W tym artykule przeczytasz o:
- Budowie ścieżek rowerowych na placu Wilsona
- Najnowszej koncepcji zmian
- Perspektywie opracowania docelowej wizji placu
Fragment ulicy Mickiewicza pomiędzy placem Wilsona a ulicą gen. Zajączka jest dla rowerzystów niewygodną rowerową golgotą. Radni dzielnicy zauważyli potrzebę zmian na placu Wilsona i wystąpili do Zarządu Dróg Miejskich o podjęcie działań, by powstała tam ścieżka rowerowa. O stanowisku radnych i analizie możliwości budowy trasy rowerowej w tym miejscu przez ZDM pisaliśmy ponad rok temu.
Teraz wreszcie plan budowy ścieżki na placu Wilsona nabiera konkretów i zapowiadany jest już na 2025 rok.
Rowerem przez plac Wilsona
Dla rowerzystów wiele się w ostatnich latach w okolicach placu Wilsona zmieniło. W 2015 roku powstały pasy rowerowe wzdłuż ul. Krasińskiego od strony ul. ks. Popiełuszki. W 2017 roku na jezdni ulicy Krasińskiego przy parku Żeromskiego zlikwidowano dwa pasy ruchu, a za to wytyczona została dwukierunkowa droga rowerowa. Ścieżka dla rowerzystów prowadzi także ulicą Słowackiego od Hali Marymonckiej. Przed trzema laty natomiast do placu Wilsona doprowadzone zostały ścieżki rowerowe ulicą Mickiewicza od strony Potockiej i Marymontu. Teraz ZDM zapowiada, że w 2025 r. droga rowerowa powstanie też po zachodniej stronie ulicy Mickiewicza w kierunku Śródmieścia. Na razie drogowcy ogłosili przetarg na jeden z projektów tego szlaku wzdłuż ul. Andersa - od wiaduktu żoliborskiego nad Dworcem Gdańskim do placu Bankowego, ale w wariancie maksymalnym obiecują też wytyczenie kompletu przejazdów rowerowych przez plac Wilsona. Koncepcja zmian powstała w miejskim Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym. Projektanci przyjęli założenie, by nie przesuwać jezdni, a zamiast tego część z nich zwęzić, bez szkody dla płynności ruchu.
Jakie zmiany?
Wedle najnowszej koncepcji zewnętrzne szerokie pasy jezdni przed kinem Wisła miałyby zostać zwężone do trzech metrów, a na czwartym pasie urządzony zostanie postój dla autobusów. Zlikwidowane zostaną też zatoki przystankowe. W ten sposób projektanci chcą odzyskać trzy metry i przeznaczyć na dwukierunkową drogę rowerową. Wiaty przystankowe miałyby zostać przesunięte w kierunku krawężnika, a obok powstanie zieleniec. Droga rowerowa zostałaby poprowadzona między krawężnikami a wyjściami ze stacji metra Plac Wilsona. To oznacza zwężenie jezdni z czterech do trzech pasów. Zlikwidowany zostać ma pas skrętu w prawo w ulicę Słowackiego i przeniesienie postoju taksówek na ulicę Krasińskiego w pobliże tradycyjnego miejsca kwiaciarek. Zatoki przystankowe zostałyby też zlikwidowane na jezdni placu Wilsona w kierunku Śródmieścia i na ulicy Mickiewicza za zjazdem z placu w stronę Marymontu. Autobusy zatrzymają się tam z prawej strony jezdni, nie blokując ruchu.
Oprócz dwukierunkowej drogi rowerowej dookoła całego placu Wilsona powstanie komplet przejazdów dla rowerzystów przez wszystkie jego przecznice. W niektórych miejscach uda się odseparować chodnik od ruchu rowerowego.
Kompleksowy plan przebudowy placu Wilsona na później
Wedle planistów plac Wilsona powinien w końcu doczekać się kompleksowej koncepcji architektonicznej. Biorąc pod uwagę, że średni czas, jaki mija od konsultacji do realizacji sięga co najmniej kilku lat, a czasem wydłuża się i do kilkunastu, żeby nie czekać na spójną, docelową wizję placu Wilsona, a potem na jej realizację, Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym proponuje tu początkowo stosunkowo niewielką przebudowę za kilkanaście milionów złotych, na której skorzystają głównie piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Zaproponowaną koncepcję ZDM już uzgadnia z Biurem Architektury, Zarządem Zieleni i innymi jednostkami. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze 2024 roku będzie można oglosić przetarg na budowę, a w 2025 roku rozpocząć prace.
Napisz komentarz
Komentarze