Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:17

Konflikt w sprawie powołania instytucji kultury na Żoliborzu

Radni stowarzyszenia Miasto Jest Nasze wnoszą poprawki zbieżne ze stanowiskiem Rady Dzielnicy sprzed roku, wedle których w sprawie powołania instytucji kultury powinny być przeprowadzone konsultacje społeczne, zaś jej dyrektor powołany w ramach konkursu. Nie zdobyły one jednak uznania pozostałych radnych.

O tym, że Żoliborz doczeka się wreszcie swojego Domu Kultury wiadomo od czerwca zeszłego roku, kiedy to urząd dzielnicy poinformował, że znalazł miejsce na jego siedzibę. To budynek przy ulicy Śmiałej należący niegdyś do firmy Veolia. Od czasu przejęcia nieruchomości przez dzielnicę trwają prace nad powołaniem instytucji kultury na Żoliborzu, która jest niezbędna m.in. do opracowania programu funkcjonalno-użytkowego, który posłuży jako wytyczne do stworzenia koncepcji architektonicznej dla nowej siedziby Domu Kultury, która ma znaleźć się przy ulicy Śmiałej.

Kwestią powołania instytucji kultury w minioną środę zajęli się radni Żoliborza podczas posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Zdrowia i Kultury. To pierwsze posiedzenie komisji w tej formie. Przypomnijmy, podczas sesji Rady Dzielnicy 7 lipca radni zdecydowali o powołaniu m.in. Komisji Spraw Społecznych, Zdrowia i Kultury. Przedtem Komisja Kultury pod przewodnictwem radnej Marty Szczepańskiej z ramienia stowarzyszenia Miasto Jest Nasze działa niezależnie od Komisji Spraw Społecznych i Zdrowia, której przewodniczącą była radna Dorota Klejn z Platformy Obywatelskiej. Radna jest teraz przewodniczącą powołanej w lipcu komisji,

Według radnych z koalicji rządzącej w dzielnicy zmiany te były konieczne. Wówczas radni spotykali się łącznie na posiedzeniach 10 komisji. Zdaniem radnych PO była to rekordowa liczba komisji, co było dużym obciążeniem dla Wydziału Obsługi Rady Dzielnicy. W Warszawie jest co najmniej kilka dzielnic, gdzie liczba komisji jest równa 10 a nawet 11 czy tak jak na Bielanach 12.

Przeczytaj również: Dom Kultury na Żoliborzu. Najpierw tymczasowa siedziba, a później adaptacja budynku przy Śmiałej

Statut instytucji kultury zaproponowany przez Zarząd Dzielnicy pozytywnie zaopiniowany przez komisję

„Pozbywszy się niewygodnej dla zarządu przewodniczącej PO postanowiło wreszcie przejść do ważnego punktu jakim jest przygotowanie projektu uchwały Rady Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy w sprawie wniesienia inicjatywy uchwałodawczej do Rady m.st. Warszawy dotyczącej utworzenia samorządowej instytucji kultury o nazwie Żoliborski Dom Kultury w Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy. Innymi słowy – przekazać informację do miasta, że czas powołać instytucję Żoliborskiego Domu Kultury” – informuje radna Szczepańska.

Komisja opowiedziała się za przedstawionym statutem instytucji kultury. Z 10 zasiadających w komisji radnych, przeciw zaopiniowaniu statutu zaproponowanego przez Zarząd Dzielnicy byli radni z ramienia Miasto Jest Nasze.

Fort Sokolnickiego siedzibą domu kultury

Jak wyjaśnia radna Marta Szczepańska do przygotowanych dokumentów wniesiono poprawki. Żadne z nich nie zdobyły uznania większości członków komisji. Klub Prawa i Sprawiedliwości postulował za wniesieniem zapisu o umieszczeniu Domu Kultury w Forcie Sokolnickiego. Obiekt obecnie jest dzierżawiony przez prywatny podmiot. Do końca obowiązującej umowy pozostał niecały rok i nadal nie wiadomo jaka jest przyszłość zabytkowego budynku w Parku Żeromskiego.

Przeczytaj również: Dzielnica planuje odzyskać Fort Sokolnickiego

Stowarzyszenie Żoliborzan w styczniu w liście otwartym w sprawie utworzenia instytucji kultury na Żoliborzu skierowanym do prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego apelowało o przywrócenie fortu mieszkańcom. „Pragniemy przypomnieć, że z początkiem przyszłego roku wygasa kontrakt z najemcą Fortu Sokolnickiego, który miał służyć celom kultury na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Niestety, dziesięcioletnia praktyka pokazała, że model ten całkowicie się nie sprawdził. Fort Sokolnickiego stał się de facto miejscem zamkniętych imprez firmowych lub eleganckich wesel, stanowiąc jedynie uciążliwość dla okolicznych mieszkańców nie przynosząc korzyści żoliborzanom. Zmiana profilu wydarzeń odbywających się w forcie Sokolnickiego i przywrócenie tego obiektu mieszkańcom byłoby odpowiednim zadaniem dla nowopowstałego, lokalnego, żoliborskiego domu kultury” – czytamy w jego fragmencie.

Ponadto ówczesnej przewodniczącej komisji kultury nie udało się zorganizować dyskusji na temat przyszłości fortu, ponieważ dzierżawca nie wpuścił radnych do obiektu, a podczas jednej z komisji kultury mimo zaproszonych gości zerwano kworum co uniemożliwiło debatę.

Co z konsultacjami i konkursem na wybór dyrektora?

Z kolei radni ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze podczas środowego posiedzenia komisji wnieśli o dodanie dwóch zapisów, które, jak podkreślają, są cytatem ze stanowiska Rady Dzielnicy Żoliborz przegłosowanego w sierpniu 2020 roku. Mowa o dwóch następujących fragmentach:

„Wyłonienie dyrektora powinno nastąpić w trybie transparentnego konkursu z udziałem komisji oceniającej, w skład której wchodzić będą przedstawiciele dzielnicy oraz niezależni eksperci w dziedzinie animacji kulturalnej.”

„Biorąc pod uwagę głębokie tradycje społecznikowskie Żoliborza oraz uwzględniając bliskie sąsiedztwo budynków mieszkalnych Rada Dzielnicy Żoliborz wnioskuje konieczność przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących formuły działania centrum kulturalnego w wyżej wymienionej lokalizacji.”

Według MJN wyłonienie dyrektora w trybie konkursu pozwoli uniknąć sytuacji, w których na stanowisku zatrudniane są osoby według partyjnej przynależności lub politycznych powiązań.

Konsultacje społeczne z kolei w ocenie MJN są niezbędne ze względu m.in. na sąsiedztwo budynku przy ulicy Śmiałej z budynkami mieszkalnymi. „Jesteśmy dzielnicą z niezwykle aktywnymi mieszkańcami. Nie chcemy, aby jedynym wyborem i formą wypowiedzi mieszkańców było oddanie głosu raz na pięć lat w wyborach samorządowych. Życzymy sobie budowania demokracji uczestniczącej. W kluczowych kwestiach konieczne jest organizowanie konsultacji społecznych. Stworzenie Domu Kultury uznajemy za jeden z najważniejszych tematów w dzielnicy” – czytamy w nadesłanym stanowisku.

Radni MJN zapowiadają, że ponownie złożą zaproponowane poprawki podczas najbliższej sesji Rady Dzielnicy, która odbędzie się w środę 25 sierpnia.  

Przeczytaj również: Dom Kultury na Żoliborzu. Znamy nowe stanowisko radnych


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.