Czy żoliborzanie pamiętają o ograniczeniach prędkości? Na wszelki wypadek radny przypomina
Łukasz Porębski, radny dzielnicy Żoliborz, przygotował zestawienie ulic z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Nie jest to jednak żadna nowość, ograniczenia te obowiązują już od wielu lat.
- Zestawiłem wszystkie ulice w naszej dzielnicy z takim ograniczeniem. Dane otrzymałem od Urzędu Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy oraz Zarządu Dróg Miejskich – pisał na Facebooku radny dzielnicy Żoliborz Łukasz Porębski i zauważa: - Być może niektórzy będą mocno zdziwieni, ale te ograniczenia obowiązują już teraz. I to nie od wczoraj, ale od wielu lat. Większość Żoliborza została w ten sposób objęta strefowym ograniczeniem prędkości – stwierdzał Porębski. - I bardzo dobrze! – dodawał radny.
Tempo 30 na Żoliborzu?
Objęcie większości żoliborskich ulic ograniczeniem prędkości do 30 km/h postulowali również przedstawiciele władz miejskich. Jak podawaliśmy w czerwcu na łamach portalu Gazetazoliborza.pl: „Na temat wprowadzenia strefy tempo 30 w Warszawie wypowiedział się w przeszłości, krótko przed przebudową ulicy Rydygiera, Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Zapowiedział on wprowadzanie strefy tempo 30 na drogach lokalnych i osiedlowych. Jak wówczas zapowiedział, docelowo ograniczenie prędkości do 30 km/h ma obowiązywać na każdym osiedlu i obejmować nawet 2/3 dróg”.
Przeczytaj również: [MATERIAŁ PARTNERA] Lady Gaga świętuje wydanie albumu Love for Sale ekskluzywnym jazzowym występem online, zorganizowanym dla fanów przez Westfield
Liczba wypadków spada
Choć liczba wypadków drogowych w Polsce z roku na rok maleje, to nadal jest zatrważająca. - W 2020 roku do Policji zgłoszono 23 540 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu – podaje Komenda Główna Policji w raporcie Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku. Niemal 2,5 tys. osób w wyniku tych zdarzeń poniosło śmierć.
Wykaz ulic na Żoliborzu z obowiązującym ograniczeniem prędkości do 30km/h
Według radnego ograniczenie prędkości do 30 km/h godzinę na żoliborskich drogach ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, a przy okazji doprowadzić do zwiększenia czystości powietrza i ograniczenia hałasu: - Ograniczenie do 30 km/h to mniejszy unos wtórny (tzn. mniejszy smog), to ciszej, to płynniejsza jazda samochodów, a więc mniej hamowania, przyspieszania (znów hałas i smog) – pisał radny i podkreślał: - Co jednak najważniejsze, to bezpieczniejsze ulice dla każdego. Wprowadzenie ograniczenia do 30 km/h na ulicach lub całych strefach, powinno być podstawą wizji zero czyli strategii ograniczającej liczbę wypadków z udziałem pieszych do ZERA! A tej w Warszawie ciągle nie widać.
Przeczytaj również: Na Żoliborzu jeżdżą brawurowo i po chodniku. „Mieszkam na Krasińskiego i codziennie przemierzam te »chodniki grozy«”
Tablice z ograniczeniami prędkości to za mało?
W skuteczność ograniczeń prędkości powątpiewają jednak mieszkańcy. Według jednej z żoliborzanek, nie limity prędkości a fizyczne przeszkody powinny spowalniać zbyt szybkich kierowców: - Mieszkam na jednej z tych ulic, mikro i w dodatku ślepej. Sąsiedzi na 30 metrach rozwijają prędkości ponaddźwiękowe, pomimo dzieci, kotów i psów wyskakujących z różnych zakamarków. Dopóki nie będzie wysokich „śpiących policjantów” nic się nie zmieni – twierdzi pani Agnieszka.
Radny rozpościera wizję
Od pewnego czasu w Warszawie trwa dyskusja nad objęciem części miasta strefą Tempo 30. Miałoby to zwiększyć bezpieczeństwo na stołecznych drogach, zmniejszyć emisję spalin i hałasu oraz upłynnić ruch. - Warto przypomnieć, że przy prędkości 50 km/h ryzyko śmierci podczas ewentualnej kolizji wynosi aż 50%. Dlatego w wielu miastach w Europie wprowadza się ograniczenia nie tylko dla wybranych ulic, ale dla stref, a nawet całych miast – pisał w maju 2021 roku w interpelacji dotyczącej ograniczenia prędkości do 30 km/h na ul. Rydygiera radny Porębski.
Tydzień temu na Facebooku radny postawił z kolei tezę: - To ograniczenie [do 30 km/h, przyp. red.] powinno obowiązywać i być przestrzegane wszędzie na Żoliborzu oprócz tras głównych, na których ograniczenie do 50 km/h powinno być restrykcyjne przestrzegane – pisał radny i dodawał: - Niestety, na ulicach Żoliborza Południowego i Artystycznego ograniczenie do 30 km nie obowiązuje.
Przeczytaj również: Weekend na Żoliborzu i Bielanach: 6. Bieg Dzika, spacer historyczny i kino plenerowe
Napisz komentarz
Komentarze