdy od najmłodszych lat dziecka w naszym domu nie nadużywa się np. słodyczy i cukru, możemy liczyć na to, że wykształci ono zdrowe nawyki żywieniowe. Poza tym jeśli nie będziemy doprawiać za mocno żywności solą i cukrem lub nawet pominiemy je w ogóle, to z czasem zauważymy, że nasz poziom odczuwania smaku słodkiego i słonego zmieni się na rzecz ich ograniczania.

Jesienią zróbcie kilka słoików własnych konfitur, dżemów czy innych przetworów. Spróbujcie podać dziecku jogurt naturalny z tymi owocami w fajnym naczynku, bo to głównie atrakcyjne opakowania zachęcają dzieci do tego, by jeść przesłodzone jogurty.

Pracujcie w kuchni razem ze swoimi dziećmi. Od smarowania kanapek masłem (nie margaryną), poprzez układanie sera czy wędliny, kończąc na traktowaniu jako całości układanki pomidora, rzodkiewki czy innych dodatków. Pozwólcie dzieciom kroić, smażyć i doprawiać. Pozwólcie czasem im coś zepsuć podczas tej pracy, bo przecież sami też robimy błędy. Gdy dzieciaki biorą udział w gotowaniu, gdy w naszych ogródkach rosną zioła, truskawki, marchewki czy pomidory, to dzieci  chętniej po nie sięgają.

Tak już jest, że podobnie jak sikania na nocnik uczymy dziecko zwyczajów żywieniowych. Jeśli zajadamy chipsy i popijamy gazowanymi napojami na co dzień, to nasza pociecha też to robi. Jeśli od początku świadomego życia dziecka cukierek będzie dla niego rzadkością, a bakalie codziennością, to przekonamy się, że nawet poza domem będzie to jego zwyczajowe jedzenie. A że czasami zje batona i popije napojem gazowanym - to nie koniec świata.

Zapraszam do niedzielnych spotkań w Moonsferze. Od października podczas brunchu będziemy w kąciku kulinarno-zabawowym przygotowywać z dziećmi zdrowsze wersje popularnego jedzenia. Racuchy, koktajle, kanapki czy pizze i makarony. To będzie mój mały wkład w edukację waszych pociech. Zawsze możecie mnie też zapytać o poradę i pomoc, także na moim Facebooku czy Messengerze. Zapraszam do zdrowego prowadzenia domu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.