Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 12 marca 2025 05:38
Reklama

Nadwyżka jedzenia po świętach? Sprawdź co zrobić, aby nic się nie zmarnowało!

Polacy wciąż marnują jedzenie. Choć gastronomiczne dobrodziejstwa kuszą nas na każdym kroku, liczne statystyki nie pozostawiają wątpliwości - zbyt wiele żywności ląduje w koszach.
  • Źródło: 19115
Nadwyżka jedzenia po świętach? Sprawdź co zrobić, aby nic się nie zmarnowało!
Polacy wciąż marnują jedzenie. Choć gastronomiczne dobrodziejstwa kuszą nas na każdym kroku, liczne statystyki nie pozostawiają wątpliwości - zbyt wiele żywności ląduje w koszach.

Źródło: pixabay

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • dzieleniu się jedzeniem
  • idei "foodsharingu"
  • wykazie jadłodzielni w Warszawie

Według raportu “Nie Marnuj Jedzenia” 56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach. W Polsce każdego roku marnuje się 4,8 mln ton żywności i to konsumenci odpowiadają za 60% wyrzucanego jedzenia. Co możesz zrobić, aby to zmienić?

Kupuj z głową

To, że nie wolno chodzić głodnym na zakupy wszyscy już wiedzą. Wówczas mamy ochotę na wszystko i jesteśmy przekonani, że jak tylko wrócimy do domu to zaczniemy gotować. Po czym zderzamy się z rzeczywistością - brakuje nam czasu na urzędowanie w kuchni, apetyt maleje, sięgamy po coś, co szybko możemy zjeść. Jak kupować z głową?
Planuj posiłki: Przed wizytą w sklepie czy lokalnym targu, spisz posiłki na nadchodzący tydzień i przygotuj listę zakupów, uwzględniając tylko niezbędne składniki. Podczas zakupów trzymaj się listy i unikaj kupowania zbędnych produktów, które mogą się zmarnować.
Kupuj lokalnie i świadomie: Wybieraj produkty lokalne i sezonowe, które są często świeższe i mają dłuższą trwałość. 
Ogranicz zakupy na zapas: Unikaj kupowania żywności na wyrost, szczególnie łatwo psujących się produktów, takich jak owoce i warzywa.

Kupiłaś/eś za dużo i co teraz?

Lodówka jest już zbyt pełna, a ty jesteś w kropce. Co zrobić, aby marnowanie jedzenia zmniejszyć do minimum? Po pierwsze, przechowuj żywność w odpowiedni sposób, aby przedłużyć jej trwałość. Po drugie - pamiętaj o mrożeniu. “Możesz mrozić owoce w całości, w kawałkach lub w postaci puree. Większość warzyw i świeżych ziół również nadaje się do mrożenia. Mięso i ryby można mrozić, ale najlepiej je najpierw podzielić na porcje i odpowiednio zapakować, aby zapobiec przesuszeniu. Mrozić możesz również pieczywo, ale wygodniej jest je najpierw pokroić na kromki lub porcje. Mrozić możesz nawet ciasta - sernik czy jabłecznik” - tłumaczy Alicja Ziemkiewicz, dietetyczka, joginka i eksperta od zdrowego stylu życia.

Jak nie mrożenie - to, co?

Podziel się nadmiarem! Jeśli za dużo kupiłaś/eś lub ugotowałaś/eś rozważ podzielenie się z rodziną, przyjaciółmi lub najbliższymi sąsiadami. Wspieraj również inicjatywy związane z walką z marnotrawstwem, takie jak jadłodzielnie czy organizacje charytatywne.

Jadłodzielnia to wspólnotowa kuchnia, która może mieć różne cele - nie tylko budowania społeczności, ale także promowanie zrównoważonego żywienia, redukcję marnowania jedzenia, czy też zapewnienie posiłków osobom potrzebującym. Jadłodzielnie to specjalnie oznaczone lodówki i szafki, w których można zostawić niepotrzebne jedzenie. “Zaniesienie jedzenia do jadłodzielni to więcej niż tylko pozbycie się resztek. To aktywny wkład w walkę z marnotrawstwem i budowanie lokalnej społeczności, a także wspieranie osób potrzebujących. To promowanie zrównoważonego stylu życia. W jadłodzielni twoje jedzenie może stać się częścią większego dzieła, które łączy ludzi wokół idei solidarności i troski o nasze środowisko." - tłumaczy Agnieszka Jajszczak, lokalna działaczka społeczna i kandydatka do sejmiku mazowieckiego - Jadłodzielnia jest dla wszystkich. Każdy może z niej skorzystać. Zanim oddamy jedzenie sprawdźmy na stronie lub funpage’u jadłodzielni, jakimi produktami możemy się podzielić, a jakimi nie. Zadbajmy o to, aby nasze dary były zdatne do zjedzenia. Oddawajmy to, co sami moglibyśmy zjeść. Dania domowe takie jak ciasto, zupa czy kotlety – powinny być starannie i szczelnie zapakowane”. 

Jadłodzielnie działają w całej Polsce. Sprawdź, czy w twojej okolicy działa jadłodzielnia i podziel się jedzeniem podczas najbliższych świąt.

Jadłodzielnie w Warszawie

Bemowo

Miejsce Aktywności Lokalnej „Dwa Jelonki”, Bemowskie Centrum Kultury, ul. Rozłogi 18, lodówka i szafka, czynna pon.-pt.: 8:00-18:00, na parterze budynku przy szatni i recepcji

Szwajcarka przy SP 321, ul. Szadkowskiego 3, lodówka. Otwarta pon.-pt.: 6.00-21.00; sob.: 7.00-17.00.

Białołęka

Ryneczek Poraje, ul. Porajów 1, lodówka i regał, czynna całodobowo. Jadłodzielnia powstała w ramach realizacji budżetu obywatelskiego.

Noclegownia dla osób w kryzysie bezdomności, ul. Kupiecka 15, lodówka i regał, czynna całodobowo. Jadłodzielnia powstała z inicjatywy Warszawskiego Centrum Integracji „Integracyjna Warszawa”.

Bielany

Ośrodek Pomocy Społecznej Bielany, ul. S. Przybyszewskiego 80/82, lodówka i regał, czynna całodobowo.

Centrum Rekreacyjno-Sportowe Bielany, ul. J. Conrada 6, lodówka i regał, przed wejściem głównym do pływalni, czynna całodobowo.

Mokotów

Mokotowskie Centrum Integracji Mieszkańców, ul. J.P. Woronicza 44a, lodówka i regały, czynna codziennie 8:00-20:00. Jadłodzielnia powstała w ramach realizacji budżetu obywatelskiego.

Bazar Lotników, pawilon 136, al. Lotników 1, lodówka i szafka, czynna pon.-pt.: 7.00-19.00; sob.: 8.00-14.00. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Podzielnia na Naszym Podwórku, ul. Czarnomorska 11, lodówka i stół, lodówka czynna pon.-pt.: 7:00-21:00, stół całodobowo. 

Podzielnia na Naszym Podwórku, ul. Barcelońska 1, szafka i regał, czynna całodobowo. 

Ochota

Zieleniak, ul. Grójecka 97, lodówka i szafka. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

OCH Dzielnia, ul. Powstańców Wielkopolskich 17, szafka i lodówka, czynna pon.-pt.: 15:00-19:00.

Praga-Południe

ul. Zakopiańska 21, szafka w ogrodzeniu, czynna całodobowo. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Miejsce Akcji PACA 40, ul. M. Paca 40, lodówka i szafka, czynna pon.-śr.:14:00-20:00; czw.-sob.:10:00-16:00. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Wiatraczna 11. Lodówka i szafka, tylko produkty zapakowane fabrycznie, czynna pon.-pt.: 8:00-16:00. Jadłodzielnia powstała w ramach realizacji budżetu obywatelskiego.

Dzielnica Saska Kępa, ul. Berezyńska 27, lodówka i regał, czw.-sob.: 15:00 - 20:00. Jadłodzielnia powstała w ramach Foodsharing Warszawa.

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii Nr 7 w Warszawie, ul. Osowska 81, lodówka i szafka, czynna całodobowo, jadłodzielnia powstała z inicjatywy podopiecznych i opiekunów Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii.

Praga-Północ

ul. Wileńska 55/57, przy budynku Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, szafka i lodówka, czynna w godz.: 8:00-22:00. Jadłodzielnia powstała z inicjatywy Fundacji CHOPS i Winiary.

Rembertów

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Plutonowych 10, szafka, czynna całodobowo.

Śródmieście

Syrena, ul. Wilcza 30, szafka i lodówka czynna całodobowo. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Centrum Pomocy Społecznej, ul. Twarda 1, lodówka i regał, czynna pon.-pt.: 8:00 -16:00. Jadłodzielnia powstała w ramach realizacji budżetu obywatelskiego.

Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, na parterze, ul. Stawki 5/7, lodówka i szafka, czynna codziennie 7:00-21:30. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Wydział Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, na parterze, ul. Karowa 18, lodówka i szafka, czynna codziennie 7:00-21:30. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Jadłodzielnia przy Kościele pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus, wejście od ul. Elektrycznej, ul. Tamka 4a, lodówka i szafka, codziennie 7:00-21:00.

ul. Dobra 56/66, w wejściu do pasażu handlowego w BUW-ie (wejście od strony ogrodu), lodówka i szafka, pon-sobota: 8:00-22:00, nd: 15:00-20:00

Targówek

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Wincentego 85, lodówka i regał, czynna całodobowo. Jadłodzielnia powstała w ramach realizacji budżetu obywatelskiego.

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Węgrowska 2, szafka, czynna całodobowo.

Ursynów

Urząd Dzielnicy Ursynów, al. Komisji Edukacji Narodowej 61, lodówka i szafka, czynna całodobowo. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Miejsce Aktywności Lokalnej „Kłobucka”, ul. Kłobucka 14, lodówka i szafka, czynna całodobowo.

ul. Nugat 4, za sklepem Warus, szafka, czynna całodobowo. Jadłodzielnia powstała z inicjatywy uczniów SP nr 343.

Wawer

Uniq Fight Club, ul. VI Poprzeczna 23, lodówka i szafki, czynna całodobowo.

Caritas, ul. Izbicka 7, trzy lodówki, czynna całodobowo. 

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Włókiennicza 54, lodówka i szafka, czynna całodobowo. 

Wesoła

Przedszkole Domek Wesoła, na tyłach przedszkola, ul. Orzechowa 1, szafka i lodówka, czynna całodobowo. 

Włochy

Urząd Dzielnicy Włochy, al. Krakowska 257, lodówka i szafka, czynna całodobowo. 

Miejsce Aktywności Lokalnej, ul. Rejonowa 6/8, lodówka i regał, czynna wt.-pt.:12.00-18.00. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Wola

SOdON, ul. Kolska 2/4, lodówki i regał, czynna codziennie 5:00-22:00. Jadłodzielnia Foodsharing Warszawa.

Wolskie Centrum Kultury, ul. Działdowska 6, wejście przez ogród, lodówka i szafka, czynna pon.-pt.: 9:00-20:00; sob.: 12:00-18:00. Jadłodzielnia powstała w ramach realizacji budżetu obywatelskiego. 

Współdzielnik, Wolskie Centrum Kultury, Wola Park (I piętro), ul. Górczewska 124, szafka i lodówka, czynna śr.-sob.:12.00-20.00.

Miejsce Akcji Piaskowa 7, ul. Piaskowa 7, wejście parterowe od tyłu budynku, od strony podwórka, szafka i lodówka, czynna pon.: 10:00-16:00; wt.-czw.: 14:00-20:00; pt.: 10:00-16:00; sb.:12:00-16:00, jadłodzielnia powstała z inicjatywy MAL Piaskowa 7.

Żoliborz

Urząd Dzielnicy Żoliborz, ul. J. Słowackiego 6/8, na tyłach budynku, lodówka i regał, czynna całodobowo. Jadłodzielnia powstała w ramach realizacji budżetu obywatelskiego.

I Liceum Ogólnokształcące im. B. Limanowskiego, ul. Felińskiego 15, wejście od ulicy Bitwy pod Rokitną, koło Poradni PPP 3, lodówka, czynna w godz. 8:00-20:00. Catering Szwajcarka.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama