Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 14:16

Jak wypowiedzieć opłatę za użytkowanie wieczyste? Pytania i odpowiedzi

Opłata za użytkowanie wieczyste to świadczenie pieniężne płacone na rzecz właściciela nieruchomości (Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego) za to, że korzystamy z nieruchomości, która nie jest naszą własnością (prawo użytkowania wieczystego przypomina prawo własności, ale nie jest z nim tożsame).

Od czego zależy opłata za użytkowanie wieczyste?

Opłata ta zależna jest od wartości nieruchomości i celu na jaki została ona oddana w wieczyste użytkowanie, i wynosi 0,3%-3% wartości nieruchomości (dla nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne to 1%). Termin uiszczenia opłaty za dany rok upływa 31 marca. Opłatę należy wnieść bez dodatkowego wezwania. Jeżeli termin uiszczenia opłaty przypada na sobotę albo dzień ustawowo wolny od pracy (w tym na niedzielę), upływa on w pierwszym kolejnym dniu roboczym (np. w 2019 roku termin ten upłynie 01.04).

Jak często wysokość opłaty może być zmieniana?

Opłata za użytkowanie wieczyste może być aktualizowana, lecz nie częściej niż raz na 3 lata. Dopuszczalność aktualizacji zależy od zmiany wartości nieruchomości, która została oddana w użytkowanie wieczyste i może polegać zarówno na podwyższeniu, jak i obniżeniu tej opłaty (zdecydowanie częściej będzie miała zastosowanie przy podwyższeniu opłaty). Aktualizacja opłaty polega na tym, że właściciel nieruchomości (Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego) powinien wypowiedzieć na piśmie wysokość dotychczasowej opłaty. W wypowiedzeniu powinien wskazać sposób obliczenia nowej wysokości tej opłaty oraz dołączyć informację o wartości nieruchomości i wskazać miejsce, w którym można zapoznać się z operatem szacunkowym, określającym aktualną wartość nieruchomości.

W jakich okolicznościach wypowiedzenie opłaty jest skuteczne?

Aby wypowiedzenie było skuteczne, powinno zostać doręczone użytkownikowi wieczystemu w ustawowo określonym terminie – do 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy nowa opłata. Wypowiedzenie staje się skuteczne w chwili, w której dotarło do adresata w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią, czyli de facto w chwili odbioru korespondencji zawierającej to wypowiedzenie. Dla skuteczności wypowiedzenia nie jest istotne, czy rzeczywiście przeczytamy kierowaną do nas korespondencję, ale jedynie czy mieliśmy taką możliwość. Z tego też powodu nie jest dobrym pomysłem (co niestety ciągle się zdarza) nieodbieranie korespondencji, mimo że otrzymaliśmy stosowne awizo (informację o pozostawieniu kierowanej do nas korespondencji w placówce pocztowej). Zgodnie bowiem z utrwaloną już linią orzeczniczą, nieodebranie korespondencji i jej zwrócenie do adresata związane jest z tzw. fikcją doręczenia. Fikcja ta polega na tym, że kierowana do nas przesyłka, która została zwrócona do adresata, traktowana jest jako doręczona – skutek doręczenia następuje w ostatnim dniu, w którym przesyłka mogła zostać odebrana z placówki pocztowej. Jeśli zgadzamy się na aktualizację opłaty, nie musimy robić nic. Wystarczy, że do 31 marca uiścimy opłatę w nowej wysokości.
Nie jest dobrym pomysłem (co niestety ciągle się zdarza) nieodbieranie korespondencji, mimo że otrzymaliśmy stosowne awizo (informację o pozostawieniu kierowanej do nas korespondencji w placówce pocztowej)
Nie zawsze jednak aktualizacja opłaty musi spotkać się z naszą akceptacją. Jeżeli uważamy, że zmiana opłaty jest nieuzasadniona (np. w ciągu 3 ostatnich lat opłata była już podwyższana, nie nastąpiła zmiana wartości nieruchomości albo właściciel nie wypowiedział wysokości opłaty w ustawowym terminie), możemy złożyć do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) żądanie ustalenia, że aktualizacja jest nieuzasadniona (względnie, że jest uzasadniona w innej wysokości). Mamy na to 30 dni od dnia, w którym otrzymaliśmy pismo wypowiadające dotychczasową wysokość opłaty. Nadanie w tym terminie stosownej przesyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej jest wystarczające dla zachowania terminu. Jeżeli jednak zdecydujemy się na osobiste złożenie pisma albo skorzystanie z usług firmy kurierskiej, pamiętajmy, że powinno ono zostać doręczone do właściciela najpóźniej w 30-tym dniu, w tym bowiem przypadku decyduje data jego doręczenia, a nie nadania. W przeciwnym razie nie będzie możliwe wzruszenie zaktualizowanej opłaty, a my zobowiązani będziemy do uiszczenia opłaty w nowej wysokości. Jeżeli zachowamy powyższy termin, SKO pochyli się nad podniesionymi przez nas argumentami i rozważy, czy aktualizacja była uzasadniona (we wniosku warto podnieść wszystkie argumenty, które naszym zdaniem wskazują na jej bezpodstawność). Warto jednak wskazać, że złożenie wniosku do SKO nie zwalnia nas od obowiązku wniesienia opłaty w dotychczasowej wysokości. Jeżeli decyzja SKO nie będzie zgodna z naszymi żądaniami, a zaktualizowana opłata zostanie uznana za uzasadnioną, możemy walczyć dalej. Aby było to możliwe, musimy w ciągu 14 dni od dnia, w którym zostanie nam doręczona decyzja SKO, złożyć sprzeciw. Jego złożenie spowoduje, że nasza sprawa zostanie rozpoznana przez sąd powszechny. Złożenie sprzeciwu będzie równoznaczne ze złożeniem pozwu. Musimy więc pamiętać o tym, że pozew powinien zostać stosownie opłacony. Bez uiszczenia wymaganej przepisami prawa opłaty sąd nie zajmie się naszą sprawą i nie wyda żadnego merytorycznego rozstrzygnięcia.

Co zrobić, jeśli opłata jest o wiele wyższa niż dotychczas?

Jeżeli jednak nie uda nam się zwalczyć zaktualizowanej wysokości opłaty i konieczne będzie jej uiszczenie w wysokości zaproponowanej przez właściciela nieruchomości, nie zapominajmy o art. 77 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z nim, gdy zaktualizowana wysokość opłaty rocznej przewyższa co najmniej dwukrotnie wysokość opłaty dotychczasowej, użytkownik wieczysty wnosi opłatę roczną w wysokości dwukrotności dotychczasowej opłaty. Pozostałą część podwyższonej opłaty rozkłada się na dwie równe części, które powiększają opłatę roczną w następnych dwóch latach. Dopiero w trzecim roku opłata równa będzie kwocie wynikającej z aktualizacji. Na koniec warto również wspomnieć, że ustawa o gospodarce nieruchomościami dopuszcza również możliwość rozłożenia na raty rocznej opłaty za użytkowanie wieczyste. Aby jednak było to możliwe, użytkownik wieczysty musi złożyć stosowny wniosek najpóźniej na 14 dni przed upływem terminu płatności tej opłaty. Nowy termin zapłaty nie może jednak przypadać później niż w roku kalendarzowym, którego dotyczy ta opłata.

DSC_0760_www

DSC_0760_www


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h