Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 19:06

Czy sztuka miejska na Kinie Tęcza powinna tam pozostać?

Murale na elewacji Kina Tęcza po remoncie mogą zniknąć ze street artowej mapy Żoliborza. Na początku lipca pojawiła się interpelacja w sprawie ich zachowania. Jednak czy graffiti powinno być zabezpieczone?
Przód budynku Kina Tęcza na ulicy Suzina 6 na Żoliborzu.
Kino Tęcza na ulicy Suzina 6 na Żoliborzu.

Autor: Julia Czarnocka

W tym artykule przeczytasz o:

  • interpelacji w sprawie zachowania murali na elewacji Kina Tęcza,
  • krótkiej historii Kina Tęcza,
  • remoncie Kina Tęcza,
  • artystach, których dzieła mogą zniknąć,
  • jaka kara grozi grafficiarzom? 

Interpelacja

3 lipca 2024 r. została złożona interpelacja numer 35 w sprawie pozostawienia pracy znanego żoliborskiego artysty miejskiego Fukowa na elewacji Kina Tęcza. Złożył ją Radny Dzielnicy Żoliborz Konrad Smoczny. W interpelacji poprosił, by cytat napisany przez Fukowa nie zniknął z tyłów kina, podczas jego remontu. Graffiti nie ingeruje w zewnętrzną elewację budynku, a jest jedną z pamiątek po Fukowie, czyli najbardziej znanym artyście street artowym na Żoliborzu. Ta sama prośba dotyczy też muralu “Tonący Bohater” namalowanego przez Piotra Janowczyka, znajdującego się na przodach kina. 

Historia Kina Tęcza

Budynek, w którym znajduje się Kino Tęcza, powstał w latach 30. poprzedniego wieku z inicjatywy Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i pełnił funkcję kotłowni centralnego ogrzewania budowanego przez nich osiedla. Później wygospodarowano w nim miejsce na kinoteatr, który przez lata słynął jako jedno z najbardziej znanych miejsc kulturalnych w Warszawie. Odbywały się w nim pokazy filmowe, spektakle teatralne, koncerty oraz różnego rodzaju spotkania kulturalne. Samo w sobie Kino Tęcza pod tą nazwą, otwarte zostało 27 lipca 1945 r. W trakcie pierwszego pokazu filmowego wyświetlony został film “Antoni Iwanowicz gniewa się” reżyserii Aleksandra Iwanowskiego. Kino zamknięte zostało z powodu braku funduszy na czynsz w 1997 r. i od tamtego czasu, z małymi przerwami, pozostało niezagospodarowane. Teraz ma się odbyć jego remont decyzja została podjęta w 2020 r. przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową i Urząd m.st. Warszawy. W odnowionym budynku Kina Tęcza powstać ma Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Plakaty z serii 7 ujęć tęczy przy Placu Wilsona na Żoliborzu.
Ścieżka edukacyjna przy Placu Wilsona "7 Ujęć Tęczy Kino, Architektura, Ludzie" o historii Kina Tęcza.

Kino po remoncie

W budynku ma powstać nowoczesna sala kinowa dla 145 widzów wyposażona w system dźwięku Dolby Atmos i panoramiczny ekran. Mimo tych nowoczesnych zmian, w kinie dalej będzie można cofnąć się w przeszłość odbywać się tam będą także pokazy filmów z projektorów 35 mm dla filmów z taśmy światłoczułej. Oprócz wyświetlania filmów na żywo zaplanowano umieszczenie przy sali kinowej reżyserki, która umożliwi transmitowanie na żywo wydarzeń odbywających się w kinie takich jak konferencje, występy muzyczne czy spotkania autorskie. Otwarcie budynku wyremontowanego Kina Tęcza zaplanowane jest na 2027 r. Więcej na temat remontu Kina Tęcza przeczytać można tutaj: Nowa Tęcza na Żoliborzu. “Nowe Kino Teatr Tęcza jako jednostka kulturotwórcza powinna czuć w obowiązku zachowanie dzieł kultury street artowej, które wpisały się nie tylko w tkankę budynku, ale także w pejzaż Żoliborza.” - napisał Konrad Smoczny w swojej interpelacji. Na budynku Kina Tęcza znajdują się dwa działa cytat namalowany przez Fukowa oraz mural “Tonący Bohater” autorstwa Piotra Janowczyka. Czy w trakcie remontu rzeczywiście znikną? 

Fukow – artysta czy wandal?

Przez jednych uważany za artystę sztuki miejskiej przez innych za grafficiarza wandala. Najbardziej znany jest ze swoich rysunków gołębi, odliczania dni pandemii oraz samego w sobie podpisu “Fukow”, który zobaczyć można w niezliczonej liczbie miejsc. Był młodym artystą od lat związany z Żoliborzem, który niestety niedawno zmarł. Pozostawił po sobie wiele street artowych prac rozsianych po całej Warszawie. Jego twórczość była komentarzem do rzeczywistości, w której żył i ożywiała żoliborską przestrzeń miejską. Jego śmierć zaskoczyła wiele osób, a wiele osób dalej o niej nie wie pomimo tego, że codziennie mija jego prace, przemieszczając się ulicami miasta. Cytat “I przegapisz wschód słońca, jeżeli zamkniesz oczy. A to złamie mi serce na pół.” napisany białą farbą na czarnym tle z żółtym gołębiem po lewej stronie znajdujący się na tyłach Kina Tęcza, był jednym z tych, które zaczął po sobie zostawiać, gdy dowiedział się, że jest śmiertelnie chory. Swoimi małymi obrazkami dotarł do dużej ilości osób, jest on kojarzony przez znaczną większość mieszkańców i mieszkanek Żoliborza, chociaż nie przez wszystkich pozytywnie. Część osób nie kojarzy go jako artysty street artowego, a jako zwykłego chuligana. Jego pseudonim na Żoliborzu zobaczyć można wszędzie – w jednych miejscach w większej częstotliwości, a w innych w mniejszej. Latarnie, metalowe płoty, tyły znaków drogowych, budki instalacji elektrycznych, kosze na śmieci, ściany budynków – to na nich można dalej znaleźć jego podpisy.

Graffiti 62 dzień pandemii i 289 dzień pandemii Fukow 20 na Alei Wojska Polskiego.
Odliczanie dni pandemii – dzień 62 i dzień 289.

“Fukow” z dopiskiem ostatnich dwóch cyfr danego roku, wypisywał na potęgę. Odliczanie dni pandemii, choć w niektórych miejscach zostało już zamazane, również z łatwością można odnaleźć na ulicach Żoliborza. Gołębie w formacie większym, jak i tym mniejszym są już troszkę mniej rozrzucone po dzielnicy, trzeba się rozglądać, by je zauważyć, ale też znaleźć je można w wielu miejscach. 

Gołębie Fukow 23 i podpis Fukow 19 na ulicy Mickiewicza.
Podpis Fukow 19 i gołębie Fukowa z 2023.

Mural Tonący Bohater

Drugim dziełem, o którego zabezpieczenie na czas remontu Kina Tęcza poprosił Radny Konrad Smoczny w swoim zapytaniu, jest mural “Tonący Bohater”. Znajduje się na przodach Kina Tęcza i został namalowany przez Piotra Janowczyka. Powstał w czerwcu 2014 r. i przedstawia wynurzającą się z wody głowę mężczyzny, którego oczy wyrażają jego przerażenie. Praca utrzymana jest w kolorystyce czarno-białej i w ostatnich latach, stała się symbolem zapomnianego Kina Tęcza. Dla wielu osób to właśnie “Tonący Bohater” jest tym, co przychodzi im na myśl, gdy słyszy się słowa “Kino Tęcza” czy nawet “ulica Suzina”. Autor dzieła jest historykiem sztuki, ilustratorem, rysownikiem, twórcą animacji, reżyserem i wykładowcą akademickim. 

Mural Tonący Bohater autorstwa Piotra Janowczyka na Kinie Tęcza na ulicy Suzina 6.
Mural "Tonący Bohater" na przodzie Kina Tęcza.

Zachowanie prac

W swojej interpelacji Radny Konrad Smoczny wspomniał, że jednym z materiałów często używanych do zachowana tego typu dzieł jest pleksi. Pojawia się jednak pytanie, czy cytat Fukowa jest dziełem, czy może zwykłym aktem wandalizmu? Zdania są podzielone. Podczas gdy wiele osób graffiti uważa za artystyczne wyrażenie siebie i swoich myśli, są też osoby zawzięcie potępiające malowanie w miejscach do tego nie przeznaczonych. Im graffiti kojarzy się często z budynkami osprejowanymi różnokolorową farbą i niemożliwymi do odszyfrowania napisami, a nie z artystycznymi obrazami. Czy napis na tyłach Kina Tęcza można uznać za dzieło godne ochrony? Z jednej strony Fukow zapisał się w historii sztuki miejskiej na Żoliborzu, a z drugiej, czemu powinniśmy zrobić wyjątek i zabezpieczyć akurat to graffiti? Myślę, że byłoby wiele osób zadowolonych z zachowania napisu, jak i wiele osób, które by to potępiło. Niezależnie od tego, co stanie się z cytatem na tyłach Kina Tęcza, warto jest pamiętać, że nie wszyscy grafficiarze to zwykli wandale, którzy sprejują po czym popadnie, tylko po to, by coś zniszczyć. Spytaliśmy Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, czy planują zamalować oba murale gdy dostaniemy odpowiedź, artykuł zostanie zaktualizowany.

Jaka kara grozi za graffiti?

Graffiti to rysunki, napisy lub podpisy umieszczane m.in. na płotach, koszach na śmieci, latarniach czy ścianach budynków. Jeśli są malowane bez zezwolenia, to zakwalifikować je można jako wykroczenie lub przestępstwo, w zależności od wartości uszkodzonego mienia, a sprawcom wykroczenia grozić może areszt, ograniczenie wolności lub grzywna. Wandal może trafić do więzienia na okres od 3 miesięcy do nawet 5 lat. S

Ankieta: Czy cytat Fukowa i mural "Tonący Bohater" powinny zostać zabezpieczone podczas remontu Kina Tęcza?
Tak
78%
Nie
22%
Nie wiem
0%

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.