Druga uchwała w sprawie objęcia Żoliborza strefą płatnego parkowania zaakceptowana przez wojewodę mazowieckiego.
Niemal dwa lata miną, odkąd Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy zapowiedział objęcie Żoliborza strefą płatnego parkowania. Stołeczni radni dwukrotnie głosowali w tej sprawie i tyle samo razy opowiedzieli się za płatnym parkowaniem na Żoliborzu.
Pierwsza uchwała, wedle której parkometry miały działać już we wrześniu została unieważniona przez Konstantego Radziwiłła, wojewodę mazowieckiego. Przypomnijmy, że wojewodzie mazowieckiemu nie spodobał się wariant wprowadzenia abonamentu obszarowego. Według Radziwiłła dyskryminowałby on niektórych posiadaczy a zarazem łamał Konstytucje RP, ponieważ część mieszkańców nie maałaby gwarancji równego traktowania. W swoim uzasadnieniu wojewoda wytknął stołecznym urzędnikom brak konsultacji projektu uchwały, mimo iż Zarząd Dróg Miejskich nie miał obowiązku przeprowadzenia ich co przyznał również sam wojewoda.
Przeczytaj również: Co ze strefą płatnego parkowania na Żoliborzu? Ratusz ma dwa rozwiązania
Chcąc uniknąć ciągnącego się miesiącami procesu w przypadku odwołania się od decyzji wojewody, stołeczny ratusz postanowił przygotować nowy projekt uchwały bez elementów, do których miał zastrzeżenia Konstanty Radziwiłł takich jak abonament obszarowy. Jak widać miastu opłaciło się to, ponieważ druga uchwała nie wzbudziła żadnych zastrzeżeń u wojewody.
SPPN na Żoliborzu od połowy listopada
To oznacza, że Żoliborz zostanie objęty strefą płatnego parkowania 15 listopada. Obowiązująca strefa w dzielnicy nie będzie podzielona na podobszary przypisane do abonamentu za 600 zł rocznie. Mieszkańcy będą mieli do wyboru jeden rodzaj abonamentu za 30 zł rocznie, który będzie obowiązywał w obszarze 8 parkometrów oddalonych o 150 metrów od miejsca zamieszkania. Nowa forma, abonamentu obszarowego, która nie spodobała się wojewodzie miała być odpowiedzią na potrzeby żoliborzan, zwłaszcza tych, którzy mieszkają w historycznej części dzielnicy, gdzie uliczki są na tyle wąskie, że nie można wytyczyć tam pełnowymiarowych miejsc postojowych.
Na Żoliborzu jesień zapowiada się dla mieszkańców intensywnie, ponieważ Zarząd Dróg Miejskich musi przygotować niezbędne elementy w terenie, by strefa mogła zacząć funkcjonować. Podczas przeprowadzonych konsultacji przedstawiano i konsultowano pewne rozwiązania, wedle których wiele żoliborskich uliczek miało stać się jednokierunkowymi drogami po to, aby wygospodarować jak najwięcej miejsc parkingowych.
Przeczytaj również: Skarga do wojewody w sprawie strefy płatnego parkowania na Żoliborzu
Prace nad wprowadzeniem SPPN w terenie
Jak poinformował Jakub Dybalski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich projekt organizacji ruchu dla Ochoty jest już zatwierdzony, dla Żoliborza ma być to zrobione w najbliższych dniach. W celu wprowadzenia organizacji ruchu niezbędne będą prace w terenie, czyli wyznaczenie miejsc postojowych oraz utworzenie oznakowania. Ponadto niezbędne są nowe parkometry, na które niebawem ma zostać rozstrzygnięty przetarg.
W związku z objęciem Żoliborza i Ochoty SPPN w całej strefie przybędzie ponad 14 tys. miejsc postojowych. Cała będzie liczyła 52 tys. miejsc parkingowych. Według urzędników narzędzie, jakim jest wprowadzenie opłat za parkowanie, pozwala na ochronę miejsc parkingowych dla mieszkańców dzielnic, w których funkcjonuje strefa, a którzy korzystają z abonamentów mieszkańca. Jak czytamy w projekcie uchwały, „w przypadku Żoliborza zaobserwowano dwa negatywne zjawiska transportowe. Pierwsze to efekt zaniechania wprowadzenia SPPN wraz z oddaniem do użytku żoliborskiego odcinka I linii metra. Drugie to intensywna rozbudowa powierzchni biurowych, w szczególności na postindustrialnych terenach dzielnicy. Obydwa zaobserwowane zjawiska negatywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo poruszania się po Żoliborzu.”
Przeczytaj również: Płatne parkowanie na Żoliborzu. Dziś radni po raz kolejny zagłosują w tej sprawie
Napisz komentarz
Komentarze