W tym artykule przeczytasz o:
- Działaniach MZA przy ul. Włościańskiej;
- Rozbiórce sprzed ponad roku na terenie zakładu;
- Drugiej rozbiórce prowadzonej na terenie Oddziału Remontów Taboru;
- Planach spółki wobec swojego terenu;
- Co mówi plan zagospodarowania przestrzennego.
Dokładnie rok temu opisywaliśmy na łamach naszej gazety pierwszą rozbiórkę jaka miała miejsce na terenie Oddziału Remontu Taboru przy ul. Włościańskiej 52. Powstały wtedy obawy, czy miejska spółka nie postanowiła sprzedać terenu deweloperowi. Wtedy po raz pierwszy zwróciliśmy się z zapytaniem do rzecznika prasowego MZA o to, jakie plany są wobec tego terenu. Rzecznik prasowy Adam Stawicki zapewnił, że spółka nie zamierza sprzedać działki deweloperowi. Jednocześnie poinformował, że miejsce po hali zostanie wykorzystane pod parkowanie autobusów.
Kolejna rozbiórka
Dwa miesiące temu na na terenie Oddziału Remontu Taborów rozpoczęto rozbiórkę drugiej hali. Tym razem dotyczyła ona budynku położonego najbliżej skrzyżowania ul. Braci Załuskich i Poli Gojawiczyńskiej. Poprzednim razem rozebrano halę z lat 60., znajdującą się bezpośrednio wzdłuż ul. Włościańskiej. Natomiast druga hala - starsza - bo pochodząca z lat 50. zamieniła się już w potężne gruzowisko. Warto zaznaczyć, że teren MZA objęty jest już dość przestarzałym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru otoczenia ul. Słowackiego (Uchwała Rady Gminy Warszawa-Centrum nr 2067/LXXXIII/02 z dnia 10 października 2002 r.). W przypadku hali zburzonej rok temu, wraz z dwiema wciąż istniejącymi wzdłuż ul. Braci Załuskich, wchodzą w skład jednostki terenowej „U4”, której przeznaczeniem podstawowym są usługi (bez bliższego określenia ich profilu). Plan dopuszcza w tym miejscu zabudowę o minimalnej wysokości 20 metrów i maksymalnej 40 metrów. Natomiast w przypadku terenu położonego najbliżej skrzyżowania ul. Braci Załuskich z ul. Poli Gojawiczyńskiej, gdzie toczy się druga rozbiórka, wchodzi w skład jednostki terenowej „KS 2”, której przeznaczeniem podstawowym są urządzenia komunikacyjne. Zgodnie z zapisami planu zagospodarowania ustala się realizację ogólnodostępnego parkingu wielopoziomowego - podziemnego i nadziemnego o maksymalnej wysokości wynoszącej 20 metrów.
Coraz częstsze rozmowy o potrzebie zmiany planu zagospodarowania
We wrześniu radni dzielnicy podczas sesji poświęconej planowi ogólnegmu zaproponowali w swoim stanowisku, żeby profilem podstawowym na terenie MZA zieleni urządzonej, komunikacji, infrastruktury technicznej mogły być realizowane usługi: sportu i rekreacji, kultury i rozrywki, handlu detalicznego, gastronomii, turystyki, nauki, edukacji, zdrowia i pomocy społecznej. Niezależnie od tego czy zapisy te pojawią się w nowym planie ogólnym,to zapisy wynikające w planie zagospodarowania przestrzennego będą wciąż obowiązywały do monetu jego zmiany, o czym radni dzielnicy coraz częściej dyskutują.
Stanowisko MZA
Podczas drugiej rozbiórki ponownie wystąpiliśmy do Miejskiego Zakładu Autobusowego o wyjaśnienie, dlaczego zdecydowano się rozebrać kolejny budynek, a także jakie plany ma spółka wobec terenu, na którym rozebrano budynek. Jak wyjaśnił nam rzecznik prasowy Adam Stawicki, budynek służył przed laty celom Oddziału Remontów Taboru. „Przez ostatnie lata pozostawał nieeksploatowany” - dodał rzecznik prasowy. Jednocześnie poprosiliśmy o wyjaśnienie, dlaczego w miejscu poprzedniej rozbiórki nie ma wciąż parkingu dla autobusów, który zapowiadała spółka i co zamierza MZA zrobić z terenem pod drugim rozebranym budynkiem. „Obecnie w miejscach po rozbiórkach należy zaczekać na osadzenie się gruntu, później zaś teren będzie służył ładowaniu autobusów elektrycznych” - podkreślił Adam Stawicki.
Nie wiadomo czy plany MZA będą dopuszczone przez Wydział Architektury i Budownictwa Urzędu Dzielnicy Żoliborz. Z naszych ustaleń wynika, że Urząd trzyma się ściśle zapisów planu zagospodarowania i nie zamierza wydawać pozwoleń na budowę czegoś, co nie uwzględnia plan. Niewykluczone, że MZA obawiało się konserwatora, że może objąć ochroną również powojenne budynku zakładu. Obecnie jedynym chronionym obiektem jest dawny przedwojenny budynek cegielni, ujęty w gminnej ewidencji zabytków.
Napisz komentarz
Komentarze