Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 29 stycznia 2025 20:50
Reklama
Tylko u nas

Historia Żoliborza Magistrackiego. Jak miał wyglądać i co z niego pozostało?

[Tylko u nas!] Przy alei Wojska Polskiego 29 i 31 znajduje się niewielka zabytkowa kolonia domów z II połowy lat 20. Pierwotnie miało to być niemałe osiedle składające się z 16 budynków. Powstały tylko trzy. Dziś na tym terenie stoi szkoła przy Or-Ota i część Osiedla WSM Żoliborz II. W poniższym artykule poznacie historię Miejskiego Osiedla Drobnomieszkaniowego Magistratu m. st. Warszawy.
Historia Żoliborza Magistrackiego. Jak miał wyglądać i co z niego pozostało?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o tym:

  • gdzie znajdował się Żoliborz Magistracki?
  • jak miało wyglądać Miejska Kolonia Drobnomieszkaniowa Magistratu?
  • gdzie były baraki dla bezdomnych?
  • w jakim stylu zaprojektowano osiedle?
  • gdzie jeszcze można znaleźć analogiczne elementy?
  • jak zagospodarowano teren po wojnie?

Architekci Antoni Jawornicki i Józef Jankowski byli autorami koncepcji układu urbanistycznego Żoliborza, w tym alei Wojska Polskiego, która całą szerokością miała przebić mury Cytadeli łącząc się z placem Gwardii. Z kolei drugi koniec alei miał być zakończony placem Grunwaldzkim - monumentalnym półokrągłym placem z promienistymi ulicami: Artylerii, Kawalerii, Lotnictwa, Marynarki i Piechoty. Nieparzysta strona alei Wojska Polskiego między ul. Felińskiego a projektowaną Stołeczną nie była długo zagospodarowana w przeciwieństwie do reszty pierzei alei. Powodem tego był fakt, że spora część terenu między aleją a obwodową linią kolejową zabudowana była barakami - tzw. Żoliborz „barakowy”. Baraki powstały pod koniec XIX wieku dla rosyjskich żołnierzy, które to w dwudziestoleciu międzywojennym przekazano Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi. W barakach zamieszkali bezdomni i bezrobotni, którzy siali postrach w okolicy. W związku z powołanym przez Zarząd Miasta Komitet Rozbudowy w 1922 r. pierwszym kompleksem architektonicznym akcji mieszkaniowej było Miejskie Osiedle Drobnomieszkaniowe Magistratu, które mogło powstać dopiero po 1925 r. Wcześniej Magistrat zajmował się wyłącznie budową obiektów użyteczności publicznej. Sporadycznie wznoszono domy mieszkalne dla pracowników administracji publicznej. Przełomem była uchwała o rozbudowie miast z kwietnia 1925 r. Pozwoliła ona na powzięcie kredytów państwowych, a także przekazać władzę wykonawczą Komitetowi Rozbudowy jako urzędowi miejskiemu podlegającemu Magistratowi. Kredytów udzielił Bank Gospodarstwa Krajowego.

Nieukończone założenie Żoliborza Magistrackiego. Do 1929 r. zrealizowano 3 z 16 budynków

Początki powstania miejskiego osiedla

Celem inwestycji było dostarczenie „tanich mieszkań dla warstw niezamożnych ludności bezdomnej”. Do realizacji tego zadania wybrano Żoliborz. W 1925 r. Komitet wystąpił o przydział gruntu przy al. Wojska Polskiego, gdzie występowały dogodne warunki zakupu, częściowo zrealizowanym wówczas uzbrojeniem terenu oraz możliwością swobodnego projektowania. Do realizacji projektu nowego osiedla zaproszono wspomnianych wcześniej architektów - urbanistów Antoniego Jawornickiego i Józefa Jankowskiego, a także Wacława Wekera. Projektowanie Miejskiego Osiedla Drobnomieszkaniowego rozpoczęto jeszcze w tym samym roku i ukończono w roku następnym. Z kolei latem 1927 r. rozpoczęto realizację kompleksu.

Nowe osiedle miało składać się z 16 budynków zlokalizowanych w kwartale al. Wojska Polskiego - Rokitny (późniejsza Szenwalda - dziś Bitwy pod Rokitną) - Lisa-Kuli - Obertyńskiej - Orszańskiej. Obecnie ul. Lisa-Kuli znajduje się wyłącznie na odcinku między ul. Czarnieckiego a ul. Felińskiego. Docelowo ulica ta miała przebiegać wzdłuż budynku dzisiejszego I Liceum Ogólnokształcącego im. Limanowskiego (d. Poniatówka). Stąd też wynika taki układ budynku szkoły. Obecnie teren szkoły rozciąga się aż do ul. Gen. Zajączka. Z kolei ul. Obertyńska i Orszańska były wyłącznie ulicami projektowanymi.

Pierwszy budynek Miejskiego Osiedla Drobnomieszkaniowego Magistratu przy al. Wojska Polskiego 29 wg projektu Antoniego Jawornickiego - Fot. Wiktor Zając

Parcela o nieregularnym kształcie sześcioboku posiadała powierzchnię 32 000 mkw. W ramach zaprojektowanego zespołu budowlanego przewidziano w większości budynki 4-kondygnacyjne, wśród których 10 z nich zaplanowano w układzie liniowym w osi północ-południe. Konwencjonalnie w projekcie usytuowano tylko 5 domów. Przy al. Wojska Polskiego zaprojektowano symetryczny front zabudowy, na który składać się miały 2 skrajne domy mieszkalne i nieco wyższy od nich Dom Ludowy w samym środku. Między Domem Ludowym a skrajnymi domami usytuowanych pierzeją, znajdować się miały po 2 domy w układzie liniowym usytuowanymi ścianą szczytową z każdej strony. Oprócz Domu Ludowego, który miał pełnić ważną funkcję społeczną na osiedlu, zaprojektowano także kompleks żłobko-przedszkolny autorstwa arch. Stanisława Piotrowskiego.

Co łączy Osiedle Magistrackie z gmachem ministerialnym przy al. Szucha?

Najbardziej charakterystycznym budynkiem miał być wieżowiec na planie „iksa”. Warto zauważyć, że ten dość imponujący jak na II połowę lat 20. budynek stanowiący dominantę dla całego zespołu jest bardzo podobny do innego projektu autorstwa Jawornickiego i Jankowskiego. Obaj architekci wzięli udział w konkursie na zaprojektowanie gmachu Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Ostatecznie w konkursie wygrał inny projekt - autorstwa Zdzisława Mączeńskiego, który został zrealizowany. Obecnie mieści się tam Ministerstwo Edukacji Narodowej (al. Szucha 25).

Układ przestrzenny zespołu budowlanego Żoliborza Miagistrackiego


Przyglądając się koncepcji Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego austorstwa Antoniego Jawornickiego i Józefa Jankowskiego, możemy zauważyć, że w centralnej części znajduje się bardzo podobny wieżowiec na planie „iksa”. Trzonem budynku był wielościan z podstawą zbliżoną do ośmiokąta, składający się z 12-kondygnacji, od którego symetrycznie odchodziły cztery skrzydła kończące się na 8-kondygnacji. Z kolei żoliborski „iks” miał w podstawie ośmiokąt foremny, a sam budynek prawdpodobnie miał mieć 8 lub 9-kondygnacji.

Podobieństwa w projekcie do konkursu na gmach Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego

Styl architektoniczny osiedla

Całe Miejskie Osiedle Drobnomieszkaniowe Magistratu miało posiadać 691 mieszkań. Przeważać miały mieszkania 2 i 1/2 izbowe (430 mieszkań). Do 1929 r. udało się zrealizować tylko 3 spośród 16 budynków zaprojektowanego zespołu. Najbardziej charakterystycznym budynkiem jest budynek nr 1 (al. Wojska Polskiego 29) zaprojektowany przez Jawornickiego. Mimo masywności i braku zdobień elewacji, można zauważyć tam wnęki podkreślone łukami gotyckimi (podkreślające okna klatek schodowych czy też podcienia z loggiami, a także trójkątne wykusze, dające ciekawy efekt światłocienia na fasadzie budynku. Podobne łuki gotyckie możemy znależć na elewacji Szpitala Praskiego, również autostwa Jawornickiego. Szpital miał stanowić tylko część założenia przestrzennego wokół pl. Św. Floriana (dziś pl. Weteranów 1863 r.).

Charakterystyczne łuki gotyckie elwwacji Szpitala Praskiego

Ponadto uwagę zwracają także strefy wejściowe do budynku zwieńczone portalem w kształcie trójkąta równoramiennego z bulają lub okienkiem w kształcie karo. Architektura budynku nawiązuje do nurtu ekspresjonizmu poprzedzającego funkcjonalizm w architekurze wczesnomodernistycznej. Ekspresjonizm z podobnymi detalami architektonicznymi był szczególnie popularny w Niemczech i w Austrii. Przykładami takich osiedli są Kolonia Urzędnicza Neukölln w Berlinie jak i wiele osiedli z II połowy lat 20. XX w. w Wiedniu. Budynek a w zasadzie dwa budynki połączone na planie litery L stanowią narożnik przy skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i dzisiejszej ul. Bitwy pod Rokitną. Wejścia do budynków znajdują się od strony dziedzińca, lecz od strony al. Wojska Polskiego znajdują się dwa dodatkowe wejścia do klatek schodowych, a także wejścia do dwóch lokali usługowych. Z kolei od ul. Bitwy pod Rokitną znajduje się przejście dziedzińca, a także jeden lokal użytkowy.

Kolonia Urzędnicza Neukölln w Berlinie, 1927 r.

Budynek nr 2 zaprojektował Józef Jankowski.  Utrzymany jest również w stylistyce ekspresjonizmu, lecz z uwagi na uboższą elewację, ma już pewne nawiązania do funkcjonalizmu. Pierwotnie pasy międzyokienne wykończone były cegłą klinkierową nadającą kontrakstu ścianom budynku. Po wojnie elewację całkowicie pokryto tynkiem. Pierwotnie budynek miał 5 segmentów (5 klatek schodowych). Zgodnie z założeniami projektowymi miał on być połączony z kolejnymi domami tworząc układ na planie litery „U”. Budynek ten miał być skrzydłem względem prostopadłego budynku usytuowanego pierzeją do niezrealizowanego odcinka ul. Lisa-Kuli. Ze względu na wielki kryzys gospodarczy, nie rozpoczęto budowy kolejnych budynków, natomiast jeszcze przed 1935 r. dobudowano dodatkowy segment w celu wyrównania budynku względem długości pierwszego, co wykluczyło dalszą rozbudowę. Z kolei budynek nr 3 autostwa Wacława Wekera ma podobną architekturę jak nr 2, niemniej posiada większe przeszklenia i wydaje się optycznie „lżejszy”. Pierwotnie budynek posiadał 6 klatek. Po wojnie dobudowano dodatkowy segment, a także wybudowano ul. Or-Ota, względem której blok projektu Wacława Wekkera stanowił pierzeję dla nowej ulicy. W latach powojennych zmieniono także elewację, zakrywając ceglane pasy międzyokienne. Podczas remontu elewacji w 2018 r. odkryto elementy ceglane, przywracając przedwojenny charakter budynku.

Strefa wejściowa od strony dziedzińca budynku nr 1 w Miejskim Osiedlu Drobnomieszkaniowym Magistratu

Ekspresjonizm jest za stylem przejściowym między secesją a modernizmem. W jego stylistyce można zauważyć wiele nawiązań do stylu Art Deco.

Dalsze zagospodarowanie w powojennej rzeczywistości

Na początku lat 60. Stołeczna Rada Narodowa realizuje nową sieć ulic między al. Wojska Polskiego a obwodową linią kolejową. Przedłużona zostaje ul. Gen. Zajączka, powstaje ul. Or-Ota, Sokolicz (obecnie ks. Boguckiego). Rydygiera i Gołębiowskiego. W miejscu, gdzie miało być serce Żoliborza Magistrackiego wybudowana została szkoła podstawowa „tysiąclatka”, której pierwotnie patronem był Lucjan Szenwald, a obecnie Artur Oppman ps. „Or-Ot”. Szkołę zaprojektował Mieczysław Gliszyński oraz Tadeusz Jankowski. Budynek był powtórzony także w wielu innych miastach Polski, m.in. w Sieradzu. Pozostały teren zajmują bloki Żoliborza Południowego, potocznie zwanego „osiedlem czekoladowym” zaprojektowanym przez Bogusława Karczewskiego wybudowane przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową (WSM Żoliborz II). 

Miejskie Osielde Drobnomieszkaniowe Magistratu od strony  rezerwy pod przedłużenie ul. Lisa-Kuli - Fot. Henryk Poddębski (połowa lat 30.)


 

Żródła:
  • Jarosław Zieliński, Tomasz Pawłowski "Żoliborz. Przewodnik Historyczny", Rosner i Wspólnicy, Warszawa 2008;
  • Łukasz Heyman, "Nowy Żoliborz 1918-1939", Instytut Sztuki PAN, Ossolineum, Wrocław 1976;
  • Monika Piwowar, Michał Krasucki, Monika Powalisz, "Żol. Ilustrowany atlas architektury Żoliborza" Centrum Architektury, Warszawa 2014;
  • "Architektura i Bucownictwo 1927 nr 7;
  • "Architektura i Budownictwo" 1928 nr 3

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 9°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Reklama