Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 08:35

Felieton Gazety Żoliborza: Czy Potok Bielański powinien być zabytkiem?

Potok Bielański był ciekiem wodnym bez wątpienia istotnym dla Bielan. Był, bo teraz już właściwie nie funkcjonuje. Potok zanika. Niektórzy starają się temu zapobiec. Ostatnio jeden z radnych wpadł na pomysł, żeby wpisać potok do gminnej ewidencji zabytków. Wniosek został już złożony.

Zmiany klimatyczne postępują coraz dynamiczniej. Wyższe temperatury i mniejsza ilość opadów atmosferycznych sprawiły, że w ostatnich latach w okresie największych upałów Wisła prawie znikała. W lecie 2015 roku wodomierz przy moście Śląsko-Dąbrowskim wskazał rekordowo niski stan rzeki – 26 centymetrów. Znikają również lokalne, osiedlowe potoki. Pytanie tylko czy jest to efekt zmian klimatycznych, czy działalności człowieka? A może jedno i drugie?

Posłuchaj felietonu w wersji dźwiękowej

Poziom wody w rzekach rokrocznie się zmniejsza. Walka trwa. Pojawiają się nowe budowle hydrotechniczne mające niwelować to zjawisko. Mniej wody w rzece to problem związany nie tylko z nawadnianiem lasów i pól uprawnych. Problemy mają również zakłady przemysłowe, czy elektrownie. Wisła zasilana jest przez duże dopływy jak Narew czy Wieprz, ale wpada do niej również wiele małych potoków. Ich wartość jest podwójna. Z jednej strony zasilają rzekę, a oprócz tego stanowią swoiste świadectwo historii i pewien symbol.

Z tego założenia wyszedł jeden z bielańskich radnych Krystian Lisiak i zaproponował wpisanie Potoku Bielańskiego do gminnej ewidencji zabytków. – Potok Bielański, i jego odkryty fragment, przebiegający na odcinku ul. Conrada – ul. Wólczyńska wraz z przylegającym terenem Parku Chomicza, znajdujący się w zlewni Wisły i stanowiący ciąg ekologiczny, ma lokalnie duże znaczenie przyrodnicze, historyczne i kulturowe – pisze w uzasadnieniu do wniosku radny.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/zaczarowany-ogrod-sztuk-na-zoliborzu/

Nie ulega żadnej wątpliwości, że strumień historycznie miał ogromne znaczenie dla rozwoju okolicy. Równie oczywiste jest, że Potok Bielański zanika i jest to proces sięgający czasów dawniejszych niż kilka ostatnich lat. Nie tylko sam potok jest z tej perspektywy ważny, duże znaczenie mają również jego przyległości. Dziś istnieją już tylko Stawy Brustmana – zresztą figurujące w gminnej ewidencji zabytków – ale dawniej podobnych zbiorników połączonych Potokiem Bielańskim było aż trzynaście. Potok Bielański miał swoje źródła na Wawrzyszewie i ciągnął się w kierunku Wisły żłobiąc wąwóz o uroczej nazwie potocznej „Kiełbasa”.

Do procesu powolnego zanikania potoku przyczyniają się nie tylko zmiany klimatyczne. Obecnie jego ciąg widoczny jest właściwie tylko wzdłuż Lasku Lindego i w Lesie Bielańskim, a to za sprawą jakże ludzkiej tendencji do regulacji każdego elementu świata. Temu procesowi poddano potok i w XIX i XX wieku skanalizowano go – podobnie jak rzeczkę Rudawkę  – a ponad nim poprowadzono drogi, parkingi, chodniki i podobną infrastrukturę.

Tu należy wyjaśnić, że gminna ewidencja zabytków nie może być utożsamiana z rejestrem zabytków. Wpis do rejestru jest decyzją administracyjną, natomiast wpis do gminnej ewidencji następuje wskutek zarządzenia wydawanego przez burmistrza. W obu jednak przypadkach obiekty objęte zostają nadzorem konserwatora zabytków, a wszelka ingerencja w kształt obiektu musi zostać poprzedzona zgodą tego urzędnika. Zgodnie więc z art. 19. Ustawy o ochronie zabytków podczas realizacji inwestycji drogowych, tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego czy budowania małej infrastruktury obiektom wpisanym do gminnej ewidencji przysługuje szczególna ochrona.

https://gazetazoliborza.pl/2021/01/sciezki-rowerowe-na-bielanach-i-zoliborzu-jakie-inwestycje-w-2021-roku/

Decydując się na życie w mieście zgadzamy się jednocześnie na przyjęcie związanego z tym stylu życia i określonych priorytetów. Należy zastanowić się nad tym jakie miejsce w społecznej świadomości zajmuje prawie już wyschnięty potok, mający teraz cechy raczej rowu melioracyjnego niż rzeczywistego cieku wodnego. Czy rzeczywiście warto oddawać go pod kontrolę konserwatora zabytków, z czym wiązałoby się powstanie wielu utrudnień przy wszelkiego rodzaju budowach ingerujących w stan potoku? Nie mi to rozstrzygać, jestem tylko prostym studentem i w przeciwieństwie do pana radnego nie otrzymałem od społeczeństwa żadnej legitymacji do działania w tej kwestii. Wiem jednak, że bronienie czegoś, co nie ma szans na przetrwanie, to zwyczajna naiwność. Jest na Bielanach kilka o wiele bardziej ważkich kwestii związanych z ochroną przyrody.  

Potok i tak już prawie wysechł. Przeszedł do historii. Wpisanie go do gminnej ewidencji zabytków w żaden sposób nie sprawi, że nagle znajdzie się w nim woda. Nie ma więc sensu tworzyć bezsensownego kultu wokół zwykłego rowu, niezależnie od tego jak rozległa historia by za nim nie stała. Miałoby to sens, gdyby potok niósł za sobą jakieś znaczenie architektoniczne, infrastrukturalne, retencyjne, czy melioracyjne. Owszem, od czasu do czasu odprowadza on nadmiar deszczówki z Bielan w kierunku Wisły, ale nikt nie próbuje ograniczyć tej jego funkcji, przecież po to właśnie został skanalizowany.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/czy-znasz-te-miejsca-na-zoliborzu/

W dobie zmian klimatycznych, globalnego ocieplenia, smogu i pandemii koronawirusa jeden mały strumyk nie ma szans realnie wpłynąć na satysfakcję mieszkańców z życia. To czy jego obecność będzie widoczna, czy zostanie w końcu ukryty pod ziemią nie ma wielkiego znaczenia, dopóki mówimy o części potoku płynącej przez tereny z gęstą infrastrukturą. Bezdyskusyjnie Potok Bielański jest nieodłącznym elementem Lasku Lindego czy Lasu Bielańskiego, ale jeżeli chodzi o jego część „miejską”, to nie powinna ona stawać się utrudnieniem przy remontach chodników czy rozbudowach dróg dla rowerów, a tak właśnie będzie jeśli potok zostanie wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/wideo-18-seksualne-tajemnice-zoliborza/

IMG_20210205_091213

IMG_20210205_091213

IMG_20210205_091440

IMG_20210205_091440

IMG_20210205_091855-1

IMG_20210205_091855-1

IMG_20210205_094515

IMG_20210205_094515

IMG_20210205_100116

IMG_20210205_100116


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ