To drugie podejście stołecznych radnych do objęcia strefą płatnego parkowania Żoliborza po tym jak pierwotną uchwałę unieważnił wojewoda mazowiecki. A co z abonamentami obszarowymi?
Podczas dzisiejszej sesji rady miasta radni pochylą się nad uchwałą w sprawie objęcia Żoliborza i Ochoty strefą płatnego parkowania. W uchwale nie ma elementów, które nie spodobały się wojewodzie mazowieckiemu, Konstantemu Radziwiłłowi. W ostatnie chwili zakwestionował on całą uchwałę ze względu na m.in. nowy abonament obszarowy dla mieszkańców strefy, którzy mieli za niego zapłacić 600 zł rocznie i to, że granice jego obowiązywania miał ustalać Zarząd Dróg Miejskich.
Według wojewody zaproponowane przez ZDM rozwiązanie narusza konstytucję, ponieważ część mieszkańców nie miałaby wówczas gwarancji równego traktowania. - Nie zgadzamy się z tą argumentacją, ale dochodzenie racji w sądzie trwałoby zbyt długo i skazywało mieszkańców Żoliborza na długie miesiące lub lata oczekiwania. Dlatego zapadła decyzja by wprowadzić zmiany ponownie, w sposób który nie powinien już budzić żadnych wątpliwości wojewody – podkreśla Mikołaj Pieńkos, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.
Przeczytaj również: Co ze strefą płatnego parkowania na Żoliborzu? Ratusz ma dwa rozwiązania
Strefa płatnego parkowania później niż planowano
Plany wprowadzenia SPPN na Żoliborz poprzedzały przeprowadzone jesienią zeszłego roku konsultacje społeczne, z których wynika, że mieszkańcy oczekują wprowadzenia strefy płatnego parkowania. Te w ocenie wojewody powinny być przeprowadzone dla wszystkich warszawiaków i warszawianek, a także dotyczyć samej uchwały, którą w kwietniu podjęli stołeczni radni.
Pierwotnie strefa płatnego parkowania na Żoliborzu miała zacząć funkcjonować 6 września. Już dziś wiadomo, że tak się nie stanie. - Jeżeli uchwała o rozszerzeniu SPPN na Żoliborz zostanie przyjęta w głosowaniu i nie zostanie uchylona przez wojewodę, strefa ma zacząć działać 15 listopada – informuje rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.
Wedle nowych propozycji mieszkańcy będą mieli do dyspozycji jeden rodzaj abonamentu kosztujący 30 zł rocznie i umożliwiający parkowanie w rejonie do 8 parkomatów.
Co z abonamentem obszarowym i możliwością parkowania w strefach dla mieszkańców?
Na Żoliborzu zakwestionowany abonament obszarowy miał umożliwiać m.in. parkowanie na wąskich uliczkach, gdzie wyznaczenie pełnowymiarowych miejsc parkingowych nie jest możliwe. Czy ZDM przygotowuje inne rozwiązanie umożlwiające mieszkańcom Żoliborza postój na tego typu uliczkach? Jak informują drogowcy ten problem trzeba będzie rozwiązać przed wprowadzeniem SPPN na Żoliborz. - Na dziś nie umiem powiedzieć czy i kiedy wprowadzony zostanie abonament obszarowy, skoro decyzja ta w dużej mierze zależy od zgody wojewody – dodaje Mikołaj Pieńkos.
Przeczytaj również: Żoliborz w tym roku nie zostanie objęty strefą płatnego parkowania
Obecnie zatwierdzana jest również organizacja ruchu, która będzie obowiązywała po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania na Żoliborzu. Podczas przeprowadzonych konsultacji przedstawiano i konsultowano pewne rozwiązania, wedle których wiele żoliborskich uliczek miało stać się jednokierunkowymi drogami po to, aby wygospodarować jak najwięcej miejsc parkingowych.
Żoliborz potrzebuje strefy płatnego parkowania
Według urzędników narzędzie, jakim jest wprowadzenie opłat za parkowanie, pozwala na ochronę miejsc parkingowych dla mieszkańców dzielnic, w których funkcjonuje strefa, a którzy korzystają z abonamentów mieszkańca. Jak czytamy w projekcie uchwały, „w przypadku Żoliborza zaobserwowano dwa negatywne zjawiska transportowe. Pierwsze to efekt zaniechania wprowadzenia SPPN wraz z oddaniem do użytku żoliborskiego odcinka I linii metra. Drugie to intensywna rozbudowa powierzchni biurowych, w szczególności na postindustrialnych terenach dzielnicy. Obydwa zaobserwowane zjawiska negatywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo poruszania się po Żoliborzu.”
Przeczytaj również: Strefa płatnego parkowania na Żoliborzu: Walka o więcej miejsc parkingowych
Napisz komentarz
Komentarze