Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:22

Współpraca zamiast rywalizacji, Danuta Kuroń o nowym planie na Żoliborz

[Tylko u nas] Proponujemy aby znieść funkcjonującą na szczeblu centralnym polaryzację i zastąpić ją budowaniem pola współpracy. Czyli nie umowa koalicyjna, tylko umowa o współpracy. Nie koalicja jednych przeciw drugim, tylko współpraca wszystkich ze wszystkimi.
Współpraca zamiast rywalizacji, Danuta Kuroń o nowym planie na Żoliborz

Autor: Dariusz Rutkowski

Mateusz Durlik: Na Żoliborzu w przeciwieństwie do wielu innych dzielnic nie ma zwycięzcy, który mógłby rządzić samodzielnie. Koalicja Obywatelska otrzymała 9 mandatów, Żoliborz ma głos 4 mandaty, Prawo i Sprawiedliwość również 4 mandaty, z tym, że nieco mniej głosów, a na ostatnim miejscu w wyborach uplasowała się koalicja Lewicy z Miasto Jest Nasze, zdobywając najmniej głosów, ale również 4 mandaty. Co się teraz będzie działo, lub co się teraz dzieje?

Danuta Kuroń: Wyniki wyborów pokazują, że wygrała demokracja. Głosy się rozłożyły, w Koalicji Obywatelskiej oprócz 7 mandatów Platformy jest jeszcze mandat Polski 2050 i drugi Nowego Żoliborza, więc  różnorodność środowisk, a tym samym potrzeb i aspiracji mieszkańców, jest mniej więcej reprezentowana. Uważamy, że sytuacja gdy nie dominuje jeden obóz, czy też dwa walczące ze sobą, jest zdrowsza dla naszej dzielnicy. Na Żoliborzu w wyborach udział wzięły cztery komitety, mieszczące w sobie siedem różnych środowisk + jedną osobę niezrzeszoną. To daje szansę na zrównoważoną współpracę wszystkich ze wszystkimi.

MD: No i Wy, jako Żoliborz ma głos, macie inną wizję, nowy plany na zorganizowanie współpracy w ramach nowego samorządu?

DK: W trakcie kampanii wyborczej staraliśmy się przebić do świadomości społecznej z wiedzą o tym, że wybory do samorządu terytorialnego który jest wspólnotą mieszkańców, to nie są wybory do władz centralnych. Uzasadniona na szczeblu krajowym walka między partiami, na szczeblu lokalnym traci uzasadnienie. Na szczeblu krajowym dzielą nas poglądy na to jakie są – najkrócej mówiąc – fundamenty III Rzeczpospolitej. Na szczeblu lokalnym dzielić nas może pogląd na to czym jest wspólnota samorządowa – to pytanie podstawowe, a zaraz potem czy budżet dzielnicy jest skutecznie wykonywany, czy gospodarka mieniem komunalnym jest racjonalna, a kierownicy jednostek organizacyjnych dobrze obsadzeni, czy wykorzystujemy kapitał społeczny i kulturowy Żoliborza w pracy dla dobra Dzielnicy i jej mieszkańców…  

Po wyborach, idąc za tym tokiem myślenia, zaproponowaliśmy by znieść funkcjonującą na szczeblu centralnym polaryzację i zastąpić ją budowaniem pola współpracy. Czyli nie umowa koalicyjna, tylko umowa o współpracy. Nie koalicja jednych przeciw drugim, tylko współpraca wszystkich ze wszystkimi.

Z PiS też?

Tak zdecydowali wyborcy dając temu komitetowi ponad pięć tysięcy głosów. Nie możemy i nie powinniśmy pięciu tysięcy mieszkańców naszej Dzielnicy wykluczać ze wspólnoty samorządowej. Żoliborz to nasze wspólne miejsce do życia, tu mieszkamy my i nasze rodziny, tu jesteśmy sąsiadami, identyfikacje polityczne nie powinny i nie mogą zakłócać życia codziennego naszych osiedli.  

Jeśli zaczniemy nową kadencję od tego, że wykluczymy część radnych, a tym samym część mieszkańców ze wspólnoty samorządowej, to znaczy że o harmonijnej pracy w nowej pięcioletniej kadencji możemy zapomnieć. Na wstępie fundujemy konflikt. Podkreślę to jeszcze raz, to nie będzie tylko konflikt w Radzie, to będzie konflikt w Dzielnicy.

To co proponujecie konkretnie?

W miejsce dotychczas stosowanych partyjnych koalicji jednych przeciw drugim,zaproponowaliśmy 21 nowo wybranym radnym nowy format. Podkreślę jeszcze raz, że wynika on z szacunku dla demokracji, a polega na współpracy wszystkich ze wszystkimi. Uważamy, że każdy z czterech zweryfikowanych w wyborach komitetów, powinien wziąć na siebie część odpowiedzialności za Dzielnicę. Są cztery stanowiska, jedno w Radzie Dzielnicy i trzy w Zarządzie. Zastanówmy się wspólnie jak je obsadzić.

Czy model, który proponujecie, był gdzieś już stosowany?

Nie znam przykładów, nie ma to jednak większego znaczenia. Wszyscy wiemy, że monopolizacja władzy prowadzi do negatywnych skutków. Na Żoliborzu ostatnia kadencja była zdominowana przez jedną partię, która obsadziła wszystkie miejsca w Zarządzie i stanowisko Przewodniczącego Rady. To nie przyniosło dobrych efektów. Trzeba to zmienić, zamiast cztery dla jednego, cztery dla czterech.

Jakie kroki, podjęliście, aby zrealizować tę propozycję?

Do wszystkich wysłaliśmy zaproszenie na spotkanie, którego celem miało być ustalenie czy podobnie rozumiemy istotę demokracji oraz samorządu terytorialnego. Nie było na tym spotkaniu nikogo z Koalicji Obywatelskiej, ale jej miejsce przy stole jest cały czas wolne. Dążymy do porozumienia wszystkich ze wszystkimi.

A rozmawialiście już o tym jaki miałby być podział ról w prezydium?

Nie, o tym nie rozmawialiśmy, ale dobrze przemyśleliśmy tą sprawę. Komitety powinny podzielić między siebie odpowiedzialność za Dzielnicę w taki sposób, by z jednej strony uszanować wolę wyborców, z drugiej zaś obsadzić stanowiska według kryterium merytorycznego.

Przewodniczący Rady organizuje prace Rady dzielnicy oraz prowadzi jej obrady. Powinna to być osoba z dłuższym stażem w samorządzie, co konieczne jest, by móc opracować projekt planu pracy Rady. Dodatkowo funkcja ta wymaga, prócz perfekcyjnej znajomości statutu Dzielnicy, pewnych cech osobowych z których chyba najważniejsze to uważne słuchanie i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Zarząd to organ wykonawczy, prócz kierowania bieżącymi sprawami Dzielnicy, prowadzi gospodarkę finansową realizując budżet, gospodaruje mieniem komunalnym, sprawuje nadzór nad jednostkami organizacyjnymi. Do wykonania tych złożonych zadań potrzebny jest wysoki poziom kwalifikacji zawodowych oraz rozwinięte kompetencje społeczne.

Jeśli do takiego porozumienia dojdzie, to wiadomo, że Koalicja Obywatelska na stanowisko głównego burmistrza wskaże osobę, która nie cieszy się zbyt dużym uznaniem wśród pozostałych komitetów, czyli Renatę Kozłowską.

Jak już mówiłam, uważamy że na stanowiskach zarządczych nie powinny być obsadzane osoby z aparatu partyjnego, ale osoby o wysokim poziomie kwalifikacji zawodowych i rozwiniętych kompetencjach społecznych.

Jak wiemy, o czym informowaliśmy na łamach Gazety Żoliborza, trwają negocjacje Lewicy/MJN z Koalicją Obywatelską. Wskazana przez KO Renata Kozłowska, miałaby zostać główną burmistrzynią, na co nie chce się zgodzić Lewica i MJN, a jeśli mieliby to zrobić, to w zamian za dwóch swoich reprezentantów na stanowiskach v-ce burmistrzów, na co z kolei nie chce się zgodzić Koalicja Obywatelska. Wiemy nawet, że Lewica/MJN została „ukarana” przez KO nie dając im przedstawiciela w prezydium rady miasta  

Jak sami widzicie logika partyjnych negocjacji, gdzie za ustępstwa w jednych dzielnicach otrzymuje się stanowiska w innych, bądź Radzie Warszawy, to nie jest dobry sposób na wyłonienie naszego Zarządu. Powtórzę jeszcze raz, od pracy Burmistrza i jego Zastępców, ich kwalifikacji, kompetencji, doświadczenia, oddania sprawom Żoliborza i jego mieszkańców zależy nasze najbliższe pięć lat. Rada dzielnicy bierze odpowiedzialność za ich wybór, warto więc dobrze przemyśleć kandydatury. Apelowała o to w swoim wystąpieniu otwierającym sesję radna seniorka Jolanta Zjawińska. Na Żoliborzu decyzje jeszcze nie zapadły, druga część sesji Rady odbędzie się 5 czerwca, jest więc czas na namysł i podjęcie dobrych dla naszej Dzielnicy decyzji.

A co jeśli się nie uda?

Może poprosimy o pomoc Prezydenta. Organy wykonawcze dzielnic to jego działka, zna dość dobrze problemy Żoliborza i z pewnością zależy mu na tym byśmy weszli w nową kadencję z silnym merytorycznie Zarządem i bez niszczących naszą Dzielnicę konfliktów.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję również. Liczę na to, że wspólnymi siłami uda się wprowadzić te zmiany.Żoliborz zasługuje na dobry Zarząd.

 

Ankieta: Czy Twoim zdaniem pomysł na współpracę wszystkich komitetów zamiast koalicji jednych przeciwko drugim ma szanse powodzenia?
Tak
38%
Nie
57%
Nie mam zdania
5%

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Alfa roma 13.05.2024 11:46
Komitet Kuroniowej dogadał się z PiS od razu po wyborach Czy to jest ponad podziałami ? Jak zawsze mydlenie oczu przez Kurońkę i spółkę Zjawinskiej.

Obserwator 10.05.2024 19:07
Czyli koalicjia z PISem ale nazwana inaczej. Robienie z wyborców idiotów.

Muhahaha 10.05.2024 13:58
Co na to Pani MBA szkoły pożarniczej Renata Kozłowska ? Że jej nikt nie chce ?

Asdf 10.05.2024 10:43
Polska w pigułce, nie ma większości to łabędzi śpiew o współpracy

Co? 10.05.2024 10:51
Nie zesraj się

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.