Znajdująca się dziś między budynkami mieszkalnymi ulica Powązkowska to jedna z dróg o szczególnym charakterze. Jest łącznikiem dla ważnych arterii, ale też ulicą znajdującą się pośród bloków mieszkalnych, gdzie przybywa nie tylko kierowców, ale i pieszych, których bezpieczeństwo pozostawia wiele do życzenia, na co zwracają od lat mieszkańcy jaki i dzielnicowi radni.
Ulica Powązkowska jest dziś ulicą łączącą trasę AK z centrum Warszawy. Znaczenie komunikacyjne Powązkowska zyskała również po zakończonej przebudowie ulicy Rydygiera, a także wybudowanym przez dewelopera odcinku łączącym stary fragment ulicy Rydygiera z Powązkowską. W ten sposób kierowcy zyskali atrakcyjny skrót z Woli do Wisłostrady. Ulica Powązkowska jest drogą powiatową klasy G. Oznacza to, że ma szczególny charakter. Ulice oznaczone w ten sposób służą jako istotne arterie łączące poszczególne części miasta, będące podstawowymi drogami w mieście.
Dyskusja na temat bezpieczeństwa na ulicy Powązkowskiej toczy się od lat. Wokół wyrosły rzędy bloków mieszkalnych, a na horyzoncie są nowe inwestycje, w tym jedna na ponad 400 mieszkańców. Planowana inwestycja jest jednak jedynie koncepcją, która może powstać w trybie lex deweloper o czym pisaliśmy w tekście „Lex Deweloper na Żoliborzu. Sąd pozwala na budowę przy ul. Gdańskiej. Na horyzoncie kolejne wnioski w sprawie dwóch lokalizacji”.
Aż 90 proc. kierowców przekracza prędkość na Powązkowskiej
Powstające wokół osiedla sprawiają, że wokół ulicy Powązkowskiej widocznych jest coraz więcej pieszych, zaś sama infrastruktura wokół o czym niejednokrotnie przypominali radni nie sprawia wrażenia by niechronieni uczestnicy ruchu drogowego mogli czuć się bezpiecznie. Na ulicy Powązkowskiej odbyły się wizje lokalne, składano petycje m.in. o poszerzenie fragmentu chodnika, a także projekty składane w ramach budżetu obywatelskiego.
Czytaj też: „Chudniemy od samego patrzenia.” Wąskie gardło dla pieszych przy ruchliwej Powązkowskiej
W przeszłości odbyła się nawet wizja lokalna podczas dzielnicowej Komisji Infrastruktury i Bezpieczeństwa. Wówczas obecni przedstawiciele Biura Polityki Mobilności i Transportu oraz Zarządu Dróg Miejskich dowiedzieli się o obawach mieszkańców Żoliborza Artystycznego w kwestii bezpieczeństwa pieszych. Sam Zarząd Dróg Miejskich w 2018 roku wykonywał pomiary prędkości wedle których większość kierowców jadących w kierunku skrzyżowania z ulicą Krasińskiego, czyli aż 90 proc. przekroczyło dopuszczalną prędkość, czyli 50 km/h. Uśredniony wynik pomiarów prędkości wszystkich kierowców wynosi niemal 65 km/h na godzinę, z kolei najszybsza zarejestrowana prędkość wynosi 104 km/h.
Czytaj też: Mieszkańcy chcą zmian na Powązkowskiej. Długa i szeroka prosta zachęca do szybkiej jazdy
Pomysł by przebudować chodnik
O konieczności poprawy bezpieczeństwa na ulicy Powązkowskiej przypomniał tym razem radny dzielnicy Łukasz Porębski (MJN). Wcześniej o poprawę bezpieczeństwa apelował Piotr Wertenstein-Żuławski (PO) przewodniczący Rady Dzielnicy.
W złożonej interpelacji czytamy „Po wschodniej stronie ulicy znajduje się chodnik bezpośrednio przylegający do jezdni. Chodnik, po którym obecnie porusza się wielu mieszkańców, np. z osiedli położonych pod adresem Krasińskiego 67, przylega do ulicy, gdzie bez łamane jest ograniczenie prędkości do 50 km/h. Pomiędzy chodnikiem, a jezdnią nie ma żadnego wygrodzenia, barierek lub innej ochrony, która ochroniłaby pieszych przed ewentualnymi wypadkami. Chodnik nie jest wyniesiony ponad poziom jezdni. Nie ma też wysokiego krawężnika.”
Apelując o przebudowę chodnika wzdłuż ulicy Powązkowskiej radny podkreśla, że dalsza zabudowa tego rejonu spowoduje większe natężenie ruchu a co za tym idzie z ulic Powązkowskiej będzie korzystać więcej kierowców i pieszych.
Miasto ma za mało pieniędzy i sugeruje projekt w ramach budżetu obywatelskiego
W odpowiedzi czytamy, że postulat radnego dzielnicy został uwzględniony na liście planowanych zadań. Inwestycja wymaga przygotowania projektu oraz co ważne i kluczowe, środków na realizację prac, a tych w stosunku do potrzeb jest nieproporcjonalnie mało.
Czytaj też: Przedłużenie Rydygiera do Powązkowskiej otwarte
„Ustalając kolejność realizacji zadań, priorytetowo traktujemy projekty wpływające na poprawę bezpieczeństwa drogowego, w tym wynikające z prowadzonego na zlecenie ZDM audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Jako że potrzeby w tym zakresie są znacznie większe od otrzymywanych środków finansowych, w każdym roku realizowanych jest tyle zadań, na ile wystarczy przyznanych środków” – czytamy w odpowiedzi na interpelację radnego dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Łukasza Puchalskiego. Ponadto ZDM zaznacza, że mieszkańcy mogą zgłaszać zadania do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, których realizacja odbywa się priorytetowo.
Napisz komentarz
Komentarze