Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 19:36

Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle

Wzdłuż ul. Dygata powstała zagrodzona pieszo-rowerowa ścieżka szutrowa będąca projektem ogólnomiejskim w ramach budżetu obywatelskiego. Jak się okazało projekt pierwotnie nie przewidywał montażu 122 metrowego płotu dzielącego nową ścieżkę od terenu zielonego. Mieszkańcy są oburzeni tym faktem.
Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle
Ścieżka i wygrodzenia wykonane w ramach budżetu obywatelskiego wzdłuż ul. Dygata

Autor: Wiktor Zając

Absurdalny płot oddzielił ścieżkę od terenów zielonych

We wrześniu 2023 r. Zarząd Zieleni m. st. Warszawy ogłosił przetarg na realizację ogólnomiejskiego projektu w ramach budżetu obywatelskiego pod nazwą "<<Do lasku na Kole>> - ścieżki pieszo-rowerowe Powązkowska, Dygata, Kozielska, Szamocka, Prymasa Tysiąclecia na kwotę 423 613 złotych. We wrześniu 2023 r. Do przetargu zgłosiły się dwie firmy. Przetarg wygrała firma Q-REKBUD Sp. z o.o. oferując niższą cenę, tj. 357 tysięcy złotych. Prace nad realizacją odcinka wzdłuż ul. Dygata aż do wiaduktu ul. Powązkowskiej rozpoczęły się na początku roku. Niestety radość mieszkańców nie trwała długo, kiedy okazało się, że oprócz niskiego wygrodzenia typu „zom” ograniczającego możliwość parkowania na ścieżce przyległej bezpośrednio do krawężnika jezdni powstała wysoka na ponad metr bariera prętowa typu U-12a o długości 122 metrów. Toporny i nieestetyczny ocynkowany płot sprawił, że nie tylko oszpecił widok wzdłuż ul. Dygata, ale ograniczył funkcjonalność nowo powstałej ścieżki.

Ulica Dygata - widok w stronę wiaduktu ul. Powązkowskiej
Kolej narzuciła budowę płotu

Jak poinformował Zarząd Zieleni na profilu „Do Lasku na Kole - ścieżka pieszo-rowerowa”, na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej konieczne było jej uzgodnienie z PKP PLK. „Spółka wydała pozytywną opinię pod warunkiem wygrodzenia obszaru od strony terenu kolejowego. Opinia ta była załączona do dokumentacji, którą złożyliśmy do Urzędu Dzielnicy Żoliborz w celu uzyskania zgody na odstępstwo od stosowania przepisów ustawy o transporcie kolejowym, która pozwoliła na realizację ścieżki rowerowej. Uzyskaliśmy zgodę. Ponadto warto dodać, że Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym zatwierdziło projekt stałej organizacji ruchu, gdzie ww. wygrodzenie było już naniesione” - wyjaśnił Zarząd Zieleni.

Widok z wiaduktu ul. Powązkowskiej na skwer Kaliny i fragment ul. Dygata wraz z nową ścieżką i płotek
Płot zamiast ogradzać tory kolejowe, ogranicza dostęp do potężnych terenów zielonych

Długość między przedmiotowym płotem a najbliższym torem kolejowym wynosi 33 metry. Jest to nie tylko spora odległość, ale barierę stanowi ukształtowanie terenu. Nowo powstała ścieżka znajduje się na sporym wzniesieniu. Aby dotrzeć do samych torów, trzeba pokonać niemałą skarpę oraz liczne drzewa i krzewy. Cały ten teren jest własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym kolei i znajduje się po wolskiej stronie. Wielu mieszkańców może dziwić fakt, że po co kolei tak wielki teren, który od dawna powinien być przekazany Miastu jako zieleniec stanowiący bufor między koleją a osiedlem.

Ulica Dygata z nową ścieżką szutrową, płotkiem typu "zom" oraz barierkami prętowymi typu U-12a wraz z terenami kolejowymi
Nadgorliwość gorsza od faszyzmu

Zamontowany płot według Dyrekcji PKP PLK ma ograniczać wstęp osobom postronnym na obszar kolejowy. „Biorąc pod uwagę również własne bezpieczeństwo, mieszkańcy nie powinni spacerować w pobliżu torów, ani nie wypuszczać zwierząt w pobliżu przejeżdżających pociągów” - wyjaśnił w odpowiedzi na zgłoszenie żoliborskiego aktywisty Tomasza Mielcarza Zastępca Dyrektora PKP PLK Michał Koperski. Niestety rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Mieszkańcy Żoliborza Artystycznego wyprowadzający psy na spacer zamiast korzystać z nowej ścieżki, schodzą po skarpie i spacerują dwiema innymi równoległymi ścieżkami znajdującymi się zdecydowanie bliżej torów. Trudno żeby ich pupile były w stanie załatwiać swoje potrzeby w sytuacji, kiedy płot przylega bezpośrednio do nowej ścieżki. Szpecący płot nie ogradza terenu kolejowego, lecz ogranicza do niej dostęp wyłącznie wzdłuż ul. Dygata.

Zaniedbany obszar kolejowy wraz z dojściem do dzikich ścieżek spacerowych
Krytyka i propozycje strony społecznej

„To jakiś żart? Przecież te tory są odgrodzone gąszczem krzaków. Mało tego, w stronę Lasku na Kole jest przecież formalnie wybudowana ścieżka bez barierek, a biegnie tuż przy torach” - zaznaczył jeden z internautów. Mieszkańcy obawiają się, że kolei nie ustąpi, ponieważ teren zarządzany przez kolej formalnie nie jest pasem zieleni. „To rezerwa remontowa. W każdej chwili mogą to wykarczować i np. wyrzucić hałdę żwiru” - podkreślił Tomasz Mielcarz na grupie Żoliborza Artystycznego na portalu społecznościowym Facebook. „Proponuję obsadzić go pnączami (bluszcz pospolity, wiciokrzew), żeby go chociaż trochę zasłonić. Wiosna to dobry moment na sadzenie roślin” - dodał.

Na terenie kolejowym można znaleźć ogromne ilości odpadów
Kolej nie dba o zieleń i czystość na swoim terenie

Mieszkańcy zwracają uwagę, że na obszarze kolejowym przybywa coraz więcej śmieci. Zanim powstał płot służby odpowiedzialne za oczyszczanie ul. Dygata usuwały śmieci, które często porzucone były na pograniczu pasa drogowego a terenem kolejowym. Z chwilą kiedy powstał płot, sprzątanie śmieci pozostało w gestii PKP PLK. Zgodnie z Art. 58 ust. 3. ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym „Zarządcy i przewoźnicy kolejowi obowiązani są do zapewnienia ładu i porządku na obszarze kolejowym oraz w pociągach i innych pojazdach kolejowych”. Również skarpa po drugiej stronie torów kolejowym zasypana jest ogromną ilością śmieci. Nie brakuje także połamanych konarów i pni drzew.

Śmieci oraz powalone drzewa na terenie kolejowym wzdłuż Osiedla Żoliborz Artystyczny
Kiedyś były tu bocznice

Czy w tym przypadku kolej nie powinna pozbyć się zbędnych dla niej terenów? Należy zaznaczyć, że cały pas zieleni służył niegdyś licznym bocznicom służącym terenom wojskowym. Jedna z bocznic prowadziła niegdyś aż na teren Zespołu Wytwórni Amunicji w pobliżu Fortu Bema. 
 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.