Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 21:44

Żoliborz chce zdrowej planety

W dobie zmian klimatycznych borykamy się z rekordowymi upałami. Pojawiają się również pierwsze trudności z dostępnością wody. Rekordowo niski poziom najdłuższej polskiej rzeki może niedługo jeszcze się obniżyć. Pomóc może nam zieleń, kreowanie odpowiednich postaw i dbałość o naturę.

Przez ostatniedekady klimat w Polsce wyraźnie się ocieplił. Nie ulega to żadnej wątpliwości.Trudne do zniesienia fale upałów potwierdzają dane pomiarowo-obserwacyjne.Obecnie wzrost temperatury w Polsce postępuje z szybkością ok. 0,3°C na dekadę.

Czerwcowe nocew Warszawie wpisywały się w definicję nocy tropikalnych. Z danych IMiGW wynika,że w Warszawie w latach 1951–2010 było takich tylko 17. Ostatnio występują coroku i jest ich coraz więcej. Zwykle pojawiały się pojedynczo, ale podczasostatniej fali upałów było ich pięć tylko w jednym tygodniu! To efekt ijednocześnie zapowiedź coraz szybciej zmieniającego się klimatu. Tegorocznyczerwiec np. w Zakopanem był najcieplejszy od stu lat. Eksperci twierdzą, żemamy niespełna 11 lat na powstrzymanie skutków ocieplenia klimatu.

Zieleń dla ochłody

Z nieba leje siężar, a w polskich miastach – beton. Będzie coraz goręcej i potrzebujemy drzew.W okresie upałów pojawiło się mnóstwo eksperymentów z wykorzystaniem kamerytermowizyjnej. Jaka jest różnica między temperaturą chodnika w alei drzew itego wystawionego na słońce? W cieniu drzew temperatura przedmiotów (a takżeludzi) utrzymuje się na niższym poziomie, na słońcu zaś nagrzewają się błyskawicznie.Przy temperaturze powietrza wynoszącej 30°C różnica ta wynosi nawet 15 stopni.Wedle przeprowadzonego przez Centrum Nauki Kopernik eksperymentu fragmentchodnika bez drzew ma 47°C. Otoczony drzewami – 33°C, czyli mniej więcej tyle,ile wynosiła temperatura powietrza.

Zbawienny wpływ zieleni zaczyna być doceniany przezmieszkańców. Trend ten od dawien dawna występuje w najmniejszej dzielnicyWarszawy. Przynajmniej 20 proc. powierzchni Żoliborza stanowi zieleń. Sporo tuparków i skwerów, które są nieodłącznym elementem spacerów żoliborzan. Wyjątkowepunkty na mapie całej Warszawy to park Fosa i Stoki Cytadeli tworzące korytarzekologiczny. Wysoka roślinność wzdłuż muru tworzy chłodny, ciemny, bezpiecznyszlak wędrówek zwierząt. „To kluczowe. Budując takie korytarze, łączymy ze sobąwcześniej izolowane miejsca występowania zwierząt, pozwalamy mieszać sięmikropopulacjom, rozbudowując ich pulę genową i wzmacniając kondycję gatunku, azatem stabilność całego ekosystemu” – czytamy na profilu facebookowym Zielony Żoliborzprowadzonym przez dzielnicowego ogrodnika. W ostatnim czasie park Fosa i StokiCytadeli stają się miejscem licznych wycieczek, podczas których przyrodnicyopowiadają o występujących tam gatunkach zwierząt i roślinności.

Również stołeczny ratusz docenia wartość zieleni wmieście, podejmując się nowych nasadzeń. W tym roku zmieniono sposoby koszeniatraw. – W trosce o owady i jeże miejscy ogrodnicy przycinają trawy w pasachdrogowych oraz poszczególnych parkach zaledwie kilka razy w roku. Polne kwiatysą pożywieniem m.in. dla pszczół oraz schronieniem dla małych zwierząt.Ekonomiczne praktyki to także mniej hałasu. Wcześniej poprosiłam burmistrzówdzielnic, by wstrzymali koszenie ze względu na upały. Wysoka roślinność pozwalaw gorące dni zatrzymać więcej wody i utrzymać wilgotność w mieście – mówiłaJustyna Glusman, koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni Warszawy,podczas konferencji w sprawie pielęgnacji pasów zieleni w mieście.

Zamiast równiutkich trawników kwietne łąki

W stolicy jest coraz więcej naturalnych łąk.Warszawscy ogrodnicy nie koszą ich wiosną i latem, ponieważ dzikie kwiaty sąpokarmem m.in. dla pszczół i motyli oraz schronieniem dla gryzoni i dżdżownic.Unikalnym przykładem jest al. Wojska Polskiego, gdzie miejscy ogrodnicy skosilitylko środek zieleni, a boki pozostawili nietknięte. Z kolei w węźle Wisłostradyi Krasińskiego celowo pozostawili martwy pień klonu.

Łąki kwietneurozmaicają miejski krajobraz. W stolicy obecnie znajduje się ponad 13,5 tys. mkw. tego typu miejsc. Polne trawy i kwiaty magazynują wodę, wpływającpozytywnie na retencję i utrzymanie wilgotności w mieście. W czerwcu grupamieszkańców osiedla sPlace Park znajdującego się na Żoliborzu Południowympostanowiła założyć łąkę kwietną we własnym
zakresie.

– Warszawiacy oddolnie wychodzą z inicjatywami zakładaniakolejnych łąk, m.in. zgłaszając propozycje lokalizacji zieleńca w budżecieobywatelskim. Oprócz tego, że przynoszą liczne korzyści przyrodnicze, tereny tesą stosunkowo niedrogie w utrzymaniu. Niedawno mieszkańcy stolicy mogli przyjśćdo siedziby Zarządu Zieleni przy ul. Kruczej, by bezpłatnie wziąć nasionapolnych kwiatów, np. chabra bławatka. Akcja „Bankomat nasion” cieszyła się dużąpopularnością – poinformował Zarząd Zieleni Warszawskiej.

Zielony dach, odnawialne źródła energii i pszczeli zakątek – centrum o proekologicznym charakterze

Arkadia jako jeden z liderów wśród centrówhandlowych stosuje rozwiązania umożliwiające utrzymanie równowagi ekologicznej.Jednym z kluczowych elementów jest zielony dach. Jego wynosząca 27 tys. m kw.powierzchnia obrasta w wielogatunkową roślinność. To coraz popularniejsze rozwiązanieumożliwia odprowadzenie wody opadowej do gruntu, pochłania pyły izanieczyszczenia atmosferyczne oraz redukuje efekt miejskiej wyspy ciepła.

Na zielonym dachu Arkadii swój dom znalazło pięćpszczelich rodzin. Przez cały rok zamieszkują w pięciu drewnianych ulach. Różnorodnagatunkowo okolica jest bardzo przyjaznym środowiskiem dla tych owadów. Dziękinim rośliny kwitnące w pobliżu Arkadii, a także te rosnące w pobliskichogródkach działkowych, mogą wydawać dorodne owoce i wysiewać nasiona.

Arkadyjska zieleń to nie tylko dach, ale również sąsiadującez centrum trawniki, na których w słoneczne dni wylegują się mieszkańcy, orazotaczające plac zabaw drzewa dające cień i schronienie. Udowodniono, że barwazielona wpływa korzystnie na układ nerwowy człowieka, działa odprężająco iodstresowująco. Rośliny bardzo pozytywnie kształtują nasze emocje. By spotęgowaćten efekt, podczas remontu Arkadii zdecydowano się również na elewację obrastającązielenią.

Na parkingu Arkadii działa ekologiczna myjniasamochodowa Autonatura, która oferuje innowacyjną technologię mycia aut bez użyciawody. Metoda ta pozwala zaoszczędzić do 200 litrów wody na jednym pojeździe wstosunku do myjni tradycyjnych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zastosowanym wmyjni zminimalizowana jest także ilość odpadów i zanieczyszczeń. Produkty myjącesą przyjazne środowisku i niemal w 100% biodegradowalne.

Co ważne, do Arkadii z łatwością można się dostaćekologicznym środkiem transportu, jakim jest rower. Na rowerzystów czeka ponad200 miejsc postojowych. Parking dla jednośladów przy placu zabaw jest zadaszonyi monitorowany. Przed centrum znajduje się też jedna z najpopularniejszychstacji Veturilo w Warszawie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.