Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:21

"Jedną ręką duszą kolegę, drugą dociskają do podłogi” - niepokojąca sytuacja w szkole

[Tylko u nas!] Mieszkanka Żoliborza i była nauczycielka alarmuje: uczniowie w wieku 7-8 lat naśladują brutalne sceny z gry Roblox, dusząc się wzajemnie podczas zabawy.
"Jedną ręką duszą kolegę, drugą dociskają do podłogi” - niepokojąca sytuacja w szkole

Źródło: Adobe Stock

Do naszej redakcji napisała jedna z czytelniczek mieszkająca na Żoliborzu. Dowiedzieliśmy się, że była nauczycielką jednej z mokotowskich szkół. Z jej relacji wynika, że w ostatnich miesiącach zauważyła niepokojące zachowanie wśród uczniów w wieku 7-8 lat. Jak poinformowała nas czytelniczka, dzieci poprzez „zabawę” tworzą grupy i zaczynają się wzajemnie dusić. „Jedną ręką duszą kolegę, drugą dociskają do podłogi” - dodała. Ta brutalna i niebezpieczna zabawa to wpływ gier komputerowych, w których tego typu „zabawy” są powszechne w wirtualnym świecie. Podczas rozmowy z nauczycielką okazało się, że tą niebezpieczną i brutalną grą jest Roblox. Gra, która na pierwszy rzut oka wydaje się niewinna, gdyż postaci, które tam możemy zobaczyć przypominają nam klocki znanej duńskiej firmy.

Liturgia  i Sejm w Robloxie

Jak możemy przeczytać na Wikipedii, Roblox to edukacyjna gra internetowa, określana jako prosta platforma do tworzenia gier wydana w 2006 r. przez amerykańskie studio Roblox Corporation. Akcja gry toczy się w świecie wykreowanym przez graczy. Gracze tworzą własne postaci, poziomy oraz zadania. W Polsce sporo o tej grze można było usłyszeć jakieś półtora roku temu, kiedy w social mediach można było zobaczyć jak dzieci w wieku ok. 9-11 lat grały w odprawianie mszy świętych. Dzieci w tej grze wcielały się w różne role, od kapłanów, po ministrantów i wiernych. Gracze wygłaszali modlitwy, śpiewali pieśni, czytali Ewangelię, czy wykonywani obrzędy komunijne. Z jednej sesji, która ukazała się na platformie Youtube i Tik Tok, była słynna kwestia jednego z graczy, który mówi „Artur, przyszykuj kadzidło”. W związku z rosnącą popularnością tego filmiku, to zdanie weszło nawet do słownika slangu miejskiego.

Liturgia w Robloxie

Na kanwie wyborów parlamentarnych, które odbyły się jesienią, gracze przenieśli się do wirtualnego Sejmu. Tym razem nieco starsi gracze wcielili się w fikcyjne postaci marszałka Sejmu, premiera i posłów uczestniczących w posiedzeniach plenarnych. Gracze starali się naśladować zachowania parlamentarzystów.

Zaczęło się niewinnie, więc co poszło nie tak?

Dowolność w sposobie kreowania świata, poziomów, zadań, wyglądu postaci, ale także ich zachowania, dopuszcza do walki z przeciwnikiem. I nie jest to zwykłe jego pokonanie, żeby zdobyć nowy poziom w grze. W walce nie brakuje krwi, znęcania się na nim w brutalny sposób za pomocą użycia dowolnej broni.

Przemoc w Robloxie

Postęp w rozwoju gier komputerowych sprawił, że dzieci w wieku szkolnym spędzają przed nimi wiele godzin i przestają odróżniać świat wirtualny od rzeczywistości. Jak twierdzi sama nauczycielka, dzieci nie zdają sobie sprawy, jak wielką krzywdę mogą zrobić drugiej osobie. Do szkoły wzywane było pogotowie. Niestety, okazało się, że rodzice wcale nie są wyczuleni na ten problem. Stąd też czytelniczka wpadła na pomysł, żeby na łamach naszej gazety zwiększyć świadomość i czujność rodziców. „Rodzice powinni spędzać ze swoimi dziećmi więcej czasu” - uważa nauczycielka.

Dostępność do Robloxa wśród dzieci

Roblox jest darmową grą, którą bez problemu można pobrać w sieci. W związku z czym każda nieletnia osoba, może bez problemu zainstalować na swoim komputerze. W kwietniu b.r. na oficjalnej stronie Robloxa wprowadzone zostały nowe standardy zasad Roblox.

Na portalu Robloxa możemy przeczytać:

Naszą wizją jest, aby Roblox był platformą dla wszystkich grup wiekowych stawiającą na bezpieczeństwo i uprzejmość. Opierając się na tej wizji, rozszerzamy nasze Wytyczne dotyczące środowisk gry, aby umożliwić twórcom, którzy ukończyli 17 lat, tworzenie treści wyłącznie dla starszych odbiorców w Roblox. Zarówno twórcy, którzy opracowują te treści, jak i osoby, które z nich korzystają, będą musieli mieć ukończone 17 lat i zweryfikowany dowód tożsamości, aby uzyskać dostęp do tej nowej kategorii. Treści takie pozostaną niedostępne dla osób poniżej 17. roku życia lub bez zweryfikowanego dowodu tożsamości.

Jak informuje sam producent, w środowisku gry w Roblox przeznaczone jest dla użytkowników powyżej 17. roku życia mogą zawierać drastyczne i realistycznie wyglądające sceny przemocy i rozlewu krwi, ale nie zezwalamy na treści zawierające ekstremalną przemoc lub poważne znęcanie się fizyczne i psychiczne.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h