W tym artykule przeczytasz o:
- rozbudowie Dworca Gdańskiego
- zakresie planowanej inwestycji
- kosztach i terminie realizacji
Tłok na stacji PKP Warszawa Gdańska to poważny problem sam w sobie. Nasilił się jeszcze bardziej w czasie remontu Dworca Zachodniego, gdy na Gdański skierowano część pociągów dalekobieżnych. Jedno przejście podziemne stało się koszmarnie zatłoczone, a wyjście z dworca lub dotarcie na perony zajmowało mnóstwo czasu. Kolej zdała sobie sprawę, że dworzec nie będzie w stanie funkcjonować jako główna stacja osobowa podczas planowanego w najbliższym czasie remontu linii średnicowej z Dworcem Centralnym. W pewnym sensie powodem niedrożności Gdańskiego są oszczędności podczas poprzednich modernizacji, które pochłonęły setki milionów złotych. Zaczęły się działania doraźne. W zeszłym roku dobudowano za 12 mln zł dodatkowy peron od strony Żoliborza i naziemne wyjście z dworca. Te działania tylko w niewielkim stopniu poprawiły sytuację i stało się jasne, że konieczna jest większa modernizacja Dworca Gdańskiego.
PKP PLK rozpisała zatem przetarg na rozbudowę dworca Warszawa Gdańska. Wygrała firma Porr, która złożyła ofertę na kwotę 98,3 mln zł. W ramach projektu rozbudowy dworca powstanie dodatkowe, ok.100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej, w tym metra. Na perony 2, 3 oraz 4 będą prowadzić schody ruchome oraz tradycyjne. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Szczegółowe rozwiązania zostaną zaprojektowane przez wykonawcę inwestycji.
Do nowego przejścia pod torami zaplanowano wejście od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, które wyposażone zostanie w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra.
Dla podróżnych zaplanowano nowe zadaszenie na wszystkich peronach. Długie wiaty – znane m.in. z linii obwodowej – ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Większy komfort obsługi oraz lepsza oferta przewozowa będzie dzięki dodatkowemu wydłużeniu peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i obsłuży dłuższe składy. Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Inwestycja na stacji Warszawa Gdańska będzie realizowana ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.
Napisz komentarz
Komentarze