Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 08:53

Konserwator zmienił zapis postępowania dotyczącego wpisu Zatrasia do rejestru zabytków

[Tylko u nas!] Osiedle WSM Zatrasie wkrótce zostanie wpisane do rejestru zabytków. Co wejdzie w zakres ochrony konserwatorskiej?
Konserwator zmienił zapis postępowania dotyczącego wpisu Zatrasia do rejestru zabytków

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • Zmianie zakresu postępowania dotyczącego wpisania Zatrasia do rejestru zabytków
  • Działaniach Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w sprawie wykreślenia Zatrasia z GEZ
  • Ochronie tymczasowej Zatrasia podczas trwającego postępowania
  • Przejściu z układu urbanistycznego na historyczny zespół budowlany
  • Budynkach wchodzących w skład historycznego zespołu budowlanego
  • Stanowisku Stowarzyszenia Zatrasie w sprawie garaży
  • Oczekiwanej decyzji o wpisie do rejestru zabytków w listopadzie

 

W I połowie października Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków Marcin Dawidowicz wydał postanowienie zmieniające zakres prowadzonego dotychczas postępowania dotyczącego wpisania Zatrasia do rejestru zabytków. Przypomnijmy, że postępowanie o wpis o wpisanie obszaru układu urbanistycznego Osiedla WSM Zatrasie z urzędu wszczął jeszcze poprzedni Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków prof. Jakub Lewicki.

Zagrożenie wobec wykreślenia Zatrasia z GEZ

Zarząd Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, który za wszelką cenę chciał wykreślić Zatrasie z gminnej ewidencji zabytków (GEZ) wystąpił na drogę sądową. Sprawa ta toczyła się przez parę lat. Spółdzielnia w międzyczasie pisała do Rzecznika Spraw Obywatelskich Adama Bodnaraa. Sprawa trafiła nawet do Trybunału Konstytucyjnego. Chodziło o kwestię praw właścicieli zabytków. Uznano, że procedura włączania obiektów czy obszarów do gminnej ewidencji zabytków odbywała się bez wiedzy właściciela, gdyż nie przeprowadzano takiego postępowania jak w przypadku wpisywania obiektu czy obszaru do rejestru zabytków. W przeciwieństwie do rejestru zabytków, ujęcie zabytku w ewidencji odbywało się na podstawie zarządzenia prezydenta miasta, gdzie dany obiekt z dnia na dzień stawał się zabytkiem. W przypadku postępowania o wpis obiektu do rejestu, właściciel jest informowany i traktowany jako strona postępowania.

Odrestaurowane strefy wejściowe do budynku przy ul. Broniewskiego 11

O ile sam wyrok TK nie powodował automatycznego wykreślenia wszelkich zabytków ujętych w GEZ, to na wniosek do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego właściciel mógł wystąpić o wykreślenie zabytku z ewidencji. Tak też się stało z Zatrasiem. 3 listopada 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał wyrok o wykreśleniu osiedla z GEZ. Wyrok ten jest wciąż nieprawomocny, ponieważ Miasto złożyło odwołanie do NSA. Jednocześnie poprzedni Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wiedząc o zagrożeniu wyłączenia Zatrasia z GEZ, już w październiku 2023 r. wszczął postępowanie o wpis osiedla do rejestru zabytków. W efekcie Zatrasie oprócz tego, że nadal znajduje się w gminnej ewidencji zabytków, to zgodnie z art. 10a ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami objęte jest ochroną tymczasową na czas postępowania. Oznacza to, zakaz prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych i podejmowania innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku.

Układ urbanistyczny czy historyczny zespół budowlany?

7 października 2024 r. wyszło postanowienie o zmianie postępowania w sprawie wpisania do rejestru zabytków układu urbanistycznego na postępowanie w sprawie wpisania do rejestru historycznego zespołu budowlanego Osiedla WSM Zatrasie. Skąd taka decyzja? Dawniej katalog form wpisów do rejestru zabytków był bardziej uznaniowy. Obecnie wynika on z zapisów art. 6. ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Przed 2003 r. określenia te stosowano bardziej umownie, a pewne kwestie doprecyzowuje orzecznictwo. Zespól budowlany musi zawierać teren jako pole ochrony powiązań widokowo-przestrzennych. Z kolei ochronę układu urbanistycznego stosuje się, kiedy obiekty na danym obszarze są chociażby z innych wieków, o różnej architekturze (np. zabudowa wzdłuż ul. Targowej) albo wpisuje się zarazem układ urbanistyczny i zespół budowlany (np. Muranów Południowy), gdzie oprócz spójnej zabudowy osiedla projektu Bohdana Lacherta, przy budowie osiedla przywrócono przedwojenną siatkę ulic, a także kiedy w obszarze tym, znajdują się budynki starsze np. Kościół św. Augustyna.

Które budynki będą wchodziły w skład historycznego zespołu budowlanego?

W załączniku graficznym do postanowienia Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wskazał 53 obiekty (37 budynków mieszkalnych, 2 budynki usługowo-handlowe, 2 budynki oświaty, 7 transformatorów, 4 budynki garaży oraz 1 budynek niemieszkalny. Budynkami, które nie wchodzą w skład historycznego zespołu budowlanego, ale znajdują się w planowanym obszarze ochrony konserwatorskiej to budynek przy ul. Broniewskiego 9E, Biuro Zarządu WSM i Administracji Osiedla (d. „Budokor”) przy ul. Elbląskiej 14, kiosk przy ul. Broniewskiego 21, a także kiosk ze sklepem spożywczym przy ul. Elbląskiej 8 i dwa dobudowane w późniejszych latach boksy garażowe przy ul. Przasnyskiej 8.

Czy garaże boksowe powinny być traktowane jako część historycznego zespołu budowlanego?

Stowarzyszenie Zatrasie przygotowało swoje stanowisko odnośnie garaży przy ul. Broniewskiego 7ABC oraz przy ul. Przasnyskiej 8, które skierowało do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W stanowisku tym podkreśliło, że o ile pawilony handlowe powinny być chronione, to same garaże nie posiadają żadnych wyjątkowych walorów architektonicznych. W oparciu o przeprowadzoną kwerednę, stowarzyszenie powołuje się na dokumentację prof. arch. Jacek Nowicki, który planował zasłonić garaże od strony ul. Krasińskiego zarówno w latach 70., jak i na początku lat 90., a także na zapisy planu zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie wskazuje na potrzebę zachowania tam wyłącznie funkcji miejsca, poprzez możliwość budowy parkingu wielopoziomowego lub nowej zabudowy z funkcją mieszkalną wraz z garażami na parterze oraz parkingiem podziemnym, powołując się na historyczne projekty prof. Jacka Nowckiego z zespołem. Przedmiotowe stanowisko organizacja przesłała do wiadomości Zarządu WSM, Dyrekcji i Rady Osiedla, a także do Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Dzielnicy Żoliborz. W tej chwili wszystko pozostaje w rękach konserwatora, czy przychyli się do stanowiska stowarzyszenia, czy też wpisze do rejestru w tej formie jaka jest zawarta w postanowieniu.

Zespól garażowy przy ul. Broniewskiego 7ABC na Zatrasiu

Jak udało się nam ustalić, decyzja o wpisie do rejestru zabytków historycznego zespołu budowlanego ma nastąpić jeszcze w listopadzie.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.