Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 08:22

Patroni żoliborskich ulic #4 - Stanisław Tołwiński

[Tylko u nas!] Tym razem przenosimy się na tereny WSM, a konkretnie na Sady Żoliborskie, gdzie znajduje się ul. Stanisława Tołwińwskiego. Patron był m.in. współtwórcą Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Patroni żoliborskich ulic #4 - Stanisław Tołwiński

Źródło: Google Maps

Stanisław Tołwiński (ur. 11 października 1895 w Strzemieszycach, zm. 25 lutego 1969 w Warszawie)

Młodość 

Urodził się w Strzemieszycach na Śląsku w rodzinie inteligenckiej. Studiował w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. W latach 1912-14 należał do nielegalnego Związku Młodzieży Postępowo-Niepodległościowej. W latach 1915-17 był więziony przez władze carskie. Rosyjska rewolucja uwolniła Stanisława Tołwińskiego z carskiego więzienia. W zrewoltowanej Rosji znalazł się na Ukrainie, gdzie walczył z ukraińskimi nacjonalistami dowodzonymi przez byłego carskiego generała Skoropadskiego. Brał udział w rewolucji bolszewickiej. Tam jako członek Rady Miejskiej należał do Zjednoczenia Socjalistycznego Polskiego od 1917 r., a po jej rozwiązaniu do Polskiej Partii Socjalistycznej- Frakcji Rewolucyjnej w latach 1917-19. Był komisarzem do spraw niepodległościowych, należał do Czerwonej Gwardii. W 1918 r. powrócił do kraju i od tego czasu angażował się w rozwój spółdzielczości. W latach 1919-20 był członkiem PPS. W latach 1920-24 studiował w Wolnej Wszechnicy Polskiej. Ponadto w latach 1919 - 1924 działał w Związku Robotniczym Stowarzyszeń Spółdzielczych, był współzałożycielem Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej oraz Społecznego Przedsiębiorstwa Budowlanego. 

Okupacja niemiecka 

Podczas okupacji hitlerowskiej związał się z opozycyjną wobec PPS-WRN (Polskiej Partii Socjalistycznej - Wolność-Równośc-Niepodległość) Robotniczą Partią Polskich Socjalistów, co zaprowadziło go potem do PPR (Polskiej Partii Robotniczej) w 1946 r., a następnie do PZPR (Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej). Podczas Powstania Warszawskiego tworzył słynną "Republikę Żoliborską". Każda kolonia czy osiedle miały wybraną trójkę Delegatów Samorządowych. Ich przewodniczący tworzyli Zarząd Samorządu Mieszkańców. Na czele zarządu stał jego pomysłodawca Stanisław Tołwiński. Opracował on 12-punktową instrukcję obejmującą wszystkie istotne problemy tamtych dni (sprawy mieszkaniowe, aprowizacja, pomoc bezdomnym, opieka nad dziećmi, ochrona przeciwpożarowa, wypatrywanie samolotów niemieckich, organizowanie imprez kulturalnych). Wszystko to znakomicie funkcjonowało dzięki długoletniej pracy władz osiedla WSM z mieszkańcami. Zarząd Samorządu Mieszkańców kierował apele do mieszkańców o zbiórkę odzieży dla żołnierzy i bezdomnych, o zabezpieczenie mieszkań, zbiorów książek i dokumentacji dnia codziennego dzielnicy, o pomoc dla szpitali, o zbiórkę naczyń, itp.

Pierwszą siedzibą Zarządu była III kolonia WSM (ul. Krasińskiego 16), a potem V kolonia WSM (ul. Słowackiego 5). Samorząd Mieszkańców działał przy Starostwie, które było Delegaturą Rządu na Kraj. Instrukacja Tołwińskiego zalecała: "wykazywać niezbędną samodzielność i inicjatywę... unikać wszelkiego biurokratyzmu i przewlekania, mając na względzie przede wszystkim dobrą i sprawną obsługę mieszkańców na drodze pomocy wzajemnej i życzliwego traktowania każdego obywatela". 

Po wojnie

Po wojnie Stanisław Tołwiński, w 1945 był wiceministrem administracji publicznej. Następnie został prezydentem Warszawy, po Marianie Spychalskim. Pełnił tę funkcję przez 5 lat, w najtrudniejszym okresie dźwigania miasta z ruin. Za jego prezydentury odgruzowaywano miasto, ekshumowano tych, co zginęli w trakcie Powstania, uruchomiono stację pomp i filtrów, i nawodniono sieć miejską, odtworzono oświetlenie miejskie, naprawiono tory tramwajowe, remontowano tabor tramwajowy, uruchomiono elektrownię, Dworzec Gdański, most, ruszyła Politechnika, Teatr Polski, a na Żoliborzu otwarto pierwszy ogródek jordanowski. W latach 1945-47 Tołwiński zasiadał w Krajowej Radzie Narodowej, potem przez 10 lat sprawował mandat posła na Sejmu Ustawodawczego i Sejm PRL. W latach 1950-52 pełnił funkcję dyrektora generalnego ds. rad narodowych w Prezydium Rady Ministrów, a w latach 1953-1967 zastępcy szefa Urzędu Rady Ministrów. Przez długie lata był działaczem spółdzielczości mieszkaniowej. 

Pośmiertnie, w 1970 r., ukazały się jego wspomnienia z lat 1895–1939. W kwietniu 1997 Instytut Jad Waszem nadał mu tytuł Sprawiedliwego wśród Narodów Świata.

Źródło:
  • Piotr Domański, Patroni Żoliborskich Ulic, Urząd Dzielnicy Żoliborz, Warszawa 2008;
  • zoliborzanie.org;
  • wikipedia.org.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ