W tym artykule przeczytasz o:
- budowie drugiego przejścia podziemnego
- wyłączeniu z użytku kolejnych peronów
- jak będzie wyglądał tunel
- etapach i terminach przeprowadzenia prac
Drugie przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska ma ułatwić przesiadki między pociągami a metrem, tramwajami i autobusami. Jest już pozwolenie na budowę, a wykonawca prac zgromadził materiały, ciężki sprzęt oraz przygotował plac budowy. Lada moment ruszyć mają pierwsze roboty przy budowie obiektu. Drugi, około 150-metrowy tunel powstanie równolegle do obecnie funkcjonującego, ale położony będzie po zachodniej stronie dworca. Wartość przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to 80 mln zł. Przez cały czas trwania inwestycji zapewniony będzie przejazd pociągów przez stację.
Wyłączony peron
Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od 24 września będzie wyłączony z użytku. Firma PORR S.A. ma zabezpieczyć sieć trakcyjną oraz zdemontować ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu – mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami. Po tych pracach wykonawca przystąpi do wbijania w grunt stalowych ścianek szczelnych, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop. Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. Cała operacja potrwa około miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii, dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów.
W następnych fazach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów w kierunku ul. Ks. Romana Indrzejczyka. Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Pasażerowie proszeni są o zwracanie uwagi na wygłaszane komunikaty i te prezentowane na wyświetlaczach.
Tunelem na Żoliborz
Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego po północnej stronie zaplanowano od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Obiekt zostanie poprowadzony pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej.
Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości a wyjścia na perony nr 2, 3 i 4 zostaną wyposażone w schody ruchome. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Dla podróżnych zaplanowano także nowe zadaszenia wszystkich peronów. Długie wiaty – znane m.in. z linii obwodowej – ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Lepszą obsługę podróżnych zapewni dodatkowe wydłużenie peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i umożliwi zatrzymywanie się przy nim dłuższych składów. Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji Warszawa Gdańska za ok. 80 mln zł netto jest realizowana ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku. Kolejarzy goni czas, bo kiedy rozpocznie się od lat zapowiadany remont tunelu średnicowego, ruch dalekobieżny ma zostać skierowany na linię obwodową. Wówczas Warszawa Gdańska ma przejąć funkcję głównej stacji w stolicy. Budowa tunelu ma być ważnym elementem przygotowania dworca do tej funkcji.
Napisz komentarz
Komentarze