Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 07:54

Pomnik za mglistą deklarację?

Na przyszłotygodniowej sesji Rady Dzielnicy po raz kolejny podjęty będzie temat wybudowania na Żoliborzu pomnika prezydenta Thomasa Woodrowa Wilsona. Z licznych facebookowych dyskusji widać, że budzi on spore kontrowersje, więc postanowiłem napisać swoją subiektywną opinię, dlaczego uważam, że jest to zły pomysł.

Zasłużony prezydent
Zwolennicy uhonorowania Wilsona pomnikiem podkreślają jego zasługi dla odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Zasługi te są, w mojej opinii, mocno przeceniane, zaś przyklejona łatka „to był dobry prezydent” jest przekazywana z ust do ust w sposób dosyć bezrefleksyjny.

Przyczyny tego są dwie: po pierwsze większość ludzi nie interesuje się historią, a po drugie takie schematy „dobry/zły” ułatwiają nawigację w skomplikowanym świecie – pozwalają mieć opinię na dany temat bez konieczności podejmowania wysiłku na wielopoziomowe analizy.

Przedostatni punkt w deklaracji
W rzeczywistości jedyną zasługą Wilsona dla Polski było opublikowanie w styczniu 1918 roku deklaracji składającej się z 14 punktów, w której nakreślił, jak z punktu widzenia USA powinna wyglądać powojenna Europa. Przedostatni, 13. punkt, mówił o powstaniu niepodległej Polski z dostępem do morza.

Był to z pewnością krok ważny, bo na zachodzie Europy często uważano, że „Polska to wewnętrzna sprawa Rosji”. Przychylność prezydenta USA niewątpliwie pomagała. Jednak sama deklaracja, bez bardzo intensywnych wysiłków dyplomatycznych oraz woli i determinacji Polaków na frontach wojennych, na niewiele by się zdała.
Całościowa niespójność deklaracji generowała też problemy, które odbiły się 20 lat później czkawką.

Wciśnięcie korytarza między Niemcy a Prusy Wschodnie było zarzewiem konfliktu z Niemcami. Komentując wizję Polski Wilsona Roman Dmowski powiedział, że brzmi ona jak: „Będziecie mieli całkowitą swobodę oddychania, tylko Niemcy będą ciągle trzymali rękę na waszym gardle”.

Zdjęcie dzięki uprzejmości żolidrone

Deklaracja zawierała faktycznie postulaty powstania wielu niepodległych państw, ale domniemywać można, że ich źródłem były nie tyle miłość Wilsona do tych narodów, co chęć jak największego osłabienia przedwojennych mocarstw europejskich: Niemiec, Austrii, Turcji i Rosji. Sprawa polska nie pojawiłaby się tam zresztą najpewniej, gdyby nie długoletnie naciski polskiej dyplomacji, w tym przede wszystkim Ignacego Jana Paderewskiego. 

Warto też dodać, że niektóre punkty deklaracji postulowały przyznanie swobód gospodarczych korzystnych dla USA, cementowały kolonializm oraz dawały podstawy do usankcjonowania władzy bolszewickiej w Rosji, co skończyło się tak, jak się skończyło.

Świat w 1918 roku
Jak w momencie publikacji deklaracji wyglądała Europa? Była wykrwawiona ponad trzyletnią wojną. Wojną w nieznanej wcześniej formie i skali, w której po raz pierwszy użyto broni chemicznej, samolotów, czołgów czy okrętów podwodnych, i w której zginęło kilkanaście milionów ludzi. W Rosji szalała rewolucja bolszewicka, potęgi, które przez setki lat dominowały w Europie – Niemcy, Austria, Turcja, Francja i Wielka Brytania – były w katastrofalnym położeniu finansowym, zaś ludność żyła w nędzy.

Rządzone przez Wilsona Stany Zjednoczone w 1914 roku ogłosiły neutralność i od tego czasu sprzedawały uzbrojenie wszystkim stronom konfliktu, potężnie na tym zarabiając i stając się de facto największą potęgą świata. Jeszcze w 1916 roku, w czasie swojej kampanii o reelekcję, Wilson deklarował, że USA ową neutralność zachowają do końca wojny. 

Dlaczego USA przystąpiły do wojny?
Na decyzję o przystąpieniu w 1917 roku do wojny po stronie Ententy wpłynęły ostatecznie dwa fakty: po pierwsze Niemcy, w ramach „wojny totalnej” zdecydowali się na zatapianie u-bootami wszelkich statków pływających po Atlantyku, co stanowiło zagrożenie dla amerykańskiego handlu bronią, po drugie szukający sposobu na wyjście z trwającego od dwóch lat impasu Niemcy złożyli Meksykowi propozycję, że w zamian za pomoc w Europie pomogą Meksykanom odzyskać tereny utracone na rzecz USA w XIX wieku.

O ile Wilson był powściągliwy w kwestii włączania się do wojny w Europie, o tyle w tym samym czasie nie miał tego typu rozterek, podejmując liczne zbrojne interwencje w kilku krajach Ameryki Środkowej czy Karaibów, zapewniające USA dominację w tym rejonie.

Innymi słowy, prezydent Wilson zainteresował się sprawami Europy dopiero wtedy, gdy wojna w swojej formie przestała przynosić korzyści gospodarcze: jego motywem było po prostu umocnienie USA na świecie.

Czym jeszcze zasłynął prezydent Wilson?
W obszarach innych niż polityka zagraniczna poglądy i działania Wilsona też były mocno kontrowersyjne. Miał mocno rasistowskie (nawet jak na ówczesne standardy) poglądy, pozytywnie wypowiadał się na temat Ku Klux Klanu.

Tolerował też wsparcie rządowych służb dla American Protective League – paramilitarnej bojówki liczącej 250 tysięcy ludzi, zajmującej się prześladowaniami osób o poglądach uznanych za antypaństwowe (pacyfistów, związkowców etc.). W 1918 roku APL urządził w Nowym Jorku „obławę na próżniaków”, która skończyła się aresztowaniem i przesłuchiwaniem 75 tysięcy ludzi podejrzanych o antypaństwowe poglądy.

W rzeczywistości był to zatem raczej zły człowiek, którego polityczny interes był przypadkowo zbieżny z interesem Polaków, i stąd możemy odnosić wrażenie, że nam pomógł, bo nas lubił (nawiasem mówiąc, podobnie można by napisać o Ronaldzie Reaganie). 

Oczywiście niesprawiedliwym byłoby niewspomnienie o jego zasługach: wspierał prawa kobiet, walczył z monopolami w gospodarce czy idealistycznie postulował utworzenie Ligi Narodów, która miała zapewnić pokój na świecie (dostał nawet za to Nobla, choć pomysł raczej nie wypalił – 20 lat później wybuchła II wojna światowa).

Uważam zatem, że powiedzenie słowa „dziękuję” i nazwanie jego imieniem jednego z ważniejszych placów w Warszawie to dostateczne upamiętnienie. Z pomnikiem bym się wstrzymał.

Co zamiast pomnika?
O wiele ważniejszą rzeczą jest przywrócenie placu Wilsona ludziom. Jest to piękne miejsce, powstałe w czasach, gdy planowaniem miast zajmowali się urbaniści, a nie deweloperzy. Ma wszystko, co powinien mieć miejski plac: klarowną formę, piękną modernistyczną architekturę, park Żeromskiego, stację metra… A mimo to pełni rolę bardzo niewygodnego i głośnego węzła komunikacyjnego. Trudno się po nim chodzi, trudno jeździ samochodem, jeszcze trudniej rowerem. Siedzenie w kawiarnianym ogródku na wąskim chodniku przy przystanku autobusowym to wątpliwa przyjemność. 

Zamiast stawiać pomniki, naprawmy właśnie to. Na takim uhonorowaniu prezydenta Wilsona skorzystają wszyscy żoliborzanie.


58F724E2-FBB5-45F7-BED1-634CEF65F377

58F724E2-FBB5-45F7-BED1-634CEF65F377


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ