Zazielenione torowiska tramwajowe są nie tylko ładniejsze. Korzyści, jakie mogą przynieść mieszkańcom stolicy, to przede wszystkim poprawa jakości powietrza, zmniejszenie hałasu, zwiększenie zielonej przestrzeni w mieście.
W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o tym czy jest możliwe, aby na torowisku na Mickiewicza pojawiła się zieleń,
- o zaletach zielonego torowiska.
Zielone torowiska tramwajowe, to koncepcja łącząca zalety zrównoważonego transportu z ochroną środowiska. Dzięki specjalnym technologiom, roślinność może rosnąć bezpośrednio na powierzchni torów, co poprawia jakość powietrza, zwiększa zieloną przestrzeń i redukuje hałas wokół torowisk.
Zielone torowiska to także sposób na zwiększenie atrakcyjności przestrzeni miejskiej i poprawienie estetyki miasta.
Ich pozytywny wpływ dostrzega Konrad Smoczny, radny Żoliborza z ramienia Miasto Jest Nasze. W złożonej interpelacji apeluje, by we fragmencie ulicy Mickiewicza na odcinku od placu Wilsona do pętli przy ulicy Potockiej torowisko było zielone. Obecnie wyłożone jest mało atrakcyjnym wizualnie tłuczniem. Szeroki pas drogowy z szarą jezdnią i torowiskiem przytłacza rosnącą na jego obrzeżach zieleń. Radny podkreśla, że ten odcinek nie koresponduje z częścią torowiska od ulicy generała Zajączka do placu Wilsona, a także z otoczeniem.
Ponadto, jak wskazuje w złożonej interpelacji radny, tego typu nawierzchnie nadmiernie się nagrzewają w trakcie upałów.
Zielone torowisko na Mickiewicza najwcześniej w 2025 roku
Jak informują Tramwaje Warszawskie zielone torowiska w Warszawie realizowane są od kilku lat w miarę posiadanych środków finansowych.
Torowisko we fragmencie Mickiewicza jest zlokalizowane na podsypkowej konstrukcji, zazielenienie go wymaga określonych warunków technicznych. Przede wszystkim musi posiadać odwodnienie i być ułożone na podkładach betonowych i te warunki spełnia.
Dlaczego więc jeszcze nie ma na nim zieleni? Według informacji przekazanych przez Tramwaje Warszawskie, wszystko okaże się za około 2 lata. W 2022 roku na podobnym torowisku znajdującym się w alei Jana Pawła II i w Alejach Jerozolimskich na specjalnie przygotowanym podłożu przykrywającym tłuczeń zasadzono rozchodnika. Jeżeli po upływie 2 lat roślinna zabudowa torowiska w tych miejscach sprawdzi się, Tramwaje Warszawskie będą mogły rozszerzać tego typu inicjatywę o inne miejsca. Spółka podkreśla, że okrycie torowiska zielenią najwcześniej za dwa lata wiąże się również z dostępnością pieniędzy.
Przeczytaj również: Ogołocona Mickiewicza. Stare topole idą pod topór
W ocenie stołecznych ogrodników drzewa sadzone po wojnie rozpadają się ze starości. ZZW swoje działania zapowiedział we wtorek 22 marca pisząc m.in., że fizjologiczne uwarunkowania drzew szybko rosnących, do których zaliczają się topole rosnące na Mickiewicza, „wpływają na charakterystykę ich drewna – kruchego, o niskiej wytrzymałości mechanicznej, jak również na jego wysoką podatność na infekcje grzybowe”.
Napisz komentarz
Komentarze