Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 10 maja 2024 22:04
Reklama

E-Kontrola: Rewolucyjny system na drogach osiąga imponujący sukces

Po niecałych trzech latach od wprowadzenia pierwszego samochodu do e-kontroli na ulice Warszawy, system ten przekroczył przebieg 100 tys. km, co daje okazję do podsumowania znaczących osiągnięć.
E-Kontrola: Rewolucyjny system na drogach osiąga imponujący sukces

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich

Pierwsze samochody e-kontroli pojawiły się na ulicach Warszawy w styczniu 2020 roku. Przez niecałe trzy lata flota rozrosła się do 9 pojazdów. System okazał się rewolucyjnym rozwiązaniem – strefa płatnego parkowania stała się szczelna, a wśród nieuczciwych kierowców zaczęło panować przekonanie, że nie opłaca się parkować „na gapę”.

Nie ma przypadków

W założeniu, system e-kontroli jest uzupełnieniem patroli pieszych, a te są dla strefy równie kluczowe. Nie w każdym miejscu samochód jest w stanie pracować wydajnie – np. na wąskich uliczkach, gdzie auta parkują w ogromnym ścisku.

Samochody e-kontroli nie jeżdżą więc w przypadkowe miejsca. Wszystkie trasy są precyzyjnie zaplanowane – tak, aby maksymalnie wykorzystać posiadany potencjał i tworzyć synergię z patrolami pieszymi.

Liczby robią wrażenie 

Od stycznia 2020 do października 2023 roku jeden z pierwszych samochodów przejechał wspomniane 100 tys. km. W tym czasie udało mi się zeskanować 2 457 500 tablic, w tym 1 966 031 podwójnie zeskanowanych. Na tej podstawie wystawiliśmy 193 762 dokumenty opłaty dodatkowej. Wynika z tego, że jedynie niecałe 10 proc. kierowców nie opłaciło postoju w SPPN. Aby „wykręcić” takie liczby, pojedynczy patrol pieszy potrzebowałby 10 razy więcej czasu – czyli ok. 30 lat!

Dzięki temu, że wszystkie samochody do e-kontroli są w pełni elektryczne, udało się również sporo zaoszczędzić na paliwie. 100 tys. km, czyli 16 600 kWh przy obecnych cenach prądu, to ok 13 tys. zł. Zwykły samochód spalinowy zużył by w tym czasie paliwo, na które musielibyśmy wydać 4 razy więcej – zakładając, spalanie na poziomie ok. 7-8 litrów i cenie benzyny ok. 6 zł.

Wszystko wskazuje na to, że e-kontrola to pomysł trafiony w dziesiątkę! Dzięki niemu SPPN jest szczelna, a ZDM jest w stanie wykonywać swoją pracę 10 razy skuteczniej.

Poprosiliśmy Zarząd Dróg Miejskich o statystyki dla Żoliborza, ale nie są one prowadzone. 

Ankieta: Czy popierasz płatne parkowanie na Żoliborzu ?
Tak
56%
Nie
44%
Nie mam zdania
0%

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Marszał 25.10.2023 15:50
Sukces?! A ile kosztował zakup i serwisowanie tych samochodów plus pensje kierowców? Jestem przekonany, że więcej niż wystawione i ściągnięte mandaty. Czy możecie opublikować takie dane?

M
Kpina 25.10.2023 15:56
Jesteś przekonany ze względu na jakieś dane, czy jesteś przekonany, bo tak i już ?!

Maciek 25.10.2023 16:42
190000 opłat dodatkowych x 170 zł = 32,3 miliony zł. Koszty - pewnie nie wyższe niż 1 milion (to są liczby dla jednego samochodu). Żeby koszty przekroczyły przychody, ściągalność musiałaby być niższa niż 3% :)

PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 14°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 11 km/h