Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:14

„Żoliborz przyszłości” 50 lat temu – co pozostało z wizji komunistycznych władz?

Osiedla spółdzielcze, przemysł połączony z terenami zielonymi, Serek Bielański jako centrum usługowe i rozrywkowe, nowoczesne obiekty kulturalne, most Krasińskiego oraz muszla koncertowa na Kępie Potockiej to niektóre z elementów „Żoliborza przyszłości”, którego wizję przedstawiono na zebraniu Komitetu Dzielnicowego PZPR w 1967 r. Jak zrealizowano komunistyczną wizję Żoliborza i co pozostało z niej dzisiaj?

Socjalistyczne miasto w mieście

Wizję Żoliborza Przyszłości przedstawiła, podczas sesji popularnonaukowej w żoliborskim Domu Kultury, ówczesna Przewodnicząca Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Warszawa-Żoliborz, Janina Madurowicz. Referat jej autorstwa z 1967 r. przedstawiał Żoliborz głównie jako socjalistyczne miasto w mieście, które poprzez kilka inwestycji planowanych na lata 70. i 80. XX w. miało stać się idealnym odzwierciedleniem socjalistycznego społeczeństwa.

Choć tekst Madurowicz głównie chwali odbudowę stolicy i rozbudowę Żoliborza, prowadzoną przez komunistyczne władze, mówi także o społeczności Żoliborza, jako ludziach, którzy zapoczątkowali socjalistyczną wizję spółdzielni mieszkaniowych oraz przedstawia wizję ich rozwoju. Ówczesna Przewodnicząca zauważyła jednak nie tylko rozwinięty przed wojną nowoczesny sposób zarządzania kamienicami, lecz także nowoczesną urbanistykę. Mówiąc o planowanej wówczas budowie osiedli na Chomiczówce, Wawrzyszewie oraz Piaskach, przedstawiała projekt jako idealne połączenie zielonego Żoliborza oraz wspaniałej (według autorki) socjalistycznej architektury i urbanistyki, utrzymującej trend żoliborskiej nowoczesności. Przedstawia w ten sposób także funkcjonujące już wtedy osiedle Sady Żoliborskie, które cenione było za wpasowanie go w park utworzony w miejscu rodzinnych ogródków działkowych.

Zobacz też: Sady Żoliborskie: Życie na jednym z najpiękniejszych osiedli Żoliborza

Dziś nikt raczej nie uważa tych bielańskich osiedli za nowoczesne. Jeśli przedłużyć jednak wizję Żoliborza Przyszłości do dzisiejszych czasów, przyznać trzeba, że Madurowicz celnie przewidziała rozwój nowoczesnego budownictwa na Żoliborzu, które także dobrze wpasowuje się w zieloną dzielnicę. Osiedle Żoliborz Artystyczny uważane jest za jedno z najlepiej zrealizowanych osiedli w Warszawie, jak i w całej Polsce. Spełnia założenia skandynawskiej urbanistyki, stawianej za wzór dla reszty świata. Nowoczesne budynki mają ciekawą formę, są zróżnicowane, lecz jednocześnie harmonijne, a całość jest otwartą przestrzenią miasta, nieotoczoną płotem.

Podobnie funkcjonować będzie kampus biurowy Forest, budowany przy Rondzie „Radosława”,  na granicy Żoliborza ze Śródmieściem. Cały projekt zakłada wpasowanie nowoczesnych biurowców w zieloną aurę Żoliborza.

Huta, usługi i podróże do pracy

Żoliborz Przyszłości według Madurowicz miał liczyć około 200 tysięcy mieszkańców. Oczywiście wówczas w skład Żoliborza wchodziły dzisiejsze rejony Bielan, aż po Buraków. Aby dzielnica ta mogła zostać uznana idealnym miastem socjalistycznym, potrzebowała zwiększenia liczby miejsc pracy oraz ośrodków kultury. Zgodnie z założeniami komunizmu, jedną z najważniejszych inwestycji była budowa huty „Warszawa” na Bielanach.

Mieszkańcy Żoliborza nie mieli być jednak robotnikami. Wedle założeń autorki referatu, żoliborzanie pracować mieli głównie w usługach. Usługowym i kulturalnym centrum dzielnicy miał zostać Serek Bielański. Kina, teatr, hotele i restauracje miały rozciągać się wzdłuż ulicy Marymonckiej, a usługi ciągnąć miały się także wzdłuż Słowackiego, aż po plac Komuny Paryskiej, czyli dzisiejszy plac Wilsona. Jedynym spełnionym postulatem z tych planów jest dzisiaj hala towarowa na Marymoncie.

Zobacz też: Handlowe zagłębie Żoliborza. Jak się zmieniała Hala Marymoncka?

Rozwiązaniem problemu małej liczby miejsc pracy miały być arterie szybkiego ruchu wzdłuż ulic Powązkowskiej, Broniewskiego i Wisłostrady oraz planowany most Krasińskiego. Komunistyczne władze zakładały bowiem, że umożliwią one mieszkańcom Żoliborza wygodny i szybki dojazd do pracy w innych dzielnicach miasta, także po drugiej stronie Wisły.

Rzeczywiście założenia odnoszące się do pracy Żoliborzan widać w dzisiejszych czasach dość wyraźnie. Serek Bielański nie pełni co prawda roli centrum dzielnicy, ale jest wyraźnym punktem na mapie dzisiejszych Bielan, godnym zagospodarowania przez dzisiejsze władze. Ulice Powązkowska, Broniewskiego oraz Wisłostrada, w połączeniu także z ul. Popiełuszki i al. Jana Pawła II, zgodnie z założeniami, są głównymi arteriami Żoliborza. Temat mostu Krasińskiego wraca co kilka lat, lecz zawsze spotyka się z protestami mieszkańców. Dziś dogodne przemieszczanie się do pracy, także na Pragę, umożliwia metro, ciągnące się przez główne place Żoliborza i Bielan.

Edukacja i rozrywka priorytetem

Wizję nowoczesnej dzielnicy dopełniały plany rozbudowy siatki szkół i przedszkoli oraz zapewnienia mieszkańcom rozrywki. Na przełomie lat 60. i 70. wybudowano kilka przedszkól, a w ramach programu „tysiąclatek” powstały szkoły podstawowe. Oprócz tego powstał nowoczesny wówczas Zespół Szkół Elektronicznych przy ul. gen. Zajączka, a także zawodówka Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. Rozrywką dla młodzieży miały być szkolne boiska.

Ośrodkami kultury miały być świetlice, kluby seniora oraz biblioteki znajdujące się na każdym osiedlu. Rozrywkę przynosić miała rekreacja na terenach zielonych. W parku Kępa Potocka planowano np. budowę muszli koncertowej. Atrakcyjnym miejscem do spędzania wolnego czasu miało być także wybrzeże Wisły, zagospodarowane na bulwary aż do wysokości pałacyku Brühla na Młocinach. Na popularne miejsce spotkań planowana była także wspominana wcześniej ul. Marymoncka, przy której znajdować się miało wiele restauracji, kino oraz teatr.

Zobacz też: August III Sas i Stanisław Poniatowski z wizytą na Młocinach – historia pałacu Brühla

Plany budowy szkół rzeczywiście zostały zrealizowane. Dzisiejszym problemem jest jednak zaprzestanie ich budowania wraz z rozwojem dzielnicy, przez co współcześni rodzice czekają z niecierpliwością na koniec budowy szkoły przy ul. Anny German, która i tak może nie zaspokoić w pełni popytu na miejsca w aktualnie przeładowanych żoliborskich szkołach.

Rekreacja w żoliborskich parkach jest dziś bardzo lubianym, nie tylko przez mieszkańców dzielnicy, sposobem spędzania wolnego czasu. Choć po muszli koncertowej na Kępie Potockiej słuch zaginął, zielone obszary Żoliborza i Bielan dostarczają rozrywki dla dzieci, miłośników sportu oraz są miejscem spotkań w lokalnych kawiarniach. Wybrzeże Wisły w formie bulwarów zagospodarowane zostało tylko w niewielkim stopniu na Żoliborzu, lecz okazało się to lepszym rozwiązaniem dla dzisiejszej Warszawy. Dzikie wybrzeże rzeki jest wyjątkową atrakcją na tle innych stolic europejskich. Do pałacu na Młocinach dojechać można jednak trasą rowerową ciągnącą się wzdłuż Wisły poza Warszawę.

Co pozostało z wizji "Żoliborza przyszłości"?

„Żoliborz przyszłości” przedstawiony przez Janinę Madurowicz był więc socjalistycznym marzeniem ówczesnych komunistycznych władz. Referat, który można przeczytać w książce Żoliborz wczoraj dziś i jutro, będącej zbiorem materiałów z sesji popularnonaukowej Komitetu Dzielnicowego PZPR Warszawa-Żoliborz, przedstawia plany budowy osiedli na Chomiczówce, Wawrzyszewie, Piaskach, Marymoncie i Powązkach. Dziś rzeczywiście są to wielkie socrealistyczne osiedla, jednak zachowane w zielonej aurze Żoliborza. Wedle życzeń Madurowicz dziś na Żoliborzu wciąż kultywowana jest nowoczesna urbanistyka wykorzystująca właśnie zieleń dzielnicy.

Wiele założeń władz Żoliborza z lat 60 i 70., takich jak budowa szkół, huty i osiedli, zostało zrealizowanych. Ośrodki rozrywki i kultury, o których mowa w referacie, mieszczą się dziś jednak w innych miejscach, ale w dużym stopniu zgadzają się z wizją autorki. Żoliborz Przyszłości sprzed ponad 50 lat przypomina więc dzisiejszy obraz dzielnicy. Przewodnicząca Komitetu Dzielnicowego PZPR nie przewidziała jedynie zmiany ustroju i uwolnienia się Polski spod radzieckich wpływów, co przyniosło także wielkie zmiany w planowaniu Warszawy, w tym Żoliborza. Dziś nasza dzielnica jest dzięki temu jeszcze bardziej przyjazna, piękna i nowoczesna.


zycie-wsm

zycie-wsm

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.