Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 3 grudnia 2024 17:40
Reklama

Cwaniakowanie - felieton Agaty Passent

Jak władze manipulują okręgami wyborczymi aby zyskać więcej mandatów ? Przeczytajcie felieton wprowadzający do tematu manipulacji wyborczych.
Cwaniakowanie - felieton Agaty Passent

Autor: Mateusz Durlik

Źródło: Sztuczna Inteligencja

Cwaniakowanie lub kombinerki 

Wesele miałam na kortach żoliborskiego klubu Spójnia. Istniało wtedy jeszcze coś na kształt domku klubowego i pięknie położony taras z widokiem na zieleń nadwiślańską i tzw. korty tenisowe dolne. Byliśmy z Wojtkiem po trzydziestce i oboje emerytowani tenisiści  (z innych zupełnie sekcji, ale zakochani w sobie i Żoliborzu)- stąd taki oryginalny wybór adresu. Patrząc na zarośnięty stadion lekkoatletyczny, zgniłe ławki i ogólny stan obiektu przypominający ruiny dawno zarosłego starożytnego miasta Amazonii, trudno jest sobie dziś wyobrazić, że Klub Sportowy Spójnia był kiedyś potęgą, miał kilkanaście sekcji i wyszkolił kilku olimpijczyków. Dziś jestem rozwódką, ale to nie wina żoliborskich klimatów nad Wisłą. Natomiast z czasów tenisowych, tysięcy treningów i wyjazdów turniejowych dobrze pamiątam trenerskie hasło “cwaniakowanie” oraz “kombinerki”. Cwaniakują zawodnicy, trenerzy, działacze, organizatorzy i prezeski. W sporcie cwaniakowanie może przybrać różne formy. Wznowienie gry, kiedy przeciwnik nie jest jeszcze gotowy. Szeptanie niby pod nosem obraźliwych tekstów w stronę przeciwnika, by ten się rozkojarzył i wpadł w furię. Wydłużanie przerw między serwisami lub nagłe wezwanie lekarza, by przerwać grę, gdy przeciwnik akurat ma fenomenalną passę i gra mecz życia. Organizatorzy też cwaniakują. Pamiętam, że kiedyś poleciałam na turniej do Włoch. Bylo lato, okrutne upały. Organizatorzy dobrze o tym wiedzieli, więc tak ustawili harmonogram gier, żeby Włoszki swoje mecze grały rano, np. o godzinie 9:00 lub późno popołudniu, a zawodniczkom z zagranicy ustawiali mecze w największy skwar czyli w południe i w porze lanczu. Przykłady cwaniakowania w sporcie można mnożyć—choćby można nie wysłać w wiosce olimpijskiej na czas autobusu po kajakarki tak, by na starcie były ostatnie itd. itp. Fair play bywa mrzonką. 
 

Wybory samorządowe 

Niedawno premier Donald Tusk ogłosił datę wyborów samorządowych. Będziemy w Warszawie wybierać nie tylko prezydenta, ale i przedstawicieli do rady miasta, dzielnic oraz do sejmiku. Jakoś tak zupełnie nagle, “bez żadnego trybu” Komisarz Wyborczy utworzył nowe okręgi wyborcze. W dodatku wydał postanowienie w piątek popołudniu a tryb zaskarżenia ustalił do… poniedziałku. Jest to o tyle żałosne, że politycy opowiadają nam ciągle jak ważny jest tzw. work-life balance oraz wolne niedziele dla siebie, dla rodziny I rekreacji. Zmiana okręgów wyborczych to nic nowego. Czasami należy wręcz adjustować granice okręgów, bo przecież Warszawa żyje I zmienia się na naszych oczach. Tam, gdzie kiedyś były pola kapusty (Lazurowa), dzikie tereny zielone (Białołęka), zakłady przemysłowe (Wola) czy tereny podmokłe (Wilanów Zawady) powstały dzielnice. Jednocześnie wyludniać bardzo szybko zaczęło się Śródmieście—mieszka tu wielu seniorów, a ponadto astronomiczne ceny mieszkań, czynszów i dostęp do usług, hm… nie ułatwiają życia. Niebawem więcej będzie w centrum turystów niż mieszkańców. Taki trend. Czy mądry? A zatem zmiana granic okręgów bywa potrzebna. I tak np. obecna zmiana polegająca na zabraniu jednego mandatu z okręgu Śródmieście-Ochoty na rzecz okręgu Białołęka. Natomiast ruch, by dodać w Warszawie więcej okręgów w których mamy po mniej mandatów to już ewidentnie ruch na korzyść większych partii. Jeśli więc ktoś, tak jak ja, jest od lat zmęczony duopolem PiS-PO to nie ma powodu do zadowolenia. Mniejszym ugrupowaniom będzie trudno zdobyć mandaty. Ponadto dzielnicę Włochy przyłączono do Ursynowa i Wilanowa. Serio? Włochy mają tyle spraw wspólnych z tamtymi dzielnicami? A może chodzi o to, by Bemowo i Ursus stały się osobnymi, małymi, pięciomandatowymi okręgami? 
 

"Gerrymandering"

Takie cwaniakowanie z okręgami jest znane od setek lat w polityce. Po polsku nie mamy na tzw. “gerrymandering” oficjalnej nazwy, ale przecież nie ma cwaniaka nad warszawiaka! Oryginalnym cwaniakiem był Amerykanin Elbridge Gerry, republikański gubernator stanu Massachusetts , ale specjalistą od wyławiania wyborców dla siebie, a nie tak naprawdę przekonywania ich do swego program, bo po t właśnie politycy gerrymandering stosują, był (i będzie?) krętacz, kabotyn i niebezpieczny narcyz czyli Donald Trump. Naiwnością byłoby jednak sądzić, że Demokraci też nie starają się rysować okręgów pod siebie—jasne, też to robią! Jednak to, co wg mnie jest najbardziej odrażające w manipulowaniu granicami okręgów, to psucie i tak przecież nieidealnego i kruchego systemu jakim jest demokracja. Najpierw politycy wciskają nam hasła o tym, że każdy ma wybór, że każdy głos się liczy, że każdy z nas ma głos, a potem zniechęcają nas tak naprawdę do tychże wyborów nie wsłuchując się w autentyczne potrzeby mieszkańców Żoliborza, Ursusa czy Włoch tylko, jak mawiał mój trener, “robią kombinerki”, cwaniakują, by gwarantować sobie miejsca w radach. Co w takim razie możemy zrobić? Szukać informacji o działaniach radnych w naszej dzielnicy w niezależnych od samorządu mediach, interesować się zmianami w dzielnicy, bywać na radach i głosować zgodnie z własnymi przekonaniami. Nie jest łatwo interesować się działalnością radnych miejskich, bo miasto serwuje nam ciągle propagandowe plakaty na autobusach i jednokierunkowy przekaz dnia w social mediach, ale , “takie sztuczki nie z nami, Brunner”, prawda? 

Już wkrótce przedstawimy szczegóły zmian w wybranych okręgach 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ