Pierwsze samochody e-kontroli pojawiły się na ulicach Warszawy w styczniu 2020 roku. Przez niecałe trzy lata flota rozrosła się do 9 pojazdów. System okazał się rewolucyjnym rozwiązaniem – strefa płatnego parkowania stała się szczelna, a wśród nieuczciwych kierowców zaczęło panować przekonanie, że nie opłaca się parkować „na gapę”.
Nie ma przypadków
W założeniu, system e-kontroli jest uzupełnieniem patroli pieszych, a te są dla strefy równie kluczowe. Nie w każdym miejscu samochód jest w stanie pracować wydajnie – np. na wąskich uliczkach, gdzie auta parkują w ogromnym ścisku.
Samochody e-kontroli nie jeżdżą więc w przypadkowe miejsca. Wszystkie trasy są precyzyjnie zaplanowane – tak, aby maksymalnie wykorzystać posiadany potencjał i tworzyć synergię z patrolami pieszymi.
Liczby robią wrażenie
Od stycznia 2020 do października 2023 roku jeden z pierwszych samochodów przejechał wspomniane 100 tys. km. W tym czasie udało mi się zeskanować 2 457 500 tablic, w tym 1 966 031 podwójnie zeskanowanych. Na tej podstawie wystawiliśmy 193 762 dokumenty opłaty dodatkowej. Wynika z tego, że jedynie niecałe 10 proc. kierowców nie opłaciło postoju w SPPN. Aby „wykręcić” takie liczby, pojedynczy patrol pieszy potrzebowałby 10 razy więcej czasu – czyli ok. 30 lat!
Dzięki temu, że wszystkie samochody do e-kontroli są w pełni elektryczne, udało się również sporo zaoszczędzić na paliwie. 100 tys. km, czyli 16 600 kWh przy obecnych cenach prądu, to ok 13 tys. zł. Zwykły samochód spalinowy zużył by w tym czasie paliwo, na które musielibyśmy wydać 4 razy więcej – zakładając, spalanie na poziomie ok. 7-8 litrów i cenie benzyny ok. 6 zł.
Wszystko wskazuje na to, że e-kontrola to pomysł trafiony w dziesiątkę! Dzięki niemu SPPN jest szczelna, a ZDM jest w stanie wykonywać swoją pracę 10 razy skuteczniej.
Poprosiliśmy Zarząd Dróg Miejskich o statystyki dla Żoliborza, ale nie są one prowadzone.
Napisz komentarz
Komentarze