Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:23

Protest przeciw budowie przedszkola i wycince drzew na Ficowskiego

Rzadko zdarza się, że budowa, żłobka i przedszkola wzbudza protesty i kontrowersje. Sprawa planowanej inwestycji na Ficowskiego wywołuje jednak żywe emocje i polaryzuje mieszkańców.
Protest przeciw budowie przedszkola i wycince drzew na Ficowskiego

Źródło: petycje online

W tym artykule przeczyatasz o:

  • petycji protestacyjnej przeciw budowie przedszkola i żłobka na Ficowskiego
  • powodach, dla którego część mieszkańców sprzeciwia się inwestycji
  • możliwościach nawiązania dialogu

 

Część mieszkańców Żoliborza Artystycznego uważa, że nowe przedszkole akurat w tym miejscu to fatalny pomysł. Jakiś czas temu powstała nawet petycja w tej sprawie (https://www.petycjeonline.com/petycja_przeciwko_wycince_drzew_na_skaonym_gruncie_na_ktorym_planowana_jest_budowa_przedszkola), którą podpisało dotąd ponad tysiąc sto osób. Dlaczego przedszkole na Ficowskiego wzbudza kontrowersje?

Przypomnijmy, że planowana od 2018 roku budowa żłobka i przedszkola na terenie dawnej wojskowej bocznicy kolejowej na Powązkach już wcześniej wzbudzała mieszane uczucia wśród mieszkańców południowej części Żoliborza, którzy od jakiegoś czasu zgłaszali swoje wątpliwości co do celowości tej inwestycji. Sprawa odżyła, gdy na początku grudnia Urząd Dzielnicy poinformował o podpisaniu umowy na projekt budowy ulicy Ficowskiego, która ma m.in. prowadzić do nowego zespołu żłobkowo-przedszkolnego. Mieszkańcy Żoliborza Artystycznego zainicjowali kolejny protest.  - Obecnie jesteśmy w sytuacji, gdy urząd dzielnicy ma przygotowaną inwestycję, ma większość dokumentacji zgromadzonej i niezbędnej do tego, aby rozpocząć budowę. A z drugiej strony mamy sytuację, w której mieszkańcy przede wszystkim najbliższych osiedli, uważają, że ta inwestycja jest złym pomysłem, a nawet w pewnym sensie może być  szkodliwa - mówi radny Łukasz Porębski.

Nie dla wycinki drzew

Przeciwnicy budowy przedszkola na Ficowskiego podnoszą kilka kwestii. Pierwsza jest taka, że przedszkole zaplanowane zostało na działce, która obecnie jest zadrzewiona i pokryta roślinnością. - Jest to bardzo fajna tkanka przyrodnicza, którą należy chronić. W miastach jest to ważne, aby tego typu fragmenty chronić, by choćby pójść w spacer w takie bardzo urokliwe miejsce, do takiego zapuszczonego trochę lasu - dodaje Łukasz Porębski radny ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.

Tymczasem budowa na tej działce trzypiętrowego budynku przedszkola ze żłobkiem na ponad 300 miejsc oraz parkingu dla 45 samochodów wiąże się z koniecznością likwidacji terenów zielonych. „Planowana inwestycja zakłada wycinkę około 200 drzew, które podlegają ewidencji! Ponadto nie podano nam informacji, ile drzew i krzewów zostanie dodatkowo zniszczonych w związku z koniecznością budowy parkingu i dróg dojazdowych, które zostałyby wykonane jedynie ze względu na budowę obiektu. Obecnie działkę porasta bujna zieleń, którą zamieszkuje 50 gatunków ptaków! W obecnych czasach, gdy zagraża nam kryzys klimatyczny, planowana wycinka drzew, a co za tym idzie wyniszczenie ekosystemu, jest działaniem krótkowzrocznym, nieodpowiedzialnym, a przede wszystkim nieodwracalnym. Miną dziesiątki lat zanim nowo posadzone drzewa odrosną na tyle, aby móc produkować taką ilość tlenu jak obecnie rosnące. Trzeba również pamiętać o ogromnych kosztach nasadzeń kompensacyjnych, z których duży procent się nie przyjmie (co możemy obserwować w innych częściach Warszawy i Żoliborza!).” - piszą autorzy petycji protestujący przeciw budowie przedszkola właśnie w tym miejscu.

Może rzeczywiście warto zapytać, czy przedszkola nie można zbudować w innym miejscu, a zamiast tego zachować zielony charakter terenu przekształcając go w swoisty park? Zwolenników takiej koncepcji jest całkiem sporo. Przeciwnicy budowy przedszkola na Ficowskiego podnoszą także kwestię uzasadnienia tej inwestycji. Zdaniem wielu z nich budowa tej placówki w tym miejscu nie jest uzasadniona z powodów demograficznych, bo liczba dzieci się zmniejsza. Ten argument brzmi akurat nieco demagogicznie, bo przedszkoli i żłobków wciąż brakuje, więc chętnych na skorzystanie z nowej placówki na pewno nie zabraknie.


Skażona gleba?

Przeciwnicy budowy przedszkola mają jednak jeszcze jeden argument. „Na terenie działki przeznaczonej na budowę zespołu żłobkowo-przedszkolnego w przeszłości znajdowała się wojskowa bocznica kolejowa, a w pobliżu istniały zakłady chemiczne. W 2018 r. podczas wykopu fundamentów „Domu pod szóstką”  (100 m od planowanej inwestycji) niezbędna okazała się remediacja ze względu na obecność niebezpiecznych substancji w gruncie. Według decyzji RDOŚ  wydanej w sprawie remediacji, w ziemi znajdowało się wiele substancji niebezpiecznych dla zdrowia takich jak benzen, etylobenzen, toluen, ksyleny, benzyny i oleje mineralne. Zapach ropopochodnych substancji dawał się we znaki okolicznym mieszkańcom przez wiele miesięcy. Wielu z nas odczuwało strach przed negatywnymi następstwami tej sytuacji dla naszego zdrowia, a szczególnie zdrowia naszych dzieci. Jako rodzice, obawiamy się przebywania dzieci w miejscu, w którym nawet po zakończeniu budowy w  budynku i okolicy mogą wydzielać się trujące substancje!” - piszą w petycji.

Ostatnie badania gruntu przeprowadzone w maju 2023 roku, nie wykazały wprawdzie przekroczeń zawartości metali ciężkich w glebie i ziemi, ale zdaniem przeciwników budowy przedszkola wykonane badania są niewystarczające, a ponowne ekspertyzy wskazują, że w miejscu planowanej inwestycji są składowiska, które punktowo zawierają szkodliwe i niebezpieczne substancje chemiczne. „Wnosimy o wykonanie ponownej oceny skażenia gruntu, gdyż jesteśmy głęboko zaniepokojeni faktem, że wyniki poprzednich badań wykluczają się wzajemnie i nie zostały rzetelnie przeprowadzone!” - piszą autorzy petycji. Urząd dzielnicy odpiera te zarzuty argumentując, że sprawą zajmuje się regionalny dyrektor ochrony środowiska w Warszawie jako organ posiadający w tym zakresie ustawowe kompetencje i nie zachodzi niebezpieczeństwo, że remediacja terenu została wykonana niezgodnie z przepisami lub zasadami wiedzy technicznej. Z kolei protestujący powołując się na ekspertyzę Głównej Dyrekcji Ochrony Środowiska twierdzą, że według niej najkorzystniejszą metodą remediacji takiego skażonego terenu jest zmiana jego przeznaczenia i umożliwienie naturalnego oczyszczenia przez pozostawienie istniejącego ekosystemu. 

I tu wracamy do wycinki drzew. - To nie jest tak, jak próbuje się przedstawiać, że to jest teren bezwartościowy i ponieważ jest położony na skażonym gruncie, to tym bardziej go należy wyciąć. Wręcz przeciwnie, właśnie ekspertyzy wskazują na to, że takie tereny najlepiej pozostawić do samooczyszczenia. - przekonuje Artur Gąsiorkiewicz, mieszkaniec osiedla Żoliborz Artystyczny i jeden z inicjatorów petycji.

Czy dojdzie do nawiązania dialogu?

Urząd Dzielnicy odpowiada, że wycinka obejmie 184 drzewa, a w ramach kompensacji przyrodniczej planowane jest posadzenie 200 i blisko 300 krzewów. Przeciwników inwestycji taka informacja jednak nie zadowala. Argumentują, że w tej chwili na Ficowskiego rośnie kilkanaście okazałych topól, klonów i kilkadziesiąt innych dużych drzew, z których jedenaście uznanych zostało za wartościowe krajobrazowo. A kompensacja nie jest w stanie zrekompensować strat, ponieważ wyciętego wielkiego i rozwiniętego drzewa nie da się zastąpić małym posadzonym drzewkiem. W dodatku Urząd zaplanował posadzenie w tym miejscu wiśni, jabłoni, czy grabów. - Innymi słowy, posadzonych zostanie kilkanaście drzewek owocowo-ozdobnych, które będą pewnie rosły do wysokości 3-4 metrów maksymalnie oraz grabowy żywopłot. I to jest cała kompensacja! Oprócz tego jest jeszcze budowa drogi dojazdowej do parkingu, co wymaga wycięcia kolejnych drzew, o czym już urząd nie wspomina - zżyma się Artur Gąsiorkiewicz. - W dodatku w przetargu wygrała oczywiście najtańsza oferta. Mamy więc ogromne brzydki budynek, do którego doklejony jest ogromny parking. I wszystko razem sprawia, że niszczeje fragment, który jest teraz cenny przyrodniczo, a nie ma informacji ze strony urzędu, czy naprawdę to jest w tym momencie konieczne, ponieważ demografia wskazuje na to, że liczba urodzeń na Żoliborzu spada.W związku z tym prawdopodobnie moglibyśmy wypracować inne rozwiązania, tylko niestety nie ma dialogu - dodaje radny Porębski. Autorzy petycji liczą, że ten dialog się zacznie, że petycja powinna trafić przede wszystkim do biura edukacji miasta stołecznego Warszawy i rozmowa powinna przede wszystkim dotyczyć tego, czy rzeczywiście w tym momencie konieczna jest  budowa przedszkola w tym rejonie i jakie są inne możliwości. Takie, które pozwolą zachować teren zielony, a dla inwestycji znaleźć nową lokalizację, która nie będzie niosła ryzyka i nie spowoduje strat społecznych i ekologicznych.

 

Wypowiedzi Artura Gąsiorkiewicza i Łukasza Porębskiego pochodzą z odcinka  audycji radia RDC Jest sprawa, wyemitowanego 12.12.2023 


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.