Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:03

Co po zmierzchu straszy żoliborzan w Parku Fosa?

– To jest taka surrealistyczna wizja, zagadka dla wyobraźni. Każdy będzie mógł sobie znaleźć swoje znaczenie – mówi o rzeźbie jej twórca Jan Sajdak.

Spacerowicze w Parku Fosa, od niedawna mogą obserwować artystę przy pracy. Jan Sajdak, autor Wierzbowej Świątyni, o której pisaliśmy dwa lata temu, tym razem pracuje nad rzeźbą, której głównym budulcem są suche gałęzie z okolic Cytadeli.   

https://gazetazoliborza.pl/2018/11/cytadela-wierzba-do-ktorej-mozna-wejsc-i-podziwiac-kolory-tanczace-na-pajeczynach/?fbclid=IwAR0tmzJydF2GRWONt38gvxY5djphNr7gYuZrJ2UF4gwv4oAStxwrzB_MBD4

Na facebookowej grupie Żoliborz – Platforma Sąsiedzka, pojawiają się opinie na temat powstającej konstrukcji – wszystkie pozytywne, choć niektóre nieco bojaźliwe: – Trochę creepy, ale niesamowite! – pisze pani Joanna. – O kurde, mam nadzieję, że będzie dobrze oświetlone wieczorami, bo ilość zawałów na Żoli wzrośnie 😉 – dodaje pan Piotr.

Ten lęk wydaje się uzasadniony. Drewniany mężczyzna mierzy około dwa metry i jest dość tęgiej postury. Do tego rzeźba została przez artystę obdarzona tak dynamiczną pozą, że do złudzenia przypomina biegnącego osiłka.  

Narodziny atlety

– To będzie wioślarz. Będzie miał długi kij flisacki, a łódź chcę mu wystrzyc w trawie. Działam w porozumieniu z Zarządem Zieleni Warszawskiej. Ta połać trawy jest zawsze koszona na krótko, a teraz zarys takiej wrzecionowatej gondoli będzie zostawiany wyższy, przez co z daleka rzeźba będzie odczytywana jakby wioślarz płynął na swojej łódce – przedstawia swoją rzeźbę artysta.

Dlaczego Wioślarz?

– Pasował mi do tej spokojnej, otwartej połaci trawy. Od jakiegoś czasu chodziło mi po głowie jak najlepiej wykorzystać połączenie rzeźby i koszenia trawy do stworzenia takiej zagadki – wyjaśnia Jan Sajdak i zapowiada – Można powiedzieć, że to jest sanktuarium dla różnych żyjątek niebędących człowiekiem. Przydałoby się do niego jakieś symboliczne wejście, więc chcę zrobić taką minimalistyczną bramę z patyków. A tam w zakolu rzeki pomyślałem, że mogłyby przysiąść wodne ptaki, które uplotłem z wikliny. Tym co spaja te rzeczy to myśl o tworzeniu sztuki w przestrzeni publicznej. Takiej, która jest dostępna nie tylko dla wybranych czy tylko w galeriach, ale sztuki, która może cieszyć, dawać radość i pożywkę dla wyobraźni wszystkim ludziom niezależnie od tego gdzie mieszkają i ile mają pieniędzy.

Idea rodziła się kilka lat

Pomysł kiełkował w głowie pana Jana od kilku lat. Pierwszy zarys kształtował się przy okazji realizowania projektu Wierzbowej Świątyni. – Wychowywałem się w tych okolicach. Na każde z tych drzew wspinałem się za dzieciaka. Ten pomysł przyszedł mi do głowy już kilka lat temu, podczas realizacji projektu związanego z pewną wierzbą, znajdującą się tu niedaleko. Wtedy poznałem Tomka Niewczasa (przedstawiciel Zarządu Zieleni Warszawskiej na Żoliborz), z którym okazało się, że świetnie mi się współpracuje. Teraz jeśli mam jakiś pomysł to wiem, że mogę zawsze liczyć na wsparcie Tomka i zawsze z nim go skonsultować. Teraz udało mi się uzyskać miejskie stypendium Mobilni w Kulturze, dzięki któremu mogę pracować nad tym projektem - zaznacza autor projektu.

Land art na Żoliborzu

Cała instalacja realizuje założenia land artu czyli sztuki natury. Chodzi o to, żeby materiałem, z którego tworzy artysta, było nasze środowisko. Przyroda sama w sobie jest sztuką, a w rękach zdolnego artysty nabiera naprawdę imponującego kształtu. – Jestem artystą z wykształcenia, a jednocześnie działam w ruchu ochrony przyrody od wielu lat. Sztuka w jakiś sposób wykorzystująca naturalne materiały czy bliska naturze jest kierunkiem, wokół którego moja wyobraźnia grawituje – wyjaśnia Jan Sajdak.

Rzeźba znajduje się w Parku Fosa na wysokości Placu Inwalidów i wraz z całą scenografią, ma być gotowa do niedzieli.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 32 km/h