Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 01:34

Na Żoliborzu powstanie „Dzielnia”?

W plebiscycie Warszawiaki 2022 w kategorii Najlepsza Inicjatywa, zwyciężyła Dzielnia Saska Kępa. Zainteresowanie tym miejscem przeszło najśmielsze oczekiwania. Teraz jest apel by powstała również na Żoliborzu.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- o apelu dotyczącym powstania Dzielni na Żoliborzu,
- o tym jak funkcjonuje tego typu miejsce na Saskiej Kępie,
- ile kilogramów rzeczy dzięki temu miejscu jest ratowanych,
- jakie wnioski po roku funkcjonowania Dzielni należy wyciągnąć,
- czy dzielnica planuje utworzyć Dzielnię.

„Dzielnia” powstała jako lokalny punkt wymiany, oparty na ekonomii cyrkularnej, czyli założenia, że możemy się rzeczami dzielić, a niekoniecznie je posiadać. W ten sposób ogranicza się nie tylko marnowanie, ale również produkcję. – Jest to miejsce, które powstało z pobudek ekologicznych i środowiskowych, tak aby zmienić nawyki – mówi Marcelina Zjawińska, założycielka fundacji Splot społeczny, która prowadzi Dzielnię na Saskiej Kępie.

O utworzenie Dzielni na Żoliborzu apeluje do prezydenta Warszaw Rafała Trzaskowskiego Dorota Łoboda, miejska radna z ramienia Koalicji Obywatelskiej. „W plebiscycie Warszawiaki 2022 w kategorii Najlepsza Inicjatywa 2022 pierwsze miejsce zajęła Dzielnia Saska Kępa, co pokazuje, że warszawianki i warszawiacy popierają tego rodzaju inicjatywy” – pisze w złożonej interpelacji miejska radna i jednocześnie przypomina, że w realizację projektu „Podaj Dalej” zaangażowane były miejskie biura, m.in. Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej, Biuro Marketingu i Miasta oraz Biuro Rozwoju Gospodarczego, „którego przedstawiciele podczas lutowej konferencji promującej miejsca współdzielenia, m.in. Dzielnię Saska Kępa, deklarowali pomoc w tworzeniu podobnych placówek w pozostałych dzielnicach.”

Rzeczy, których chcemy się pozbyć wato spróbować sprzedać lub oddać znajomym

Ważną kwestią w działalności Dzielni są również jej walory edukacyjne. Dzięki holistycznemu podejściu załogi fundacji Splot Społeczny, Dzielnia ma kreować w nas nowe nawyki i podpowiadać co zrobić z rzeczami, których już nie potrzebujemy, ale nadają się do użytku. – Ten walor edukacyjny jest chyba nawet ważniejszy – mówi Marcelina i podpowiada co można zrobić z rzeczami, zanim trafią do Dzielni.

Najpierw można zaprosić do domu swoich znajomych, żeby wybrali sobie coś z rzeczy, które chcemy oddać. Inną opcją jest wystawienie ich na Vinted lub pozostałych portalach aukcyjnych. Wtedy to, co zostanie, warto przynieść do Dzielni. - Pilnujemy też, by nie było to typowe miejsce zrzutu ubrań. To, na co w ramach edukacji zwracamy uwagę również na to, by brać odpowiedzialność za te rzeczy, które są przynoszone, a także żeby je odpowiednio przygotować, tak by ktoś chciał je wziąć. Jako punkt informacyjny podpowiadamy, gdzie oddać rzeczy, których w Dzielni nie przyjmujemy – podkreśla Marcelina.

Dzielnia jest pilotażowym projektem działającym już od roku. Zainteresowanie tym miejscem przeszło najśmielsze oczekiwania. – W tej chwili, w ciągu 5 godzin potrafimy przyjąć 350 kg rzeczy. Dla porównania jedna torba z Ikei potrafi pomieścić 8 kg – relacjonuje Marcelina. To wszystko odbywa się w lokalu o powierzchni około 50 metrów kwadratowych, z czego użytkowej jest o połowę mniej.

Rok funkcjonowania Dzielni pokazuje, że takich miejsc w Warszawie brakuje i powinny być obecne w każdej dzielnicy a zdaniem Marceliny nawet na każdym osiedlu. Podpowiada również, że przy otwieraniu nowych warto pomyśleć o przestrzeni warsztatowej, w której można zaaranżować punkt naprawczy z maszyną do szycia.

Ponadto do tego typu miejsc potrzebni są przede wszystkim profesjonaliści, którzy potrafią zająć się dystrybucją, budowaniem siatki kontaktów z innymi organizacjami, a także wiedzą, gdzie przekierować nadwyżki. Drugim obszarem wymagającym odpowiedniego podejścia jest kwestia edukacji i tworzenia lokalnej społeczności. – Jest to działalność, która nie może opierać się tylko na wolontariacie, ponieważ prowadzenie tego typu miejsca wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Wolontariusz ma pomóc a nie brać na siebie cały ciężar. Darmowe rzeczy przyciągają różne osoby – relacjonuje przedstawicielka Dzielni.

Z jakim efektem działa Dzielnia

Zbieractwo, przywiązanie do rzeczy lub po prostu nieprzemyślane zakupy sprawiają, że szafy czy mieszkania szybko się zapełniają. Masową konsumpcję ułatwia również szeroka dostępność wszystkiego, czego człowiek sobie zapragnie. Świadczą o tym piętrzące się sterty śmieci, ale również liczba przynoszonych rzeczy do Dzielni. – Ludzie oddają rzeczy z ulgą i postanawiają sobie, że więcej nie będą kupować i zagracać. W ten sposób zmieniają swoje nawyki, a my budujemy zmiany społeczne – wyjaśnia Marcelina.

Dzielnia sprawia nie tylko, że budujemy świadomość w kontekście ekologii a także ekonomii współdzielenia, ale również możemy lepiej poznać samego siebie. Często jest tak, że utożsamiamy się z rzeczami, na które się decydujemy i w jakiś sposób nas definiują. – My z kolei pokazujemy, że dzięki wymianom można eksperymentować i szukać siebie. Nie trzeba kupować danej rzeczy, żeby ostatecznie stwierdzić, że nie jest się osobą, która utożsamia się np. z bluzką cekinową – mówi Marcelina.

Jest jadłodzielnia, a co z dzielnią?

Czy Żoliborz będzie miał swoją Dzielnię? W tej sprawie zwróciliśmy się z pytaniem do żoliborskiego Urzędu. - Na utworzenie Dzielni dzielnica nie ma w tej chwili środków finansowych, ale nie wykluczamy realizacji takiej inicjatywy i włączenia się w projekt „Podaj dalej” w przyszłości – przekazała Donata Wancel, rzeczniczka żoliborskiego Urzędu.

Fundacja Splot Społeczny prowadzi również na Pradze Północ Centrum Integracji „Drugie Życie”, w którym prowadzona jest m.in. działalność warsztatowa, gdzie są naprawiane i gdy jest taka potrzeba przerabiane różnego rodzaju przedmioty podarowane przez lokalnych przedsiębiorców. W ten sposób podopieczni placówki otrzymują zajęcie. Szerzej o samej działalności Centrum Integracji „Drugie Życie” możecie przeczytać na stronie zrzutki założonej w celu uzbierania na czynsz.

Można również wesprzeć Dzielnięza pośrednictwem Patronite.


Dzielnia-Saska-Kepa-lodowka

Dzielnia-Saska-Kepa-lodowka

Dzielnia-Saska-Kepa-szyld

Dzielnia-Saska-Kepa-szyld

Dzielnia-Saska-Kepa-ksiazki

Dzielnia-Saska-Kepa-ksiazki

gala-1-scaled-1

gala-1-scaled-1

Dzielnia-Saska-Kepa-kosze

Dzielnia-Saska-Kepa-kosze


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ