W tym artykule przeczytasz o:
- koncercie muzyki symfonicznej w MHP
- programie koncertu
- sylwetkach dyrygenta, solistów i orkiestry
Beethoven zaczął tworzyć swój V Koncert fortepianowy Es-dur w roku 1809 i dedykował go habsburskiemu arcyksięciu Rudolfowi. Ta dedykacja, jak też brzmieniowy splendor dzieła przyczyniły się do nadania mu przydomku „Cesarski” (wbrew intencjom autora i bez jego aprobaty). Marszowe rytmy nadające charakter całej części pierwszej koncertu to także echo pewnej ówczesnej mody na styl militaire, stanowiącej muzyczne pokłosie napoleońskich kampanii. Zwłaszcza lato roku 1809, gdy powstawał koncert, było aż nadto „militarne” – trwało oblężenie Wiednia przez wojska francuskie, miasto było ostrzeliwane przez artylerię, większość mieszkańców ewakuowała się – Beethoven jednak został i tworzył kolejne arcydzieła. Najistotniejszą nowością tradycyjnie zbudowanego utworu jest zatarcie dychotomii partii solowej i akompaniamentu. Fortepian i orkiestra stają się partnerami równorzędnymi, czasem dialogującymi, czasem stapiającymi się w bogatej fakturze, która zyskuje tu już wymiar symfoniczny, co wyznaczyć miało drogę romantycznym następcom. Dzieło nosi także rysy wirtuozowskie, jednak nie są one pierwszoplanowe, lecz doskonale zharmonizowane z całym założeniem formalnym. W partii solowej wystąpi Hubert Salwarowski, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa Andrzeja Jasińskiego), później wykładowca tej uczelni. Jego kariera rozpoczyna się od wielu konkursowych zwycięstw w latach 90. Artysta koncertuje solo, jako kameralista oraz z najlepszymi orkiestrami wielu krajów, szczególnie ceniony jako wykonawca „wielkiego”, kanonicznego repertuaru dzieł solowych i koncertów XIX i XX wieku.
Jedyna symfonia pochodzącego z Belgii (później naturalizowanego jako obywatel Francji) neoromantyka, kompozytora i sławnego organisty Cesara Francka należy też do jego najpopularniejszych dziś dzieł, chociaż jego początki były trudne – gatunek symfoniczny nie cieszył się nad Sekwaną wielkim powodzeniem, a sam Franck nie ukrywał fascynacji twórczością Wagnera, którego również nie poważano we Francji (ani niemal niczego, co niemieckie – zwłaszcza po wojnie francusko-pruskiej 1870-1871). Premierę w 1889 krytycy przyjęli więc chłodno, co jednak nie zaszkodziło rosnącej popularności dzieła, szybko uznanego za jedną z najważniejszych symfonii swej epoki. Jej nietypowa, trzyczęściowa forma odznacza się dążeniem do integralności poprzez korespondencję tematów pomiędzy poszczególnymi ogniwami, a sferę wyrazową cechuje emocjonalność, upodobanie dramatycznych kontrastów oraz harmoniczne bogactwo.
Wykonawcy
Hubert Salwarowski | fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Jerzy Salwarowski | dyrygent
Dyrygent Jerzy Salwarowski
Dyrygent wieczoru, Jerzy Salwarowski, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (studiował m.in. u Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Czyża) ma w swym bogatym dorobku artystycznym m.in. pierwsze nagranie kompletu poematów symfonicznych Karłowicza. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, filharmonii w Lublinie, Częstochowie oraz Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, pełnił też funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu „Toruń – Muzyka i Architektura”. Podziwiany na wielu estradach w Polsce i zagranicą, zrealizował wiele nagrań płytowych, jest także cenionym pedagogiem. Koncert jest kolejnym spotkaniem Sinfonii Iuventus z jego sztuką dyrygencką oraz zaszczytną okazją uhonorowania 55-lecia pracy artystycznej Mistrza.
Solista Hubert Salwarowski
Należy do grona najwybitniejszych pianistów polskich młodego pokolenia. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył z wyróżnieniem w roku 2002 w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego. Swoje umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach pianistycznych w Dusznikach-Zdroju (T. Szebanowa), Accademia Musicale Chigiana w Sienie – Włochy (P. Badura-Skoda, M. Campanella oraz J. Achucarro), Buckow i Puigcerdzie (O. Yablonskaya). Jest absolwentem The Juilliard School w Nowym Jorku. Następnie – będąc stypendystą Ministerstwa Kultury „Młoda Polska” – kontynuował naukę w Letniej Akademii Wyższych Studiów Gry Fortepianowej w Merano (Włochy). Jest laureatem czołowych nagród konkursów krajowych i zagranicznych. Jako solista z orkiestrą debiutował w wieku siedemnastu lat i od tego czasu współpracuje z orkiestrami w Polsce i za granicą. Równolegle z ożywioną działalnością koncertową we wrześniu 2005 rozpoczął pracę pedagogiczną w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz w Liceum Muzycznym w Katowicach. W 2007 roku nawiązał współpracę artystyczną z wiolonczelistą Michałem Dmochowskim, co zaowocowało udziałem w koncertach na festiwalach w Hiszpanii oraz w kursach prowadzonych przez prof. Natalię Szachowską. W lipcu 2008 wygrał konkurs na stanowisko asystenta w Katedrze Fortepianu w Akademii Muzycznej w Katowicach.
POLSKA ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS IM. JERZEGO SEMKOWA
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 roku, jest państwową instytucją kultury. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.
Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 roku. Współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Tadeusz Strugała, John Axelrod, Charles Dutoit, Agnieszka Duczmal, Nicolae Moldoveanu, Juozas Domarkas, Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk, Michaił Jurowski, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, George Tchitchinadze, Evgeny Volynsky, Gerd Schaller, Eugene Tzigane, Massimiliano Caldi, Andriy Yurkevych, Ruben Silva, Paweł Przytocki, Paul Esswood, Piotr Sułkowski, Tadeusz Wojciechowski, Monika Wolińska, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Łukasz Borowicz, Krzysztof Herdzin, oraz solistami, wśród których byli m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Ivan Monighetti, Zakhar Bron, Krzysztof Jakowicz, Daniel Stabrawa, Paweł Kowalski, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Tatiana Szebanowa, Janusz Olejniczak, Jonathan Plowright, Abdel Rahman El Bacha, Eugen Indjic, Krzysztof Jabłoński, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Vadim Repin, Jan Stanienda, Tomasz Strahl, Jakub Haufa, Łukasz Długosz, Alena Baeva, Leszek Możdżer, Yulianna Avdeeva, Bomsori Kim, Agata Szymczewska, Jakub Jakowicz, Piotr Pławner, Patrycja Piekutowska, Łukasz Kuropaczewski, José Torres, Adam Bałdych, Mateusz Smoczyński.
Orkiestra zrealizowała szereg rejestracji płytowych, radiowych oraz telewizyjnych dla Universal Music, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Albany Records, TVP Kultura, Warner Classics. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym: Schubert (2008) i Czajkowski (2010), zarejestrowane pod batutą Jerzego Semkowa. Ważną pozycję zajmują w niej również płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego pod jego dyrekcją – komplet symfonii (2010–2012) oraz płyty z koncertami solowymi (2014–2019). Wybrane wydawnictwa z tej serii zostały uhonorowane wyróżnieniami, m.in. nagrodą International Classical Music Award (2014 i 2016), nagrodą muzyczną Fryderyk w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca (2021). W repertuarze utrwalonym przez Orkiestrę na płytach znajduje się także muzyka wielu innych polskich kompozytorów, m.in.: Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Zygmunta Stojowskiego, Józefa Kofflera, Karola Kurpińskiego, Romana Palestra, Henryka Wieniawskiego, Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera, Stanisława Moryto, Romana Statkowskiego, Antoniego Szałowskiego, Piotra Mossa.
Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą: w Austrii (Musikverein), Chinach (National Grand Theater), Francji (Grand Auditorium UNESCO, Palais de la Musique et des Congrès), Hiszpanii (Auditorio Nacional de Música), Niemczech (Konzerthaus Berlin Gendarmenmarkt), Portugalii (Grande Auditório), Włoszech, Szwajcarii, Litwie i Ukrainie.
Od kwietnia 2009 roku Orkiestra jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 roku Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W latach 2013-2020 honorowym patronem artystycznym orkiestry był Krzysztof Penderecki. W październiku 2018 Orkiestra oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.
Napisz komentarz
Komentarze