Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:46

Kompletna deska - felieton Agaty Passent

Sentymentalna wizyta Agaty Passent w restauracji Alpenrose. O eks partnerkach taty - Daniela Passenta.
Kompletna deska - felieton Agaty Passent

Autor: Agata Passent

Źródło: Agata Passent

W tym artykule przeczytasz o:

  • Czy warto mieć kontakt z byłą dziewczyną? 
  • Co łączy Agatę Passent ze Szwajcarią? 
  • Co serwują w Alpenrose? 

Kompletna deska! 

Wizyta w resturacji

Zmęczeni szykowaniem świąt i sprzątaniem? Jedzeniem resztek? Macie dość reklam barszczu czerwonego? Jest nowa knajpka na Żolu! Ale najpierw tłumaczę dlateczego ja do niej trafiłam. 

Były chłopak, kochanek, mąż. Co robicie, gdy miesiąc, rok albo pięć lat po rozstaniu widzicie go, dajmy na to, wychodzącego właśnie z Baru Sady? To samo pytanie do panów. Czy widząc wasze eks królowe chowacie się za drzewo czy udajecie, że odbieracie ważny telefon i nawijacie do głuchego telefonu? A może odwrotnie- po nanosekundzie (cały wasz związek miga ci w głowie i upewniasz się czy to aby ta twoja Magdusia, bo wcześniej w conversach nie chadzała) życzliwie witacie się? A może generalnie luz, bo nie ma to jak seks z byłą i w sumie to raptem zaliczyliście szybki numerek we wtorek. Akurat ona odwiozła córkę do przedszkola, a Ty byłeś hybrydowo. 

U mojego Taty panowała pełna życzliwość z Byłymi Dziewczętami, a czasem przyjaźń. Bardzo lubił utrzymywać kontakt ze swoimi “koleżankami” z wczesnej i późnej młodości. Ojciec miał dobry gust, a i powodzenie. Na tym wiele skorzystałam, bo poznałam rewelacyjne kobiety. Potrafił przyjaźnić się z kobietami, podziwiać je, szanował w pracy i towarzysko. Dajmy na to niejaka Ewa, wysoka blondynka. Jeszcze jako studentka medycyny wyemigrowała z naszej stolicy do Szwajcarii, a tam poznała nieco anemicznego, małomównego przystojnego Szwajcara mieszkającego w, być może, najpiękniejszym górskim miejscu na planecie: okolice Crans-Montany. Można? Można. Nie dla niej bal i ubaw z Gierkiem, Passentem i kultowe słuchowisko radiowej Trójki (było takie radio kiedyś)  pt: “Będąc młodą lekarką”. Za to dla niej wolność , kariera, Szwajcaria, dewizy, czekolady. Pracowała w Sierre a mojemu ojcu regularnie, przez całe życie, wysyłała zaproszenia do Szwajcarii. Był to czas zaproszeń - bez nich socjalistyczna władza paszportu nie przyznawała. “Danuś! Przyjeżdżaj z kim chcesz”. Dzięki Ewie pisząca te słowa kilkukrotnie odwiedzała kanton Valais. 

Szwajcaria

Jak wiemy lub nie wiemy, ale właśnie dowiadujemy się z Gazety Żoliborza mała Szwajcaria podzielona jest aż na 26. kantonów. Wiadomo, że my tu na płaskim Mazowszu, uważamy kuchnię Szwajcarii za typowo “alpejską” i to oczywiście prawda lecz regionalne różnice w kuchni w tym bogatym kulturowo i etnicznie kraju są ogromne. Piszę o tym nagle, w Gazecie Żoliborza, bo to otworzyła się w naszej dzielnicy nowa restauracja. Szwajcarska! Musiałam ją sprawdzić. Po koszmarze jakim dla lokalnej gastronomii była pandemia, po tym jak inflacja wywindowała ceny za prąd, po tym jak obsługa się przebranżowiła - kibicuję nowym, oryginalnym, niesieciowym restauracjom. Ucieszyła mnie wieść o knajpce szwajcarskiej właśnie z sentymentu do wspólnych z Tatą wypadów do pięknej Ewy. Na początek w Alpenrose spotkało mnie rozczarowanie - nie podają tu raclette (przyp. red. potrawa pasterzy alpejskich, przyrządzana z podgrzewanego nad żarem sera. Topniejący od gorąca wygaszonego ogniska ser zeskrobywany jest na talerz i konsumowany z ziemniakami pieczonymi w mundurkach i z pokrajaną cebulą)! - - Ale będzie, obiecuje pani kelnerka. 

Wiary nie traćmy, już sprowadzają maszynę do grzania słynnego sera raclette. Maszyna topi warstwę wielkiego żółtego kawałka, gorący plaster sera serwuje się z obowiązkowymi marynowanymi cebulkami, korniszonami, marchewkami i gorącymi ziemniakami w skórkach. Ale spokojnie! Menu Alpenrose jest różnorodne i prezentuje specjały z regionów południa, tam bliżej Włoch (Locarno to boskie miejsce na planecie- kto może niech jedzie tam latem na wakacje!) czyli np. polentę i te dania bardziej znane - placki roesti, kiełbaski, lane kluseczki spaeztle. Znajdą tu coś dla siebie i wegetarianie i mięsożercy. Ja jem wszystko, więc zdegustowałam placek roeasti z kiełbasą w sosie cebulowo-winnym. Roesti to placek z tartych, ale nie na breję, tylko większe płatki, ziemniaków, dość gruby - absolutnie nie w stylu placków ziemniaczanych czy blinów. Był smaczny, ale uważam, że nie dość chrupki z zewnątrz. Za to sos był zjawiskowy! Nie wiem jakiego użyto czerwonego wina i przypraw lecz efekt cudowny. Kolor głęboko wiśniowy, smak cebuli I wina świetnie łączył się z plackiem. Kiełbasa była domowej roboty! Znajomy właściciela Alpenrose robi te kiełbaski w domu. Są one prawie bez tłuszczu. 

Szwajcaria to kraj winnic i wina. Wg mnie najsmaczniejsze są te dość mineralne białe wina z okolic miasteczka Sion, bardzo świeżo smakuje odmiana winogron ‘petite arvine” ale… jeszcze nie ma ich w karcie win. Lecz karta win Alpenrose jest bardzo oryginalna i możemy docenić wina sąsiadów- Francuzów, Austriaków. Ponieważ Szwajcaria to kraj poza UE to na pewno ekonomiczniej jednak właśnie we wspólnocie wina kupować. 

Obsługa, bardzo miła, proponuje dobór konkretnego wina do dania. Np. do tradycyjnego zuryskiego gulaszu. I tak! Są lancze w tygodniu, a jeśli wolicie wieczorem przed wyjściem na tańce lub do kina umówić się we dwoje na deskę serów szwajcarskich, to jest ona bardzo bogata. Skojarzenia z deskami mam wielorakie. Sama jestem płaska jak deska, ale za to lubię szusować na deskach… Kilka gatunków górskich serów podają w Alpenrose z kawałkami bagietki i figowymi ciasteczkami. Podpowiedź: ta bezpretensjonalna knajpka z oryginalnym menu ma co prawda adres Pl. Inwalidów 10, a wg mnie łatwiej powiedzieć: przy ulicy Czarnieckiego, tam gdzie kiedyś była restauracja azjatycka.  

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.