Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 30 stycznia 2025 22:38
Reklama
Tylko u nas!

Dworzec Gdański - zburzyć czy zachować? Jest wniosek o wpisanie dworca do rejestru zabytków

Dwie organizacje pozarządowe wystąpiły w sprawie wpisania budynku Dworca Gdańskiego wraz z zespołem budynków do niego przynależnych do rejestru zabytków. Wniosek czeka na rozpatrzenie oraz na wszczęcie postępowania.
Dworzec Gdański - zburzyć czy zachować? Jest wniosek o wpisanie dworca do rejestru zabytków

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • planach PKP względem Dworca Gdańskiego;
  • braku ochrony konserwatorskiej dworca;
  • architekturze budynków Dworca Gdańskiego;
  • warunkach glebowych w obrębie dworca kolejowego;
  • ważnych historycznym momentach dla dworca;
  • wniosku organizacji pozarządowych w sprawie wszczęcia postępowania o wpis do rejestru zabytków.

Na początku października pisaliśmy na łamach naszej gazety, że Polskie Koleje Państwowe wznowiły współpracę z firmą Ghelamco w ramach której inwestor planuje wyburzyć istniejące budynki Dworca Gdańskiego, zastępując je nowym dworcem kolejowym wraz z zespołem czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych o szacowanej łącznej powierzchni około 100 tysięcy mkw. W ramach pierwszych czterech zaplanowanych budynków mają posiadać głównie funkcje biznesowe. W ostatniej fazie planowana jest dopiero budowa nowego dworca. Obecnie prowadzona jest budowa dodatkowego przejścia podziemnego pod peronami dworca. Prace te mają potrwać do końca roku. Dopiero po tym czasie deweloper zamierza przejąć teren.

Obiekt powojennego modernizmu bez ochrony konserwatorskiej

Istniejący budynek Dworca Gdańskiego powstał w latach 1958-59 według projektu arch. Stanisława Kallera, który był związany z Centralnym Biurem Projektowo-Badawczym Budownictwa Kolejowego w Warszawie. Do najważniejszych dworców autorstwa Kallera należą budynki dworcowe w Terespolu oraz Kunowicach, a także autorem projektu powtarzalnego dworca w mniejszych miejscowościach. Autorem dekoracji malarskich był Kazimierz Mann. Konstrukcję budynku opracował Zbigniew Niwiński.

Tak prezentował się dworzec od strony ul. Buczka (dziś ul. Słomińskiego) w latach 60. Fot. Tadeusz Barucki (Archiwum Biblioteki Cyfrowej PW)

Blisko dekadę temu, kiedy Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków opracowywało listę obiektow powojennego modernizmu, które należało ująć w gminnej ewidencji zabytków. Niestety nie zdecydowano się na objęcie ochroną Dworca Gdańskiego. Argumentowano to faktem, że budynek po pożarach w latach 80. został rozbudowany i częściowo przebudowany, tracąc swój oryginalny wygląd z końca lat 50.

Architektura Dworca Gdańskiego  

W  przypadku Dworca Gańskiego nie mamy tu do czynienia z jednym z wielu tego typu obiektów, a jedynym. Jego projekt był jednym z pierwszych okresu odwilży ideologicznej, który to w wypadku architektury był powrotem do funkcjonalizmu, porzuceniem detalu socrealistycznego, a przede wszystkim skumulowaniem ambicji do budowania nowocześnie i bardzo twórczo. Zdjęcia historyczne pokazują, że w wypadku Dworca te założenia udały się w pełni. Daty powstawania obiektu sprawiają też, że nie jest to drugi, czy wręcz trzeci rzut moderny, który w dużej mierze był odbicie modnej później architektury japońskiej, a jest to właściwie jedyny istniejący w Warszawie budynek stylistycznie związany mocno z le Corbusierem. Ściana z niewielkimi, kwadratowymi,asymetrycznie rozmieszczonymi oknami od strony północnej  jest całkiem podobnym rozwiązaniem, jak w kaplicy w Ronchamp (1955). Także ultramarynowa kolorystyka fresku nad kasami i swoista w nim kreska z wieżą Eiffla umieszczoną w centrum, jest pewnym ukłonem dla Corbusiera. Oczywiście mamy tu szlachetniejszą i ciekawszą okładzinę zewnętrzną, mamy grę odcieniami piaskowca na elewacjach i zespół zrealizowanych w identycznej fakturze kiosków towarzyszących dworcowi.

Trudne warunki glebowe pod budynkiem dworca

Utrudnieniami w budowie dworca były: czas przeznaczony na budowę ograniczony do 10 miesięcy a także trudne warunki glebowe w miejscu planowanej inwestycji. Wymusiły one zaprojektowanie lekkiej konstrukcji odpornej na osiadanie gruntu.W obawie przed powstawaniem na ścianach rys na skutek nierównomiernego osiadania i braku czasu na stabilizacją gruntu wyłożona została nieregularnymi kamiennymi płytami, na których pęknięcia byłyby mniej widoczne. Wykorzystano kilka gatunków piaskowca, wapienia i andezytu. Biorąc pod uwagę historyczne uwarunkowania, niewykluczone że wybudowanie wysokiego budynku w tym miejscu może być bardzo mocno utrudnione.

Charakterystyczne okna na tle nieregularnej w formie kamiennej okładziny

Ważne historyczne momenty

Dworzec Gdański jest istniejącym świadkiem wydarzeń historycznych znaczących dla współczesnej historii Polski. W 1968 roku, po antysemickiej kampanii ówczesnych władz, jako odpowiedzi na marcowe protesty studentów do opuszczenia Polski zostało zmuszonych wielu polskich obywateli pochodzenia żydowskiego. Wyjeżdżali oni głównie z Dworca Gdańskiego, najczęściej na zawsze. W marcu 1998 na wschodniej ścianie budynku dworca odsłonięto tablicę upamiętniającą te wydarzenia ze słowami Henryka Grynberga: Tu więcej zostawili po sobie niż mieli. Warto też nadmienić, że na Dworcu Gdańskim w 1976 r. wysiadł David Bowie wracając z koncertu w Moskwie wybrał się na spacer po Żoliborzu, który zainspirował muzyka do napisania utworu „Warszawa”.

Wspólny wniosek organizacji pozarządowych

Mimo przekształceń dworca w latach 80., przyszła modernizacja obecnie zaniedbanego budynku może przyczynić się do przywrócenia pierwotnego wyglądu, pod warunkiem, że jego rewitalizacja będzie prowadzona pod czujnym okiem konserwatora. Biorąc pod uwagę, że w mieście mamy przykłady świetnych rewitalizacji budynków z okresu powojennego modernizmu. Jeszcze niedawno wielu mieszkańców uważała, że pawilon Cepelii przy ul. Marszałkowskiej nadaje się wyłącznie do wyburzenia. Mimo przekształceń obiektu, udało się przywróćić jego pierwotny oryginalny charakter. Jak poinformowała nas rzeczniczka prasowa Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Anna Śmigielska, wspólny wniosek organizacji społecznych: Stowarzyszenia „Miasto jest Nasze" oraz Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Mazowieckiej „Masław", został złożony do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w dniu 21 listopada 2024 r. „Po rozpatrzeniu wniosku organizacji społecznej zostanie wszczęte postępowanie wpisu do rejestru zabytku, na podstawie zebranego materiału dowodowego będzie można ocenić zasadność wpisu budynku do rejestru zabytków” - dodała rzeczniczka. Jak piszą sami autorzy wniosku, ochrona tego budynku wraz z pawilonami, skutkowałaby nie tylko jego materialnym zachowaniem, ale też utrzymaniem pewnej ciągłości rozwoju historii architektury Warszawy.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 6°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Reklama