Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:10

Kobieta z różą i powstaniem w tle

Alinkę z parku Żeromskiego znają chyba wszyscy żoliborzanie, a prawdopodobnie także większość mieszkańców Warszawy. O tym, że ma ona na Żoliborzu swoją „siostrę”, wie znacznie mniej osób. „Siostra” to wprawdzie przyrodnia, bo nie tylko powstała w innym czasie, ale też inne ręce ją wyrzeźbiły. Bezimienna, pogrążona w zadumie, z kwiatem róży w opuszczonej dłoni, stoi na placyku przy zbiegu ulic Mickiewicza i gen. Zajączka, nieopodal Zespołu Szkół Elektronicznych.

To  jeden z pierwszych pomników w Warszawie upamiętniających Powstanie Warszawskie. Upamiętnia nie tylko bezpośrednich uczestników szturmów na Dworzec Gdański, ale również kobiety Warszawy czasów wojny: łączniczki, sanitariuszki, matki, żony, siostry, które straciły swych bliskich w walce z okupantem.

Odsłonięcie pomnika nastąpiło 29 września 1957 r. Pomnik ufundowano staraniem Rady Narodowej dzielnicy Żoliborz. Napisy wykuli w czynie społecznym pracownicy Zjednoczenia Budownictwa Miejskiego. Początkowo pomnik miał formę pamiątkowego głazu w otoczeniu zieleni, ustawionego na podeście z płyt chodnikowych.

Na głazie umieszczono tablicę z napisem:

„W hołdzie bohaterskim żołnierzom oddziałów powstańczych Kampinosu, Żoliborza i Starówki poległym w natarciach na Dworzec Gdański w dniach 20-22 VIII 1944”.

Na podeście wykuto fragment wiersza „Testament mój” Juliusza Słowackiego:

„A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,

Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec”.

W 1974 r. obok głazu pojawiła się ceramiczna rzeźba dłuta Ireny Nadachowskiej, której sama autorka dała tytuł „Nad partyzancką mogiłą”. Usytuowanie w tym miejscu i powiązanie z określonymi wydarzeniami nadało jej znacznie szerszy kontekst.

W listopadzie 1983 r. wandale niemal doszczętnie rozbili posąg kobiety z różą. Uczniowie z Zespołu Szkół Elektronicznych pozbierali ocalałe fragmenty i zanieśli je do pracowni autorki z prośbą o odtworzenie rzeźby. Wierna oryginałowi kopia posągu została odlana w brązie w Zakładach Mechanicznych im. Nowotki. Rzeźba powróciła na miejsce pamięci w dniu 18 marca 1988 r.

W 1994 r. zmodyfikowano inskrypcję na głazie, dodając informacje o partyzantach, którzy wsparli szturmy. Obecnie jej treść brzmi:

„W hołdzie bohaterskim żołnierzom Armii Krajowej oddziałów powstańczych z Żoliborza i Starówki oraz partyzanckich z Puszczy Kampinoskiej i Nalibockiej poległym w natarciu na Dworzec Gdański w dniach 20 i 22 VIII 1944”.

I tu pojawia się potrzeba dołączenia choćby niewielkiej informacji o wydarzeniach sierpnia 1944 r., gdyż napis na tablicy mimo modyfikacji nadal nie przekazuje kompletnych informacji. Szturmy powstańców na Dworzec Gdański były jedną z najkrwawszych akcji bojowych i jedną z największych operacji ofensywnych Polaków w czasie Powstania Warszawskiego.

Praktycznie już w chwili rozpoczęcia Powstania Stare Miasto zostało odcięte od północy Warszawy przez linię kolei obwodowej i Dworzec Gdański opanowane przez Niemców. Celem ataków było stworzenie trwałego połączenia pomiędzy Starówką i Żoliborzem oraz stworzenie korytarza, którym na słabnące w oporze Stare Miasto miały wejść dobrze uzbrojone kompanie przybyłe do stolicy z Puszczy Kampinoskiej. Byli to nie tylko lokalni partyzanci z okolic Warszawy, czyli oddziały miejscowe z Rejonu VIII pod dowództwem kpt. Józefa Krzyczkowskiego „Szymona”, ale także oddziały leśne przybyłe z Kresów Wschodnich, spod Nowogródka: Zgrupowanie Stołpecko-Nalibockie pod dowództwem por. Adolfa Pilcha (ps. „Góra”, „Pistolet”, „Dolina”), oraz inne grupy z różnych stron Polski. Zakładano, że będzie to przełom w patowej sytuacji, po którym Polacy przejmą inicjatywę w walkach. 

Oddział partyzancki por. Adolfa Pilcha z Puszczy Nalibockiej w województwie nowogródzkim liczył ok. 840 żołnierzy. Wycofując się przed idącą na zachód Armią Czerwoną, zdołał dotrzeć aż do Puszczy Kampinoskiej. Wyposażony w broń zrzutową, zaprawiony w bojach na Kresach, byłby ogromnym wsparciem dla powstańców Żoliborza i Starówki. Niestety, na skutek problemów z łącznością i zmieniających się rozkazów nie tylko oddziały Pilcha nie dotarły na Stare Miasto, ale także ich uczestnictwo w atakach na Dworzec Gdański zakończyło się klęską.

Partyzanci, przyzwyczajeni do działań w lesie, czuli się niepewnie w nieznanym sobie mieście, które większość z nich widziała po raz pierwszy. Swą skuteczność pokazali kilkanaście dni później w innym miejscu. W nocy z 2 na 3 września 1944 r.
Pilch ze swymi żołnierzami dokonał skutecznego ataku na stacjonujący we wsi Truskaw batalion wycofanej z Warszawy Brygady SS-RONA, praktycznie roznosząc go w pył, zabijając 250 rosyjskich esesmanów i raniąc ok. 100, przy stratach własnych w liczbie 10 poległych i 10 rannych.

Próby ataków na Dworzec Gdański podejmowano już w pierwszych  dniach Powstania Warszawskiego, 1 i 9 sierpnia. Niestety, do akcji przystąpiły niewielkie, bardzo słabo uzbrojone oddziały, których działania okazały się zupełnie bezskuteczne, toteż rzadko w ogóle się o nich wspomina. Do historii przeszły dwukrotne nocne szturmy w drugiej połowie sierpnia: z 20 na 21 i z 21 na 22 sierpnia 1944 r.

Plan ataku wypracował żoliborski sztab ppłk. Mieczysława Niedzielskiego „Żywiciela” wraz z gen. Tadeuszem Pełczyńskim „Grzegorzem” z Komendy Głównej AK. Kompaniami kampinoskimi dowodził mjr Alfons Kotowski „Okoń”. Niestety, nocne akcje nie przyniosły spodziewanych efektów. Ataki załamały się w morderczym niemieckim ogniu, a drugie natarcie zastopował nieprzyjacielski pociąg pancerny.

Z perspektywy historii oraz znanych obecnie faktów i dokumentów wiemy, że powstańcy nie mieli najmniejszych szans na zdobycie dworca i linii kolejowej.

Był to rejon całkowicie opanowany przez wojska niemieckie. Dworzec wraz z zespołem sąsiednich obiektów tworzył jeden z najsilniejszych ośrodków niemieckiego oporu. W chwili rozpoczęcia Powstania Niemcy dysponowali tam oddziałami o sile 500 doskonale uzbrojonych żołnierzy, pociągiem pancernym nr 75 oraz artylerią rozmieszczoną w kilku punktach wokół dworca, m.in. na Cytadeli, w Forcie Legionów i Forcie Traugutta. Wzdłuż linii rozmieszczone były starannie zamaskowane betonowe bunkry i gniazda broni maszynowej. W wielu miejscach na przedpolu dworca Niemcy ustawili zasieki z drutu kolczastego. W dodatku przestrzeń pomiędzy tymi obiektami była zupełnie pusta, nie dając możliwości jakiegokolwiek schronienia atakującym.

Tak wspomina to Stanisław Jankowski „Agaton”:

„Trzysta metrów, przez które trzeba było przejść do Dworca Gdańskiego, do pierwszego rzutu granatem wypełniała wolna przestrzeń ogródków działkowych, kartofliska. Dla lepszego oczyszczenia przedpola Niemcy spalili stojące przy dworcu drewniane baraki bezdomnych. Gdy kompanie wychodziły do natarcia i odrywały się od ostatnich domów Żoliborza, tylko ciemność osłaniała je przed ogniem niemieckich cekaemów i armat. Ale nawet noc obróciła się przeciw nam. Sierpniowa pełnia księżyca i łuna pożarów sprzyjały niemieckim rakietom oświetlającym przedpole”.

Wobec tak zmasowanych sił niemieckich natarcia powstańców zakończyły się całkowitą klęską i ogromnymi stratami po stronie polskiej. Zginęło ok. 500 naszych żołnierzy, a wielu zostało rannych. Dokładne straty po stronie niemieckiej są nieznane, według źródeł polskich to
50 zabitych i 25 rannych.


2560px-Dworzec_gdański_1944

2560px-Dworzec_gdański_1944


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.