Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:47

65 lat Mostu Gdańskiego

Most Gdański, który 31 lipca obchodzi 65. urodziny jest przeprawą o bogatej i fascynującej historii. Został wybudowany w latach 1957-1959 na fundamentach pierwszego mostu przy Cytadeli, który został zniszczony podczas II wojny światowej.
65 lat Mostu Gdańskiego
Most Gdański w 2024 roku

Źródło: wikimedia

W tym artykule przeczytasz o:

  • Moście przy Cytadeli
  • zniszczeniu i odbudowie mostu kolejowego
  • historii budowy Mostu Gdańskiego

Po zbudowaniu w latach 1859-1864 mostu Kierbedzia, który był pierwszym mostem na Wiśle o stalowej konstrukcji, rosyjskie władze miasta zaczęły rozważać budowę kolejnego mostu, tym razem kolejowego. O decyzji carskiej administracji zadecydował brak bezpośredniej przeprawy kolejowej przez Wisłę. Bo choć most Kierbedzia w pierwszych projektach miał umożliwić poprowadzenie przezeń linii kolejowej, w ostatecznym wariancie z takiego rozwiązania zrezygnowano. Po licznych przymiarkach nowy most władze zdecydowały się zbudować na północ od miasta, na ówczesnych peryferiach w pobliżu Cytadeli. Projekt sporządził znany architekt Tadeusz Chrzanowski. Opracował wzniesienie dwupoziomowej konstrukcji. Górnym poziomem miał odbywać się ruch kolejowy, a dolnym – kołowy i pieszy. Budową zajęła się firmą Lilpop, Rau i Loewenstein. 

Most przy Cytadeli

Prace ruszyły w kwietniu 1873 roku i zakończyły się w listopadzie 1875 roku. Dość oryginalnie rozwiązany został układ torów. Bieg szyn na górnym poziomie zaprojektowany został w taki sposób, aby mogły z nich korzystać stosowane w Rosji pociągi kolei szerokotorowej (1524 mm) oraz normalnotorowe (1435 mm). Wadą tego rozwiązania był jednak fakt, że mostem mógł przejeżdżać tylko jeden pociąg jednocześnie. Początkowo dolny - drogowy poziom - był mało wykorzystywany, bo władze dopuściły tu wyłącznie ruch pojazdów wojskowych. Z czasem administracja carska zezwoliła także na ruch cywilny, nie był on jednak zbyt duży ze względu na położenie przeprawy z dala od centrów mieszkalnych. O wiele większe znaczenie miał most kolejowy, który znacząco usprawnił transport towarów i ruch pociągów osobowych. Przeprawa była nazywana po prostu Drugim Mostem (pierwszy to most Kierbedzia). Później przyjęła się jako obowiązująca i powszechnie używana nazwa most przy Cytadeli lub most Kolejowy

Most przy Cytadeli podczas budowy (fot. Konrad Brandel)

Z czasem, gdy Żoliborz coraz bardziej się rozbudowywał, a i zabudowa prawobrzeżnej Warszawy zagęszczała się stopniowo, ruch na moście znacząco wzrósł. W pierwszych latach XX wieku osiągnął tak duży poziom, że w latach 1905-1908 zbudowano w pobliżu, w odległości zaledwie 32 metrów kolejny most, wyłącznie kolejowy. Wynikało to także po części z faktu ograniczonej przepustowości mostu przy Cytadeli.  Nowy most zaprojektowany przez rosyjskiego architekta Nikołaja Bielebuskiego miał dwa tory kolejowe. Co ciekawe, oba mosty były traktowane przez Warszawiaków ze względu na swą bliskość jako jeden kompleks. Z czasem most przy Cytadeli został przebudowany i stał się wyłącznie mostem drogowym.

Podczas I wojny światowej, 5 sierpnia 1915 roku wycofujące się wojska rosyjskie wysadziły oba mosty.  Most przy cytadeli stracił dwa środkowe przęsła, a most kolejowy cztery. W 1916 roku most drogowy odbudowali Niemcy.  Most kolejowy odbudowano natomiast pod koniec wojny, w 1918 roku. Oba wyremontowane i nieco przebudowane w 1920 roku mosty były wykorzystywane aż do końcowych dni okupacji niemieckiej. 13 września 1944 roku zostały ponownie wysadzone, tym razem przez wycofujących się pod naporem Armii Czerwonej Niemców.

Zniszczony w 1915 most pod Cytadelą, którego filary, po kolejnym zniszczeniu przeprawy w 1944, zostały wykorzystane do budowy mostu Gdańskiego; fot. wikipedia

Tu rośnie most, tam rośnie most...

Z racji znaczenia militarnego i logistycznego, właściwie natychmiast po wkroczeniu do Warszawy Rosjanie zaczęli budować w rejonie zniszczonego Mostu przy Cytadeli swoją przeprawę przeznaczoną dla wojska. Od 18 stycznia do 8 lutego 1945 roku zbudowali w pobliżu wysadzonych mostów, pontonowy most kolejowy. Wykorzystywano go do marca 1946 roku. Potem przestał być używany, a 20 marca 1947 roku został zniszczony przez krę. W międzyczasie zaczęła się odbudowa mostu kolejowego. Już w marcu 1946 roku przywrócony został na nim ruch pociągów. Pierwszy pociąg przejechał 19 marca, a tym samym most ten stał się pierwszym odbudowanym mostem na Wiśle w stolicy.

Z racji ogromnej skali zniszczeń, nie podjęto nawet próby odbudowy mostu drogowego. Zamiast tego w połowie lat 50. zapadła decyzja o budowie na filarach mostu przy Cytadeli nowego mostu według projektu Janusza Ratyńskiego. Budowa rozpoczęła się w 1957 roku, a zakończyła w lipcu 1959 roku. Nowy most był elementem Trasy Mostowej im. Stefana Starzyńskiego. W jego konstrukcji zasadniczo przyjęte zostały podobne rozwiązania, które zastosowano dla istniejącego w tym miejscu wcześniej dwupoziomowego Mostu przy Cytadeli. Dla nowo wzniesionej przeprawy proponowano wiele nazw m.in. most Pokoju, most Piętnastolecia, most Wolności, most Traugutta, most Bohaterów Warszawy. Rozważano także powrót do starej nazwy -  most pod Cytadelą. Ostatecznie władze stolicy zdecydowały się na nazwę most Gdański, z racji kierunku, w którym prowadził wylot wiodącej zeń trasy. Nazwę tę nowy most otrzymał w dniu otwarcia całej Trasy Mostowej, 21 lipca 1959, czyli dzień przed obchodzonym z pompą w PRL świętem 22 lipca. Z ukończeniem mostu na święto budowniczowie jednak nie zdążyli i dopiero 31 lipca oddany został do użytku zbudowany na południe od części kolejowej most drogowo-tramwajowy. W początkowych latach na terenie mostu znajdowały się kioski handlowe, które w trakcie późniejszego remontu zostały całkowicie zamurowane.  Budowa mostu Gdańskiego pochłonęła astronomiczną wówczas  25 mln złotych.

Wjazd na most, lata 60.; fot. wikimedia

Most Gdański dzisiaj

Cały most składa się z: dwupoziomowego wiaduktu dojazdowego nad ul. Wybrzeże Helskie o długości 44,76 m, dwupoziomowego mostu głównego o długości 406,53 m, dwupoziomowego wiaduktu nad ul. Wybrzeże Gdańskie o długości 85,17 m. Konstrukcja nośna mostu to sześcioprzęsłowa stalowa kratownica. Wiadukty dojazdowe to ramownice wykonane w technologii sprężonej. Zostały zaprojektowane przez Stefana Piwońskiego i Witolda Witkowskiego. Na dolnym poziomie znajdują się tory tramwajowe ułożone na mostownicach dębowych, chodniki oraz ścieżka rowerowa (po stronie południowej), a na górnym poziomie – czteropasmowa jezdnia oraz chodniki.

Most Gdański dzisiaj zasadniczo nie zmienił się konstrukcyjnie od czasu, gdy został oddany do użytku. W latach 1997-1998 przeszedł wprawdzie gruntowny remont, został przemalowany na zielono i dodatkowo oświetlony kolorowym podświetleniem, ale zachował swój dawny wygląd i charakter. W części kolejowej znajdują się, tak jak w 1959 roku dwa tory kolejowe (łączące stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Zoo) oraz inne instalacje jak magistrala ciepłownicza. Most ten służy głównie ruchowi towarowemu i lokalnemu ruchowi osobowemu. Część drogowo-tramwajowa jest częścią tak zwanej obwodnicy śródmiejskiej, choć spełnia jedynie role lokalną. Jest to spowodowane brakiem rozbudowanych węzłów po obu stronach mostu, dodatkowo po praskiej stronie wiedzie do dużego ronda Starzyńskiego, co nie jest rozwiązaniem, które sprzyjałoby tranzytowi. Wprawdzie w latach 2005–2007 przeprowadzona została gruntowna przebudowę ronda Starzyńskiego łącznie z budową prowadzących doń estakad i choć usprawniło to płynność ruchu na obwodnicy śródmiejskiej, to jednak nie wpłynęło znacząco na zwiększenie wykorzystania Mostu Gdańskiego. Możliwe, że gdy zrealizowane zostaną rozważane od lat inwestycje na prawej stronie Wisły zakładające budowę węzła komunikacyjnego, w przyszłości ruch przez most znacząco się zwiększy. Most Gdański nie tylko łączy dwa brzegi Wisły - Żoliborz z Pragą, ale także łączy historię z nowoczesnością, będąc świadkiem wielu ważnych wydarzeń w historii Warszawy.

Most Gdański, fot. Warszawikia

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.