Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:39

Rodzina

Mamo, co to właściwie jest rodzina? Pytanie z pozoru proste, ale… Jak na nie odpowiedzieć? W Urzędzie Stanu Cywilnego usłyszymy, że „rodzina to podstawowa komórka społeczna”, która ma swoje prawa i obowiązki. Za Innym słownikiem języka polskiego można podać, że rodzina to: (1) rodzice i ich dzieci; (2) grupa ludzi złożona z krewnych i powinowatych; (3) mąż, żona i ich dzieci; (4) rodzice i rodzeństwo danej osoby; (5) ludzie spokrewnieni z daną osobą, należący do różnych pokoleń; (6) rodzina zastępcza – osoba lub rodzina z mocy prawa opiekująca się dzieckiem, którego nie wychowują rodzice; (7) Święta Rodzina – Jezus, Maryja i święty Józef; (8) grupa przedmiotów lub zjawisk mających wspólne cechy. Przez wieki rodzina i pojęcie rodziny ewoluowały. Zmieniała się liczebność członków rodziny. Kiedyś wielopokoleniowa i z licznymi dziećmi, obecnie najczęściej dwu-, ewentualnie trójpokoleniowa, z jednym dzieckiem, czasami dwojgiem, rzadko z większą liczbą potomków. Dziś wiele rodzin określamy mianem „rozbitych”. To takie, w których dzieci wychowują się z jednym rodzicem. Coraz częściej wędrują między rozwiedzionymi rodzicami, którzy mają kolejne rodziny. Czasami rodzina składa się z małżonków, dzieci każdego z nich i wspólnego/wspólnych dzieci. Tworzą wspólnie specyficzne patchworkowe kombinacje. „Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu” – tak mówi znane powiedzenie. I niestety, w wielu rodzinach się to sprawdza. A jak wyglądałoby zdjęcie, gdyby znienacka zrobić je w twoim domu? Zajrzyjmy do kilku mieszkań. Każdy w swoim kącie Mimo że są wszyscy, w domu panuje zaskakująca cisza. Słychać tykanie zegara oraz delikatne i niecierpliwe klikanie. Każdy siedzi przy swoim komputerze lub laptopie. Filip i dziadek w słuchawkach – Filip słucha muzyki, a dziadek ogląda telewizję. Spokojna rodzina, żadnych kłótni. Grupa w podgrupach Tomek ogląda z tatą mecz. Małgosia z koleżanką plotkują i projektują stroje do szkolnego przedstawienia. Mama i Marysia kończą przygotowywać obiad. Przekrzykując kibiców, dziewczyny wymieniają pytania i odpowiedzi dotyczące koncepcji modowych. Z końcem meczu wszyscy wpadają do kuchni i pomagają nakrywać do stołu. Panuje miły rozgardiasz, każdy realizuje swoje zainteresowania, ale i wszyscy współpracują. Grupa z orbitą Tata czyta Zuzi bajkę. Zuzia wtulona w tatę słucha jak zaczarowana, ledwie oddycha. Gabrysia odrabia lekcje, ale jednym uchem przysłuchuje się opowieści. Uważa, że jest za duża na bajki, ale głos taty jest taki miękki i ciepły… Pamięta, jak kiedyś czytała mama. A gdzie ona jest teraz? Dlaczego wpada co jakiś czas, narobi zamieszania i znowu znika? Wielka miłość miesza się z tęsknotą, żalem, a nawet zawodem. Zwróceni do siebie twarzami Rodzinę Stasia trudno objąć wzrokiem. W domu panuje ruch i gwar. Już na pierwszy rzut oka widać, że wszyscy dobrze się tam czują, pomagają sobie, lubią ze sobą przebywać i współpracować. Obserwujemy moment, gdy z nieplanowaną wizytą przyjechali dziadkowie, a tata dzwoni do bliższej i dalszej rodziny i ściąga ich na „spęd”. Dzieciaki skaczą z uciechy i tulą się do dziadków, przekrzykują się, by tata nie zapomniał o cioci Zosi i wujku Marku. Mama co chwila przywołuje któreś z dzieci i włącza je do przygotowania posiłku, nakrycia do stołu, przygotowania miejsca na rzeczy dziadków. Dwa obozy Wrzask, przekleństwa, wszechobecny bałagan, odór alkoholu – to codzienność w rodzinie Stasia. Skulony na materacu, który zastępuje mu łóżko, próbuje odrabiać lekcje. Chce zdobyć dobre oceny, by mieć szansę zdać do dobrej szkoły, by móc wyrwać siebie i siostry z tej nory. W drugim końcu materaca siedzą Marysia i Ala. Bawią się „w dom”. Budują mebelki z pudełek, skrawków materiałów i sznurków. W domu zamieszkają lalki uszyte przez Marysię. Rodzeństwo stara się nie zauważać libacji rodziców i ich znajomych, rozmawiają szeptem. Przy stole, przeciwnie – jest bardzo głośno. Rodzice i ich goście co chwila wybuchają głośnym śmiechem, kłócą się. O dzieciach przypominają sobie bardzo rzadko... Zwarty pąk W kolejnym mieszkaniu słychać delikatne dźwięki Vivaldiego. Kuba i Asia przygotowują kącik dla nowego członka rodziny, który już niedługo pojawi się w ich domu. Właśnie stanęli wtuleni w siebie nad pustym jeszcze łóżeczkiem. Głaszczą z czułością ciążowy brzuch Asi, ćwiczą zdrobnienia imienia, które wybrali dla swojego dziecka. Są jak pąk, który zapowiada rozwinięcie się w piękny kwiat. Wpisujecie się w któryś z powyższych wzorów? A może tworzycie jeszcze inny wzór? Jak byś pokazał relacje w twojej rodzinie? Spróbuj wyobrazić sobie rzeźbę, która by przedstawiała twoją rodzinę. Kto by się w niej znalazł? Jak ustawiłbyś figury?

Zdarza się, że w naszych rodzinach ważne role odgrywają „nierodzone” ciocie, wujkowie, rodzeństwo, dziadkowie. Koledzy i znajomi są bliżsi niż rodzina, częściej z nimi rozmawiamy, lepiej się z nimi czujemy. Czy ty nazywasz członków rodziny swoimi bliskimi? Czy też znajomi są ci bliżsi? Peter Schmidt w książce „Kaktus na Walentynki” pokazuje swoją „Kometę przyjaciół”, w której krewni są dopiero w czwartej elipsie. Pisze też: „[…] Staje się jasne, że rodzice, czyli moi tata-mama, nie należą automatycznie do kręgu położonego najbardziej wewnątrz [...]”. Zakładając nową rodzinę, wzorujemy się na rodzinie swojego dzieciństwa, albo odwrotnie – jest ona jej kompletnym przeciwieństwem. Tolerujemy wizyty naszych rodziców i rodzeństwa, pragniemy ich bliskości, albo izolujemy się od nich. Wszystkie te opcje mają swoje uzasadnienie, wypływają z naszych wspomnień, emocji i doświadczeń.

„[...] Rodzina nie cieszy gdy jest, lecz kiedy jej nie ma samotnyś jak pies […]”.

Warto przemyśleć, wszak dom i rodzina to pierwsze środowisko dziecka, tu spędza najwięcej czasu, tu uczy się wzorców społecznych.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ