Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 30 stycznia 2025 23:06
Reklama
Tylko u nas!

Co dalej z przedszkolem przy ul. Ficowskiego? Radni stoją przed sporym dylematem

Niedawno odbyła się Komisja Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska dotycząca przyszłości fragmentu Ptasiego Zakątka i budowy zespołu żłobko-przedszkolnego przy ul. Ficowskiego. Zdania na temat tej inwestycji są bardzo podzielone wśród radnych. Jaka jest dalsza przyszłość tej inwestycji?
Co dalej z przedszkolem przy ul. Ficowskiego? Radni stoją przed sporym dylematem
W tym miejscu planowany jest zespół żłobko-przedszkolny przy ul. Ficowskiego

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • nadzwyczajnej komisji ws. zespołu żłobko-przedszkola przy ul. Ficowskiego;
  • braku placówki publicznej w rejonie Żoliborza Artystycznego;
  • decyzji administracyjnej ws. remediacji terenu zielonego, na którym planowana jest inwestycja;
  • sporze między radnymi dotyczącym demografii wśród maluchów;
  • stanowisku i petycji mieszkańców ws. odstąpienia od realizacji budowy zespołu żłobko-przeszkola;
  • innych zaproponowanych rozwiązaniach dotyczących planowanej inwestycji. 

Emocje wokół budowy zespołu żłobko-przedszkolnego przy ul. Ficowskiego są bardzo duże, nie tylko wśród mieszkańców, ale także wśród radnych. Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Żoliborz 14 stycznia została omówiona planowana od wielu lat inwestycja na pograniczu Żoliborza Artystycznego.

Nadzwyczajna komisja ws. zespołu żłobko-przedszkola przy ul. Ficowskiego

Pieniądze na inwestycję zostały przyznane w czerwcu 2018 r. w wysokości 31 milionów złotych. Jak poinformowała naczelniczka Wydziału Infrastruktury Maria Szwałko, jesteśmy na etapie prac przygotowawczych. „Mamy wszystkie zgody administracyjne, łacznie z pozwoleniami na budowę drogi, zgody na wycinkę drzew i remediacji. Pierwsza decyzja remediacji była zaskarżona i przekazana do ponownego rozpatrzenia w wyższej instacji GDOŚ. Na tym etapie mamy już wszystkie decyzje, w związku z czym moglibyśmy przystąpić do realizacji inwestycji jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie musimy rozpocząć od remediacji i następnie wykonać niezbędne wycinki związane z zakresem planowanej inwestycji” - dodała Maria Szwałko.

Posiedzenie Komisji Inrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska w dniu 14 stycznia 2024 r. w sprawie działki przy ul. Ficowskiego

Radna Maria Janiak (Żoliborz ma głos) zapytała, czy ta inwestycja została poprzedzona wykonaniem analiz w języku inwestycyjnym, tj. studium wykonalności inwestycji w zakresie zbadania potrzeb, analizę wariantów, a także analizę finansową i ekonomiczną. Jednocześnie zapytała, ile do tej pory środków wydano na tą inwestycję. Naczelnik Szwałko wyjaśniła, że  jest to około 450 tysięcy złotych.  Analizy były wykonane przed zatrudnieniem Marii Szwałko na stanowisku naczelnika Wydziału Infrastruktury. „Jeśli się podejmie decyzję o inwestycji i przeznaczy się środki to te studium wykonalności zostało już wykonane. Nie ma sensu wykonywać projektu jeśli nie ma określonego celu, środków na realizację celu i nie mamy obrazu przyszłego funkcjonowania obiektu” - dodała naczelniczka.

Z kolei radna Jolanta Zjawińska (Żoliborz ma głos) zwróciła uwagę, że skoro w czerwiecu 2018 r. zostały pieniądze zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej, a decyzja o studium w 2017, a przedszkole powstanie dekadę później to należałoby zauważyć, że wiele rzeczy się zmieniło, w szczególności demografia.

W tej części dzielnicy nie ma żadnej placówki publicznej

Burmistrz Renata Kozłowska wyjaśniła, że Urząd Dzielnicy analizuje i nadal twierdzi, że na terenie Żoliborza  Południowego i Artystycznego potrzebne jest nowe przedszkole. „W tej części dzielnicy nie mamy żadnej placówki przedszkolnej. Liczba dzieci uczęszczających na terenie dzielnicy w przedszkolach samorządowych i na prawach publicznego. „Samorządowe publiczne prowadzone przez są pezez Miasto, a  na prawach publicznego to przedszkola prywatne dofinansowanie przez Miasto. Liczba dzieci na terenie publicznych i samorządowych wynosi 1470 dzieci. W tym Żoliborz Południowy i Artystyczny wynosi 620. Średnia miesięczna liczba dzieci dotowanych przez w niepublicznych przedszkolach i punktach na terenie Żoliborza wynosi 650. W tym średniomiesięczna dotowanych na terenie Żoliborza Południowego wynosi 379 dzieci” - dodała burmistrzyni.

Burmistrz Kozłowska zarzuciła, że mieszkańcy czekają cieprliwie na budowę zespołu żłobko-przedszkolnego. Jednocześnie dodała, że przeciwni są wyłącznie mieszkańcy bloku położonego najbliżej planowanej inwestycji. „Naszym obowiązkiem jest zapewnienie miejsc względem wszystkich mieszkańców, a nie tylko tych którzy mieszkają najbliżej planowanej inwestycji” - dodała burmistrzyni.

Nie cały obszar podlega remediacji, a jedynie część

Wiceburmistrz Tomasz Mieclarz odpowiedzialny za Wydział Infrastruktury oraz Wydział Ochrony Środowiska wyjaśnił, że gdybyśmy chcieli zostawić ten teren jako teren zielony będący buforem zieleni dzielącym osiedle od al. Prymasa Tysiąclecia i trasy S8, tak jak postulują autorzy petycji, to Urząd musiałby zgodnie z decyzjami administracyjnymi wygrodzić te tereny, gdzie występuje skażenie. „Tam jest cała tablica Mendelejewa” - podkreślił wiceburmistrz. Pierwotnie zakładano, że do usunięcia będzie większość drzew. „Część z tych drzew powinna być usunięta już jakiś czas temu” - dodał wiceburmistrz Mielcarz. Jak wyjaśnił teren jest ogólnodostępny, choć zieleń i brak ciągów pieszych na tym terenie nie zmuszają wykonania wykonania natychmiastowych wycinek. Jedocześnie podkreślił, że niezależnie od tego czy dojdzie do budowy zespołu żłobko-przedszkolnego, Urząd prowadzi działania, aby szkody względem zniszczenia zieleni były jak najmniejsze.

Wiceburmistrz Tomasz Mielcarz wyjaśniał zakres decyzji administracyjnej związanej z remediacjami

Radna Anna Świeżawska zapytała jaka jest skala zagrożenia dla bezpieczeństwa i dla środowiska, a także jaka jest metoda przeprowadzenia takiej remediacji. Wiceburmistrz wyjaśnił, że rozpiętość skażeń jest od bardzo ciężkich materiałów do poziomu czystności gleby przewyższajacej standardy uprawy ziemi na cele spożywcze. „Kilkanaście metrów dalej od miejsca, gdzie stwierdzono skażenie, jest już gleba tak czysta, że można uprawiać żywność” - dodał. Według wiceburmistrza, plany remediacyjne na dalszych terenach nie przewidują prac ziemnych. „Wymiana gleby będzie wymafała tam do maksymalnie 30 centymetrów” - wskazał Tomasz Mielcarz.

Spór o demografię

Radna Barbara Jędrzejczyk (Miasto jest Nasze) stwierdziła, że z uwagi na katastrofę demograficzną, nie widzi koniecznosci budowy tej inwestycji na tym terenie. „Mam wrażenie, że nie patrzymy na to jak dzielnica będzie wyglądać za 10 lat i jakie będą potrzeby wtedy. Będzie więcej osób starszych, którzy będą mieli swoje potrzeby” - dodała radna.

Burmistrz Renata Kozłowska powiedziała, że nie jest w stanie przewidzieć kto ile będzie miał dzieci. Opieramy się na danych tu i teraz. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć w ciągu roku danych ile dzieci będzie w żłobku. Żoliborz Południowy jest pustynią i nie ma tam nic, a liczba dzieci nam tam stale wzrasta” - zaznaczyła Renata Kozłowska. „Rolą samorządów jest wychodzenie na przeciw” - dodała.

Burmistrzyni odniosła się także do kwestii seniorów. Wyjaśniła, że jeśli zajdzie potrzeba utworzenia tam domu seniorów, to zawsze taki budynek będzie można przekształcić. „Będzie do o wiele prostsze niż wybudowanie nowej placówki” - dodała Kozłowska.

Walka o zieleń na rzecz mieszkańców Żoliborza Artystycznego

Radny Tomasz Michałowski (PiS) podziękował radnym ze swojego klubu, że poparli jego wniosek popierający mieszkańców, którzy protestują przeciwko budowie zespołu żłobko-przedszkolnego w celu ochrony terenu zielonego. „Bardzo łatwo operować danymi, opierając się na mieszkańcach pewnego rejonu, a w innych przypadkach mówimy o liczach dotyczących mieszkańćów całej dzielnicy czy też całej Warszawy” - zaznaczył radny Michałowski, jednocześnie wskazując, że danymi jest bardzo łatwo manipulować.

Dyskusja nad przyszłością terenu przy ul. Ficowskiego trwała ponad 3 godziny

Głos zabrała Katarzyna Wojtach ze Stowarzyszenia Sąsiedzi z Artystycznego, która sprzeciwiła się zdaniu burmistrzni. Jak podkreśliła, petycję podpisywali nie tylko mieszkańcy jednego bloku, lecz całej dzielnicy. Jak wynika z naszyhc ustaleń, petycję przeciwko budowie tej inwestycji podpisało blisko 1300 osób. Jak czytamy z treści petycji, w ziemi znajdowało się wiele substancji niebezpiecznych dla zdrowia takich jak benzen, etylobenzen, toluen, ksyleny, benzyny i oleje mineralne. Zapach ropopochodnych substancji dawał się we znaki okolicznym mieszkańcom przez wiele miesięcy.

Co Rada Dzielnicy może zrobić przeciwko tej inwestycji?

Renata Kozłowska zdementowała zarzuty radnego MIchałowskiego. Wyjaśniła, że przedstawiła ona dane mieszkańców Żoliborza Południowego wśród dzieci, które mieszkają, a nie są zameldowane na tym terenie. Głos zabrał także radny Tadeusz Müller (Żoliborz ma głos), który wyjaśnił, że liczba dzieci z czasem będzie mniejsza. Uargumentowal tym, że wojna na Ukrainie prędzej czy później się skończy, więc zapotrzebowanie w przedszkolach i żłobkach zmaleje. Razem z radną Jędrzejczyk postulowali o rozważenie zmiany projektu na rzecz budowy mniejszego budynku. 

Głos w imieniu mieszkańców Żoliborza Artystycznego zabrała Katarzyna Wojtach

Opinia prawnika i przerwa w obradach

Przewodniczący komisji Łukasz Porębski (Miasto jest Nasze) przekazał radcy prawnemu Pawłowi Stecowi 3 kwestie do przeanalizowania: odstąpienia od realizacji, kwestię związaną z ewentualną niegospodarnością w przypadku zmiany projektu, a także czy na tym etapie Rada Dzielnicy ma możliwość wpłynąć na ewentualnie odstąpienie od realizacji tej inwestycji. Na tym posiedzenie zostało przerwane. Przewodniczący poinformował, że do tego czasu radca prawny ma przygotować analizę. Komisja wznowi obrady 6 lutego (czwartek) o godzinie 17:00.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama