Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:04

Dookoła Żoliborza i Bielan odradzają się koszykarskie potęgi

Mecze koszykarzy Legii to doskonały sposób na spędzenie wieczoru na sportowo, w przyjemnej atmosferze pełnej emocji. W środę, 8 grudnia, koszykarska sekcja Legii Warszawa, w ramach fazy TOP 16 FIBA Europe Cup, grała z rosyjską drużyną Parmą-Parimatch Perm. Wcześniejsze wygranie grupy europejskich pucharów to największy sukces siedmiokrotnych mistrzów Polski od 50 lat. A to nie jedyna koszykarska potęga, która odradza się niedaleko Żoliborza i Bielan.

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • zawiłej historii sekcji koszykarskiej Legii
  • jak potoczył się pierwszy mecz Legii w TOP16 europejskiego turnieju?
  • jaka atmosfera panuje na meczach koszykówki?
  • jak z Bielan i Żoliborza dojechać na halę, gdzie gra sekcja koszykarska Legii?

Akcja #odrodzeniepotęgi

Na mecze koszykarskiej Legii chodzę od 2014 roku, gdy hala na Bemowie była malutka, a Legia grała w II lidze. Od tego czasu w 7 lat byłem świadkiem awansu z II do I ligi, następnie awansu do Ekstraklasy, a teraz gry z sukcesami w europejskich pucharach.

To efekt akcji #odrodzeniepotęgi, której celem był powrót Legii do czołówki polskich drużyn. Koszykarska Legia jest bowiem siedmiokrotnym mistrzem Polski, czwartym najbardziej utytułowanym pod tym względem klubem w historii polskiej koszykówki. Te sukcesy legioniści odnosili w latach 50. i 60. XX wieku, kiedy regularnie dochodzili także do ćwierćfinału Pucharu Europy i Pucharu Zdobywców Pucharów.

Przeczytaj również: Drużyna z Bielan z brązowym medalem na Mistrzostwach Polski w koszykówce 3×3

Od lat 70. Legia nie zdobyła trofeów, grając w Ekstraklasie, następnie spadając do I ligi, a w latach 2010-2012 występując nawet na czwartym poziomie rozgrywkowym. Właśnie od 2012 roku potęga zaczęła się odradzać. W ubiegłym sezonie legioniści byli blisko zdobycia pierwszego medalu mistrzostw Polski od 1969 roku. Niestety przegrali rywalizację o 3. miejsce, plasując się tuż za podium. Jednak dzięki zajęciu wysokiego miejsca w Energa Basket Lidze, dostali zaproszenie do europejskich rozgrywek FIBA Europe Cup.

Wraz z zawodnikami rozwijała się hala na Bemowie. W ostatnich latach przeszła ona kilka remontów, przez co legioniści rozgrywali mecze na Torwarze lub w hali Koło, a nawet w Arenie Ursynów. Od 2 lat hala przy ul. Obrońców Tobruku 40, w której Legia gra od 1992 roku, posiada stałe trybuny, mieszczące 1416 widzów, a rozkładane krzesełka w pozostałych częściach sali pozwalają oglądać mecze ponad dwóm tysiącom kibiców.

Przyjemna atmosfera

Na meczach koszykówki Legii panuje zupełnie inna atmosfera, niż na meczach największej sekcji piłki nożnej. Nie ma tu złożonej z tysięcy kibiców „Żylety”, z której padają wulgarne okrzyki obrażające przeciwników. Kibice siedzący na sektorze najbardziej zagorzałych fanów, śpiewają jedynie przyśpiewki wspierające Legię. Dzięki temu osoby, które nie przepadają za piłką nożną z powodu często napiętej atmosfery, na koszykówce odnajdą się bardzo dobrze.

Hala na Bemowie to także przyjazne miejsce dla dzieci. Wśród kibiców przechadza się maskotka Miś Kazek, który przybija piątki i zagaduje dzieci. Kolejną atrakcją zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, są pokazy cheerleaderek z akademii Cheer Angels podczas przerw w grze.

Mecze pełne emocji

Środowy mecz z Parmą Perm był rozgrywany w ramach pierwszej kolejki fazy TOP 16 FIBA Europe Cup. Aby dostać się do tej fazy rozgrywek, Legia wygrała pierwszą grupę. Legioniści zrobili to w wyjątkowym stylu, ponieważ wygrali wszystkie 6 meczów, pokonując dwukrotnie chociażby drużynę FC Porto.

Mecze Legii w tym sezonie cechują się wielkimi emocjami. Już 8 razy, na 19 rozegranych spotkań, rozstrzygały się one w samej końcówce, a o wyniku decydowały czasem jeden lub dwa punkty, co w koszykówce nie zdarza się zbyt często. Takim meczem było środowe starcie z Parmą. Legia przegrała pierwszą połowę spotkania aż 29:52, by wygrać trzecią kwartę 22:10 i zmniejszyć prowadzenie Parmy do 62:51. W czwartej kwarcie legioniści kontynuowali bardzo dobrą grę i na 3,5 minuty przed końcem spotkania wyszli na prowadzenie 70:69. Atmosfera w hali była wspaniała, wszyscy kibice oglądali mecz na stojąco, głośno wspierając zawodników. Niestety mecz zakończył się wynikiem 70:72 i to Rosjanie zgarnęli pierwsze zwycięstwo w fazie TOP 16.

Dobra gra w drugiej połowie z bardzo dobrym przeciwnikiem, który rok temu doszedł do półfinału tych rozgrywek, pozwala pozytywnie patrzeć w przyszłość. Zatem warto wybrać się na następne spotkania legionistów. W grupie fazy TOP 16 FIBA Europe Cup na Bemowie będą grali jeszcze 2 lutego z holenderskim ZZ Leiden oraz 9 lutego z niemieckim Medi Baureuth. Oprócz tych rozgrywek, Legia regularnie gra także w Energa Basket Lidze, której terminarz można łatwo znaleźć na stronie Polskiej Ligi Koszykówki oraz na stronie Legii Kosz.

Dojazd

Mieszkańcy Żoliborza i Bielan do hali na Bemowie mają bardzo dobry dojazd. Pod samą halę podjeżdża autobus 197, który startuje z Gwiaździstej, a także zatrzymuje się przy stacji metra Stare Bielany. Do 197 można przesiąść się także podjeżdżając z Żoliborza autobusem 122 lub 180 do przystanku Obrońców Tobruku i przechodząc chwilę do przystanku Kochanowskiego. Pod halą znajduje się duży i darmowy w dni meczowe parking dla samochodów.

Przeczytaj również: Karolina Koszewska: “Połączenie kobieta-boks coraz mniej szokuje”

Koszykówka jeszcze bliżej Żoliborza

Drugą warszawską potęgą koszykówki była kiedyś Polonia, nieznacznie ustępująca Legii w liczbie sezonów rozegranych w najwyższej klasie rozgrywkowej. Mistrzowie Polski z 1959 roku, jeszcze w 2005 r. zdobywali brązowy medal. Niestety w 2011 roku sekcję koszykówki spotkał podobny los, co inne sekcje Polonii i z powodu kłopotów finansowych w 2012 roku klub ten w ogóle nie przystąpił do rozgrywek. Działalność wznowili w 2013 roku w II lidze, po czym w 2016 roku spadli do III ligi. Aktualnie męska sekcja znów nie przystąpiła do rozgrywek, lecz planuje odrodzić się podobnie, jak Legia.

Dziś w najwyższej klasie rozgrywkowej w Polsce występuje za to żeńska sekcja Polonii. Panie zajmują środkowe miejsca w tabeli. Niestety z powodu braku wystarczająco dużej hali przy ul. Konwiktorskiej, Polonia zmuszona jest do rozgrywania meczy w Wilanowie. Żeńska sekcja Polonii także należała kiedyś do czołówki polskich drużyn, zdobywając w 1934 i 1935 roku tytuł mistrzyń Polski.  

Jednak niedawno Warszawa ogłosiła, że dofinansuje modernizację kompleksu przy Konwiktorskiej. Projekt zakłada odnowienie stadionu piłkarskiego oraz budowę hali sportowej, spełniającej wymogi koszykarskiej Ekstraklasy, a nawet europejskich pucharów. Początek prac planowany jest na jesień 2023 roku. Pozostaje nam liczyć na pomyślne przeprowadzenie modernizacji, odrodzenie się męskiej sekcji oraz sukcesy żeńskiej drużyny, która będzie mogła wrócić do grania bardzo blisko Żoliborza.

Przeczytaj również: Sławomir Napłoszek, zawodnik Stowarzyszenia Łuczniczy Marymont po 29 latach wraca na Igrzyska Olimpijskie


Mis-Kazek-fot.-Marcin-Bodziachowski-legiakosz.com_

Mis-Kazek-fot.-Marcin-Bodziachowski-legiakosz.com_

Mis-Kazek-fot.-Piotr-Koperski-legiakosz.com_

Mis-Kazek-fot.-Piotr-Koperski-legiakosz.com_

strahinja-jovanovic-fot-piotr-koperski-legiakoszcom_1638992898_2898

strahinja-jovanovic-fot-piotr-koperski-legiakoszcom_1638992898_2898

muhammad-ali-abdur-rahkman-fot-piotr-koperski-legiakoszcom_1638992897_2897

muhammad-ali-abdur-rahkman-fot-piotr-koperski-legiakoszcom_1638992897_2897

mecz-i-trybuny_edited

mecz-i-trybuny_edited

druzyna_edited

druzyna_edited

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.