W tym artykule przeczytasz o:
- doświetleniu przejść dla pieszych na Żoliborzu
- lokalizacji doświetlonych przejść
- terminach realizacji
Nie tak dawno ZDM zakończył zapoczątkowane w 2023 roku doświetlenia ponad 300 warszawskich przejść dla pieszych. Doświetlone zostały także przejścia w dzielnicy Żoliborz. Dzięki nim piesi na warszawskich ulicach są lepiej widoczni, a tym samym bezpieczniejsi. ZDM właśnie ogłosił przetarg na zaprojektowanie kolejnych 188 doświetleń. Obejmą one 102 lokalizacje w 14 dzielnicach. Tym razem najwięcej zebr zostanie doświetlonych w Śródmieściu oraz na Żoliborzu i Bielanach. Na Żoliborzu nowe lub dodatkowe oświetlenie pojawi się na 44 przejściach dla pieszych w 18 lokalizacjach.
Lp | Lokalizacja | Dzielnica | Przejścia |
1. | Gdańska (przy nr 2) | Żoliborz | 1 |
2. | Potocka / Urzędnicza | Żoliborz | 2 |
3. | Bieniewicka (przy bloku nr 2 i 2A) | Żoliborz | 2 |
4. | Żelazna / Włościańska / Braci Załuskich | Żoliborz | 4 |
5. | Braci Załuskich / Broniewskiego | Żoliborz | 1 |
6. | Hanki Czaki (od strony ul. ks. Popiełuszki) | Żoliborz | 1 |
7. | Hanki Czaki (od strony Słowackiego) | Żoliborz | 1 |
8. | Potocka / Drochnicka | Żoliborz | 2 |
9. | Słowackiego / Szczepanowskiego | Żoliborz | 3 |
10. | Filarecka / Słowackiego | Żoliborz | 1 |
11. | Kazimierza Promyka / Gwiaździsta | Żoliborz | 1 |
12. | Tylżycka / Gwiaździsta | Żoliborz | 1 |
13. | Rondo Jerzego Turowicza | Żoliborz | 3 |
14. | Gwiaździsta (rondo Jerzego Turowicza - Krasińskiego) | Żoliborz | 4 |
15. | al. Wojska Polskiego | Żoliborz | 10 |
16. | Mickiewicza / gen. Józefa Zajączka (po obu stronach ulicy) | Żoliborz | 2 |
17. | plac Inwalidów (po prawej stronie) | Żoliborz | 4 |
18. | plac Inwalidów | Żoliborz | 1 |
Na oferty w przetargu na projekty doświetleń ZDM czeka do 24 maja. Następnie, po dokładnej analizie, zostanie wybrana najlepsza oferta. Wybrany wykonawca będzie miał 6 miesięcy na realizację zadania. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie jesienią przetargu na budowę. Realizacja doświetlenia przejść na żoliborskich ulicach powinna się zatem zakończyć najpóźniej wiosną 2025 roku.
Doświetlenie to zamontowanie dodatkowych źródeł światła w rejonie przejść dla pieszych. Dodatkowe oświetlenie instalowane jest przed przejściem, aby zwiększyć widoczność pieszego lub rowerzysty na ciemnym tle. Dzięki precyzyjnemu ustawieniu, lampy nie oślepiają kierowców, za to oświetlają i wyróżniają w ciemności sylwetkę pieszego. To najlepszy sposób poprawy dostrzegalności pieszego przechodzącego przez jezdnię, znacznie skuteczniejszy niż np. elementy odblaskowe na znakach drogowych czy ubraniu.
Widoczność pieszych na pasach poprawiana jest na dwa sposoby: oświetleniem dodatkowym lub wymianą słupów. Pierwsza metoda polega na montażu dodatkowych (niższych niż typowe latarnie) słupów i opraw oświetleniowych, które są zaprojektowane tak, by oświetlały przechodzącego przez przejście pieszego. Druga metoda wiąże się z usunięciem znajdujących się tuż przy przejściach starych latarni i wstawieniu w ich miejsce nowych, wyposażonych w podwójne wysięgniki. Sposób ten jest znacznie szybszy w realizacji, bo pozwala uniknąć trwającego nawet kilka miesięcy projektowania. Dlatego ZDM w niektórych przypadkach najpierw demontował pojedynczy wysięgnik i montował w jego miejsce podwójny, a następnie, kiedy projekt był już gotowy, usuwał latarnię i instalował oświetlenie dodatkowe. Działo się tak w lokalizacjach szczególnie niebezpiecznych, wymagających działań priorytetowych.
W ciągu 7 lat ZDM doświetlił blisko 2100 zebr we wszystkich dzielnicach Warszawy. Pozytywny efekt montażu dodatkowego oświetlenia na zebrach potwierdzają liczby. W 2022 roku od północy (do 10 rano) nie odnotowano żadnego wypadku z udziałem pieszych na stołecznych ulicach. Z kolei w 2023 roku wypadków nie odnotowano już od godziny 21 (do 6 rano).
Warto także znać liczby wypadków na przejściach dla pieszych bez sygnalizacji. Jeszcze w 2016 – kiedy ZDM zaczął doświetlenia na masową skalę – doszło do 172 wypadków. W 2023 roku liczba ta wyniosła 69. Trzeba mieć jednak na uwadze ogólny spadek liczby wypadków na warszawskich drogach.
Za malejącą liczbą wypadków na przejściach dla pieszych idzie także coraz niższa liczba ofiar śmiertelnych na przejściach dla pieszych. W 2022 i 2023 roku na warszawskich zebrach zginęło po 6 osób. Zaledwie kilka lat temu było to po kilkanaście osób rocznie. Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych spada zresztą systematycznie i to tylko na przejściach. Zeszły rok był pod tym kątem rekordowo dobry.
Napisz komentarz
Komentarze