Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:28

List do redakcji: "Jest jeszcze wiele nieznanych historii o Powstaniu na Żoliborzu"

Gdzie tak naprawdę padły pierwsze strzały podczas Powstania Warszawskiego? Czy na Żoliborzu miała miejsce ostatnia powstańcza walka? Przeczytaj list do redakcji Gazety Żoliborza.

Czytałem kilka artykułów w „Gazecie Żoliborza” o Powstaniu. Jest jeszcze wiele nieznanych historii o Powstaniu na Żoliborzu. Z kręgu moich zainteresowań wspomnę choćby o wyjątkowo zażartej obronie Zakładów Opla przy ul. Włościańskiej. „Żniwiarze” nie tyle wycofali się pod naporem przeważających sił nieprzyjaciela, bo utrzymali swoje pozycje. Zagrożeni byli okrążeniem np. do czołgów, które ich minęły strzelali już w ich tył. Do rowu łącznikowego łączącego Zakłady Opla z budynkiem „Zgody” podchodzili już Niemcy, a była to jedyna „nić” łącząca ich z walczącym Żoliborzem. Wcześniej ewakuowali rannych z hal Opla, został wydany rozkaz o podpaleniu hal i bez paniki załoga wycofała się.

Zupełnie nieznana jest obrona powstańczej reduty „Fort 7” na terenie Prochowni. Większość załogi fortu wycofała się przed rozpoczęciem obrony, przytłoczona ogromną przewagą i bliskością nieprzyjaciela. Pozostali dwaj żołnierze Kompanii „Żniwiarz” prowadzili skuteczny ostrzał niemieckiej piechoty. Dopiero ostrzał z czołgu z odległości ok. 30 metrów zmusił ich do opuszczenia fortu. Jeden z nich, mój ojciec, już samotnie prowadził dalej ostrzał z okopu przy „Forcie 7”. Dopiero uszkodzenie kaemu spowodowane bliską eksplozją pocisku czołgowego zmusiło go do wycofania się. Wciąż zabiegam o umieszczenie tablic upamiętniających wspomniane walki, na razie bezskutecznie, ale nie tracę nadziei.

Częstym błędem jest przypisywanie rozpoczęcia walk 1 sierpnia 1944 roku niewłaściwym powstańcom – a to żołnierzom OW PPS (upamiętnionych pomnikiem przy ul. Suzina), a to „Świdzie” i jego drużynie z Kompanii „Żniwiarz”. Naprawdę pierwsze strzały podczas Powstania oddał Jan Domaniewski „Wilk” na rogu ul. Suzina i Krasińskiego.

Jan Domaniweski "Wilk"

O tym, że Powstanie rozpoczął Żoliborz, dość często się mówi, ale że na Żoliborzu stoczona została ostatnia bitwa Powstania – o tym słyszałem jedynie od żoliborskich Powstańców.

Chciałbym poruszyć jeszcze jedną sprawę, o której mówili mi Powstańcy. Kilkanaście lat temu, podczas obchodów rocznicowych, na scenie polowej ustawionej przed kościołem św. Stanisława Kostki artyści śpiewali dla Powstańców i mieszkańców Żoliborza różne piosenki powstańcze. Oczywiście co roku był prezentowany „Marsz Mokotowa”, lecz nigdy nie usłyszeliśmy „Marszu Żoliborza”. Powstańcy byli zawiedzeni, ale przecież nikt ich nie pytał o zdanie. Rozczarowani byli nie dlatego, że im się nie podobał „Marsz Mokotowa”. Niedawno oglądałem w transmisję w telewizji koncertu piosenek powstańczych, organizowany przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Był śpiewany „Marsz Mokotowa”, a jakże, również „Marsz Śródmieścia”. Jak zapewne można się domyśleć „Marsz Żoliborza” został potraktowany po macoszemu, jak zwykle… Gwoli sprawiedliwości muszę dodać, że od pewnego czasu, podczas żoliborskich obchodów rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego przy pomniku „Żołnierzom Żywiciela”, jest odtwarzany i śpiewany „Marsz Żoliborza”.

Jest jeszcze, szerzej zupełnie nieznana, piosenka żołnierzy „Kompanii Żniwiarz” pt.  Na wojenkę poszli chłopcy. Hymn 9-tej Kompanii, ale chyba za wiele oczekuję.

Jestem „małym”, niezależnym wydawcą, również sam piszę o Powstaniu i publikuję teksty w moich książkach. Zachęcam do zapoznania się z książkami „Urodzony 22 lipca” i „Żniwiarz – Kompania Dywersyjna. Relacje żołnierzy 9 Kompanii, Kedyw 17”.

Obecnie pracuję nad nowymi publikacjami. „Urodzony 22 lipca” będzie miał drugie, poprawione, uzupełnione i rozszerzone wydanie. Napisałem scenariusz komiksu historycznego o Powstaniu na Żoliborzu. Aktualnie jest tworzony.

Chciałem jeszcze napisać kilka słów o moim ojcu, ale spojrzałem na treść tego listu… Miał być krótki. Wspomnę tylko, że działał w wywiadzie AK, podczas konspiracji prowadził magazyn broni w domu rodzinnym na Marymoncie, brał udział w Powstaniu od pierwszego do ostatniego dnia, a broń złożył dopiero na rozkaz. Poszedł do niewoli ze swoją Kompanią, która złożyła broń podobno jako ostatnia z oddziałów żoliborskich. Po wojnie konspirował, został aresztowany i po ciężkim śledztwie skazany na 12 lat więzienia. Jego przyjaciel otrzymał karę śmierci, wyrok wykonano. Ojciec pracował niewolniczo w kamieniołomach i w kopalni węgla kamiennego. Wyszedł na wolność w 1955 roku. W przeciwieństwie do wielu swoich kolegów-powstańców nigdy nie zapisał się do PZPR i podobnych organizacji.

Zdjęcie główne: Żoliborz, Skwer Kompanii AK 'Żniwiarz', fot. Jacek Klempis

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia? Chcesz podzielić się z nami swoją opinią, obserwacją i spostrzeżeniami. Napisz do nas na adres: [email protected]


117.-Jan-Domaniewski-Wilk

117.-Jan-Domaniewski-Wilk

Slady-po-walkach-stoczonej-podczas-obrony-Zakladow-Opel-Werke.-Fot.-Jacek-Klempis

Slady-po-walkach-stoczonej-podczas-obrony-Zakladow-Opel-Werke.-Fot.-Jacek-Klempis

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.