Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:52

Rok 2023 na Żoliborzu. Podsumowanie

Jaki był miniony właśnie rok na Żoliborzu? Chyba ani dobry ani zły. Choć bywało różnie, podobnie jak w całym kraju powiało optymizmem, nadzieją na zmiany. Obyśmy w rozpoczętym właśnie roku 2024 tych zmian na lepsze doświadczyli jak najwięcej.
Rok 2023 na Żoliborzu. Podsumowanie

Źródło: archiwum własne

Miniony właśnie rok 2023 obchodziliśmy na Żoliborzu jako rok Aliny Janowskiej. Jej życiorys był barwny i pełny tragicznych chwil. Była nie tylko wybitną aktorką, ale także łączniczką w powstaniu warszawskim a po przemianach ustrojowych końca lat osiemdziesiątych została działaczką społeczną i pierwszą przewodniczącą rady Żoliborza. Pozostała związana z dzielnicą aż do swej śmierci w 2017 roku. Wraz z mężem - medalistą olimpijskim w szermierce mieszkali w domu zaprojektowanym w stylu podhalańskim na Żoliborzu Oficerskim. Wciąż możemy oglądać dwie wystawy poświęcone Alinie Janowskiej: „Alina Janowska - filmowa ikona Żoliborza” oraz „Alina Janowska - królowa Komedii”. Ale poza tym postać Janowskiej nie była jakoś szczególnie eksponowana. A można było choćby urządzić przegląd filmów z jej udziałem ze wspomnieniami osób, które ją znały i pamiętają. 
 


Żoliborską patronką rozpoczętego właśnie 2024 roku została wybitna pisarka Maria Kownacka. Miejmy nadzieję, że autorka napisanego na Żoliborzu "Plastusiowego pamiętnika" doczeka się bardziej widocznego w przestrzeni dzielnicy uhonorowania. Bo Janowskiej w roku Janowskiej było trochę mało.
 

 

A warto ludzi związanych z Żoliborzem doceniać. Bo czym byłby najpiękniejszy nawet Brzeg bez ludzi? Podkreśleniu i wyeksponowaniu działalności kobiet w naszej dzielnicy służy między innymi coroczny plebiscyt na Żoliborzankę Roku. W minionym roku tytuł ten wręczony został Mariannie Zjawińskiej - założycielce i twórczyni kultowego lokalu-instytucji „Prochownia Żoliborz”, który pokochały żoliborzanki i żoliborzanie. Powiedzieć o niej restauratorka, to jakby nic nie powiedzieć. Umiejętnie łącząc rolę bizneswoman oraz animatorki kultury i społeczniczki organizowała setki nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych i rekreacyjnych, w których chętnie i tłumnie uczestniczyli mieszkańcy i mieszkanki Żoliborza. Dzięki niej nawet wysoka kultura była „na wyciągnięcie ręki”, dostępna dla wszystkich. 

 

 

Swoją drogą losy Prochowni, które ważyły się w ubiegłym roku także zaprzątały Państwa i naszą uwagę. Prochownia długo stała pusta, ale w końcu po serii skandali, niezrozumiałych decyzji i zwrotów akcji znowu zostanie zagospodarowana. Konkurs na dzierżawę wygrała  Marianna Zjawińska, czyli twórczyni Prochowni Żoliborz. Być może nie będzie tam już muzyki, ani potańcówek, jogi, kina w plenerze i koncertów, ale dobrze, że Żoliborzanka Roku 2022 powróciła na swoje miejsce. 

 

 

Kto zdobędzie tytuł Żoliborzanki 2023 roku? Plebiscyt rusza właśnie dziś, a wyniki poznamy już w lutym. W kapitule tegorocznej nagrody znalazła się między innymi Agata Passent - dziennikarka, felietonistka tygodnika Polityka, córka Agnieszki Osieckiej i Daniela Passenta, założycielka Fundacji Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej. W grudniu minionego właśnie roku Agata Passent dołączyła do zespołu „Gazety Żoliborza”.

 

 

W kapitule ubiegłorocznej nagrody zasiadała z kolei znana dziennikarka, scenarzystka filmowa, autorka wielu książek z gatunku literatury faktu - Monika Sobień-Górska. W minionym roku mieszkająca na Żoliborzu autorka wydała wraz z ówczesnym Marszałkiem Senatu - Tomaszem Grodzkim powieść „Depopulacja”, której fabuła opowiada o porwaniu chirurga badającego pandemię niezbadanej odmiany mielofibrozy, choroby powodującej zwłóknienie szpiku kostnego, prowadzącej do śmierci. Celem jest depopulacja Chin i Indii. Powieściowy debiut całkiem udany, może więc warto o w tegorocznym plebiscycie rozważyć kandydaturę autorki?  
 

  

A tak na marginesie może warto także pomyśleć o plebiscycie na Żoliborzanina Roku? Skoro wybieramy nawet Warszawskie Drzewo Roku, o który to tytuł w zeszłorocznej edycji do ostatniej chwili walczył między innymi dąb szypułkowy z Żoliborza, to dlaczego nie Żoliborzanin Roku? 

 

 

Tym bardziej, że pamiętne także na Żoliborzu wybory do parlamentu z 15 października pokazały, że Żoliborzaninem Roku nie musi już być etatowo Wielkie Słońce Żoliborza z ulicy Mickiewicza. Wybory miały też na Żoliborzu swoich bohaterów i bohaterki. Do parlamentu została wybrana między innymi Dorota Łoboda z Koalicji Obywatelskiej, która wcześniej była dzielnicową radną.  W udzielonym nam wywiadzie deklarowała, że chce walczyć o poprawę jakości polskiej edukacji i uwolnienie jej od ideologii.
 


Być może rozpoczęty właśnie rok będzie zatem rokiem edukacji. Miniony był w pewnym sensie przełomowy, jeśli chodzi o ekologię. Warszawa wprowadziła Uchwałę Antysmogową, zakazującą palenia węglem w gospodarstwach domowych. Polski Alarm Smogowy określił ten dzień jako historyczny. Choć zakaz ten obowiązuje już od 1 października 2023 roku, dla gospodarstw domowych na terenie Warszawy w pełni zacznie obowiązywać dopiero w 2028 roku. Być może zatem Warszawa przestanie być liderem zanieczyszczenia powietrza w Unii Europejskiej?
 


Na Żoliborzu rok 2023 był także rokiem inwestycji, wielu wyczekiwanych remontów (np. ulicy Przasnyskiej). Niektóre z planowanych inwestycji budziły i nadal budzą wątpliwości, a nawet sprzeciwy mieszkańców. Tak było z planowaną inwestycją mieszkaniową przy ul. Mickiewicza 63. Ten projekt zgodny z ustawą "Lex deweloper" z 2018 roku, mający na celu stworzenie nowego, wielorodzinnego budynku mieszkaniowego. Pod koniec roku wiele emocji wzbudziły także plany budowy przedszkola przy ulicy Ficowskiego kosztem terenów zielonych w niezbyt zielonej części dzielnicy. I bardzo dobrze, że o tym mówimy, bo choć nikt nie kwestionuje faktu potrzeby rozwoju Żoliborza, konieczności inwestowania w infrastrukturę, ale vox populi ma dziś wreszcie znaczenie, świadczy o tym, że przyszłość naszej dzielnicy zależy także od nas samych. I całe szczęście!
 

 

Jak co roku zdarzały się na Żoliborzu także i nieszczęścia. Zdarzył się między innymi pożar balkonu w budynku przy ulicy Rydygiera 15. Na miejsce skierowano pięć jednostek straży pożarnej. Ogniem objęty był balkon na pierwszym piętrze od strony patio. Pożar przeniósł się na trzy przylegające balkony. Na szczęście w nieszczęściu nie było żadnych poszkodowanych. W sumie żoliborska straż pożarna wyjeżdżała w minionym roku do kiludziesięciu pożarów, a znacznie częściej do zagrożeń miejscowych związanych np. z zatruciami tlenkiem węgla. O pewnej mojej koleżance, której strażacy aż trzy razy ściągali kota z drzewa nawet litościwie nie wspomnę.

 

 

Wiele pracy w minionym roku mieli nie tylko strażacy, ale też policjanci. Ujęli między innymi sprawców brutalnej napaści na studenta, która zelektryzowała mieszkańców nie tylko Żoliborza. Nastoletni przestępcy ukradli studentowi telefon, a następnie zmusili go do jego wykupienia. Przemocą uwięzili go w mieszkaniu, gdzie go torturowali. Po zdobyciu dostępu do aplikacji bankowej uwięzionego za skradzione pieniądze kupili alkohol i narkotyki. Rannemu i pobitemu chłopakowi udało się cudem uwolnić i uciec z mieszkania, a zawiadomiona niezwłocznie policja ujęła sprawców, którym grożą wyroki nawet do 15 lat więzienia.
 


Wciąż nie udało się natomiast ująć mężczyzny, który w lipcu minionego roku omal nie doprowadził do tragedii na stacji  metra Dworzec Gdański, usiłując zepchnąć parę pasażerów niemal wprost pod nadjeżdżający pociąg. Na szczęście w tym przypadku nikomu nic się nie stało.

 

 

Swoją drogą policja, a właściwie jej nieobecność pod domem Prezesa na Mickiewicza, to także jakiś symbol, że również na ulice naszej dzielnicy powraca normalność. I właśnie tej normalności ponad politycznymi i światopoglądowymi podziałami sobie i Państwu w nadchodzącym roku w imieniu całego zespołu „Gazety Żoliborza” życzę.

 

 

Do siego Dwa tysiące dwudziestego czwartego! 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.