Minął rok od zakończenia audytu przejść dla pieszych na Żoliborzu. Metamorfozę mają przejść „zebry” na ulicy Mickiewicza.
Zarząd Dróg Miejskich w tym roku planuje zmienić 100 przejść dla pieszych na bardziej bezpieczne. W osiągnięciu celu na poszczególnych przejściach ma pomóc budowa sygnalizacji świetlnych, rond i azyli oraz przebudowy ulic. Na Żoliborzu zmian można spodziewać się m.in. na ulicy Mickiewicza pomiędzy placem Wilsona a ulicą Potocką.
Działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych będą również wdrażane przy okazji objęcia Żoliborza strefą płatnego parkowania. Szczegóły jednak poznamy w chwili, gdy zostanie opublikowany raport zawierający poprawki po przeprowadzonych jesienią konsultacjach społecznych.
Ponad 4 tys. "zebr" zbadanych
Wcześniej jednak, na zlecenie ZDM w całej Warszawie przeprowadzono trwający 5 lat audyt przejść dla pieszych. Jak informuje ZDM, jest to prawdopodobnie największe tego typu przedsięwzięcie na świecie. W całym mieście przebadano łącznie 4093 „zebry”. Zanim jednak specjaliści przyjrzeli się kwestii bezpieczeństwa na warszawskich drogach, wszystkie przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej i zarządzane przez ZDM zinwentaryzowano. Łącznie we wszystkich dzielnicach było ich 4250.
Duże zmiany na Mickiewicza
W tym roku, planowana jest poprawa bezpieczeństwa na ulicy Mickiewicza na odcinku od placu Wilsona do skrzyżowania z ulicą Potocką. „Planujemy przebudowę tego odcinka ul. Mickiewicza – skrócenie przejść dla pieszych tak aby pieszy musiał pokonać tylko 1 pas ruchu" - informuje Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich.
"Wyeliminujemy nielegalne parkowanie w pobliżu przejść i skrzyżowań oraz wyznaczymy pasy do parkowania i pasy rowerowe. W ten sposób kompleksowo poprawi się bezpieczeństwo na 8 zebrach wytyczonych w poprzek ul. Mickiewicza przy Mścisławskiej, Bohomolca i Kątowej" – zapowiada przedstawiciel ZDM. Równolegle przygotowywana jest również sygnalizacja świetlna na przejściu przez ulicę Krasińskiego przy Wybrzeżu Gdyńskim. Jej realizacja w tym roku nie jest jednak pewna. Inwestycja znajduje się na liście rezerwowej na ten rok i jest uzależniona od możliwości wygospodarowania dodatkowych środków na ten rok. Powstaje też projekt ronda na skrzyżowaniu Krasińskiego i Przasnyskiej – realizacja tej inwestycji najpewniej odbędzie się w 2022 roku.
Każda z „zebr” przeszła inspekcję przez 3 lub 4 osobowe zespoły składające się z audytorów. Każdy z nich miał różne kompetencje i doświadczenia, tak aby cały proces został wykonany możliwie dokładnie i rzetelnie. Żeby oderwać się od pracy biurowej w każdej grupie znaleźli się również najwyżsi stopniem naukowym inżynierowie, tak żeby ich praca nie ograniczała się do analizy zebranych danych, ale też wiązała się z pomiarami i obliczeniami w terenie.
Liczba przeznaczonych do sprawdzenia przejść dla pieszych była na tyle duża, że audyt postanowiono rozłożyć na lata. „Jak pokazał końcowy bilans, pod lupę trafiły 4093 przejścia bez sygnalizacji – reszta wypadła, bo w międzyczasie zyskała sygnalizację świetlną lub została objęta przebudową” – informuje Zarząd Dróg Miejskich. Na początku zespoły audytorskie pojawiły się w Śródmieściu, potem na Ochocie i Pradze-Południe. Dzielnice te zostały wybrane w pierwszej kolejności, bo w nich – jak pokazywały statystyki – najczęściej dochodziło do wypadków. W Śródmieściu audytorzy przebadali 368 przejść, na Ochocie – 207, a na Pradze-Południe – 351.
W 2017 roku zbadano przejścia na Bielanach (243), Mokotowie (347), Targówku (218) i Ursynowie (222). Następnie audyt kontynuowano w 2019 roku. Pomiary i obliczenia dokonane zostały wtedy na przejściach w Wawrze (348), we Włochach (229), na Pradze-Północ (155), Bemowie (171) i Żoliborzu (182). W zeszłym roku sprawdzone zostały przejścia na Białołęce (255), w Rembertowie (108), Wesołej (112), Ursusie (161), Wilanowie (117) i na Woli (299).
Co sprawdzano?
W szczytowych momentach cały zespół wykonujący audyt liczył łącznie 50 osób. W jego skład wchodzili nie tylko audytorzy, ale także ich asystenci, oświetleniowcy, informatycy czy osoby mierzące natężenie ruchu pieszego. Oceniający przejścia dla pieszych profesorowie i doktorzy pracowali w terenie wykonując pomiary i obliczenia ograniczając pracę za biurkami do minimum. „Jest to sytuacja bez precedensu, ponieważ zwyczajowo najlepsi specjaliści swą wiedzą i prestiżem firmują projekty, a podczas audytu warszawskich zebr wszyscy, bez wyjątku pracowali także w terenie” – podkreśla ZDM w oficjalnym komunikacie.
W celu ograniczenia wystąpienia pomyłki opracowano specjalną metodykę audytu. Po przeprowadzeniu badań, audytor przyznawał oceny, określał zagrożenia, a następnie wskazywał zalecenia. W kolejnym kroku drugi audytor na podstawie szczegółowych wyników oceniał pracę pierwszego audytora. Gdy pojawiały się rozbieżności do całego procesu wdrażany był trzeci audytor, któremu przypisywano rolę rozjemcy. Taka metodyka pozwoliła na wypracowanie najlepszych rozwiązań.
Bezpieczeństwo przejść badano pod kątem około 30 kryteriów. Wśród m.in. kwestie związane z geometrią jezdni, oświetleniem ulicznym czy organizacją ruchu. W audycie wykorzystano kółka pomiarowe, specjalne urządzenia badające natężenie światła na przejściu dla pieszych oraz w jego okolicy, a także dalimierze.
„Podczas audytu zwracamy uwagę na bardzo wiele kwestii. Ocena nie opierała się tylko na wytycznych wynikających z przepisów prawa – wprowadziliśmy np. pojęcie widoczności „w tył”, tj. gdy pojazd skręca w prawo z jezdni głównej na przejście dla pieszych. Ocenialiśmy również widoczność pieszego w odległości 1 m od krawędzi jezdni – tak aby kierowca mógł dostrzec przechodnia zamierzającego przejść przez jezdnię” – wyjaśniają drogowcy.
Audyt i co dalej?
Wyniki audytu są podstawą do podejmowania decyzji dotyczących zmian w infrastrukturze mających ostatecznie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Jak pokazują opublikowane raporty, nie ma jednego rozwiązania dla wszystkich przejść dla pieszych. W przypadku niektórych zaleca się wybudowanie sygnalizacji świetlnej lub azylów, a w przypadku innych konieczne są kompleksowe zmiany na całej ulicy, którą należałoby przebudować. Tak jest choćby w przypadku ulicy Mickiewicza. Drogowcy stosując się do zaleceń montują również progi zwalniające czy budują ronda.
Na samym Żoliborzu zbadano łącznie 182 przejść dla pieszych. „Zebry” oceniano w skali od 0 do 5. Najniższa ocena, czyli zero oznacza konieczność wprowadzenia zmian w danej lokalizacji, tak by nastąpiła poprawa bezpieczeństwa pieszych.
Na Żoliborzu najniższą ocenę oraz rekomendację podjęcia priorytetowo działań naprawczych otrzymało 20 przejść w 12 lokalizacjach:
Mickiewicza – pl. Inwalidów
Mickiewicza – Mierosławskiego
Mickiewicza – Kątowa (planowana zmiana przekroju jezdni)
Mickiewicza 36 (planowana zmiana przekroju jezdni)
Mickiewicza – Bohomolca (planowana zmiana przekroju jezdni)
Mickiewicza – Mścisławska (planowana zmiana przekroju jezdni)
Mickiewicza – Lutosławskiego
Gdańska – Księdza Trószynskiego (planowana budowa azylu)
Popiełuszki – Czaki
Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie (projektowana budowa sygnalizacji)
Krasińskiego 42 (planowane przeniesienie przejścia i budowa ronda)
Krasińskiego – Sady Żoliborskie
Płatne parkowanie i poprawa bezpieczeństwa
Wedle opublikowanego raportu z audytu przejść dla pieszych jednym z najczęstszych zagrożeń są źle zaparkowane samochody ograniczające widoczność pieszych korzystających z przejść dla pieszych. W tym roku planowane jest objęcie Żoliborza płatną strefą parkowania, która ma uporządkować tę kwestię. „Jeśli radni zdecydują o objęciu Żoliborza strefą płatnego parkowania, planujemy zmianę organizacji ruchu na ulicach całej dzielnicy. Projekty zmian konsultowaliśmy z mieszkańcami jesienią, teraz wprowadzamy w nich poprawki po ich uwagach. Przy okazji planujemy również działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych” – poinformował Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich.
Napisz komentarz
Komentarze