Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 02:18

Żoliborz zarośnięty czy wygolony?

Jedni twierdzą, że szpeci przestrzeń drudzy zachwalają i nie mogą nadziwić że w mieście może rosnąć tak bujna zieleń. 
Kosić czy nie kosić?
Zapytaliśmy naszych czytelników czy opowiadają się za koszeniem trawy w mieście. Znaczna większość głosujących w ankiecie, bo aż 64 proc. respondentów opowiedziało się za nie koszeniem trawy w mieście. „Nie kosić. Lepiej się oddycha” – pisze jedna z naszych czytelniczek. „Kosić, ale tylko tam, gdzie to bezwzględnie potrzebne, jak przejścia dla pieszych czy skrzyżowania.” – pisze nasz czytelnik. „Zależy co urosło, bo jak osty i pokrzywy za metr lub dwa wysokości to ja bym kosił, a jak kwiaty lub sama trawa to nie widzę potrzeby.”- czytamy w innym komentarzu. Są też opinie by kosić. W naszej ankiecie za tym stanowiskiem opowiedziało się 36 proc. głosujących. „Jak najbardziej kosić, nie koszona trawa to jedno wielkie śmietnisko” - czytamy. Argumentów za koszeniem i nie koszeniem jest wiele na co zwraca uwagę prowadzący facebookowy profil „Zielony Żoliborz” Tomasz Niewczas zajmujący się żoliborska zielenią. „Jesteśmy w dosyć trudnej sytuacji bo musimy jednocześnie kosić i nie kosić. Musimy jednocześnie ważyć argumenty takie jak widoczność, estetyka i bezpieczeństwo (np. kleszcze czy alergie) z szeroko rozumianymi argumentami klimatycznymi i przyrodniczymi.” – czytamy w jednym z wpisów dotyczących koszenia. Na Żoliborzu czy Bielanach eksperymenty w przy koszeniu były prowadzone od dawna. Każdego roku koszono coraz mniej. Obecnie wprowadzony zróżnicowany reżim koszenia został opracowany na podstawie obserwacji w terenie i panujących warunków. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1129074847456624&id=208611496169635
Koszenie jest potrzebne, ale nie wszędzie
Jak podkreślają miejscy ogrodnicy koszenie jest więc potrzebne, bo korzystnie wpływa na kwiaty, które w danym momencie kończą kwitnienie bądź przekwitają. „Warto też pamiętać, że nowo założone trawniki – powstałe zarówno w tym, jak i w ubiegłym roku – bezwzględnie wymagają koszenia. Zabieg ten wesprze rozkrzewienie się traw, a powstała w ten sposób gęsta darń przyczyni się do kumulacji wody oraz zmniejszy jej transpirację (czyli parowanie wody z naziemnych części roślin). Zaniechanie koszenia w przypadku „młodych” trawników niechybnie spowoduje osłabienie roślin i wyparcie ich przez chwasty.” – informował Zarząd Zieleni Warszawskiej. Nie koszenie powoduje również drewnienie trawy. Łatwo wówczas osiągnąć niepożądany efekt „rżyska”. https://www.facebook.com/ZarzadZieleniWarszawy/posts/2687752051456578
Niekoszone trawniki pomagają nam w dobie zmian klimatu
Z drugiej strony nie koszenie jest potrzebne ze względu na zmiany klimatu. W związku z tym ograniczono koszenie trawników przyulicznych do maksymalnie 3  razy w roku. „Ponad 15ha niekoszonych trawników będzie pracowało dla nas zatrzymując wilgoć, redukując nagrzewanie, akumulując pyły zawieszone i wzmacniając życie - także warunki dla zapylaczy. Trochę ponad połowa powierzchni zawiera wszystkie opaski ok 1-1,5m szerokości oraz różne małe wysepki i pojedyncze skrawki zieleni (np. przy skrzyżowaniach).” – informował Zielony Żoliborz jeszcze w maju, kiedy odbywało się pierwsze koszenie. Przy okazji drugiego koszenia, po raz pierwszy w tym roku skoszone zostaną miejskie łąki. Dzięki optymalnej temperaturze na Żoliborzu można zaobserwować wyjątkowy wzrost łąk. Jak się okazuję pozostawienie ich przy osiągnięciu tak dużego wzrostu wcale nie jest dobre, ponieważ na poziomie gleby w nadmiarze gromadzi się nadmierna wilgoć i rozpoczyna się proces gnilny. „Pozostałe przy ziemi zielone liście obumierają i rośliny nie mają możliwości zagęszczenia się i prawidłowego rozwoju. Ponadto utrudniony jest dostęp do gleby wysiewających się roślin dwuliściennych” – czytamy na ZZW przy okazji komunikatu na temat drugiego w tym roku koszenia. https://www.facebook.com/ZarzadZieleniWarszawy/posts/2735942429970873
Dzielnica dołącza do rzadszego koszenia
Koszenie jest potrzebne również ze względu na bezpieczeństwo. Wysoka trawa rosnąca przy drogach i ciągach komunikacyjnych może ograniczać widoczność uczestnikom ruchu. Dodatkowym argumentem jest też lepsza możliwość utrzymania czystości i porządku m.in. przy chodnikach – wysoka trawa powoduje zaleganie niełatwych do usunięcia śmieci, a także utrudnia sprzątanie przez właścicieli psów po swoich pupilach. „Jednocześnie w wielu naszych parkach pozostawiamy tereny niekoszone, na których pozwalamy na naturalną sukcesję, którą obserwujemy i kontrolujemy” – czytamy w komunikacie ZZW. Takim miejscem na Żoliborzu jest np. Parku Fosa i Stoki Cytadeli. Rzadsze koszenie od tego roku stosuje również Urząd Dzielnicy Żoliborz. „Nie będziemy kosić w czasie upałów, kiedy trawa jest sucha i wypalona. Podniesiona zostanie też wysokość koszenia do około 7 cm. W żoliborskich parkach i skwerach będziemy zostawiać nieskoszone przestrzenie, aby zatrzymać więcej wilgoci i obniżyć temperaturę powietrza. Chcemy też zwiększać powierzchnie biologicznie czynne, dawać schronienie pożytecznym zwierzętom i owadom zapylającym, zapewnić pokarm dla ptaków i drobnych ssaków. Przykładowo, pozostawione będą nieskoszone łany traw przy pasiekach w parku Kaskada oraz parku Kępa Potocka oraz na skarpie pomiędzy mostkami od strony ul. Gwiaździstej. Pozostawimy również nieskoszoną trawę wokół drzew owocowych sadowniczych w parku Sady Żoliborskie, w odległości około 1 m od pnia.” – komunikował urząd pod koniec maja. Widok wygolonych trawników można zobaczyć z kolei na terenach np. spółdzielni, gdzie to właśnie one decydują o częstotliwości koszenia na zarządzanych przez siebie trawnikach.
Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite
 

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ