Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 30 stycznia 2025 18:17
Reklama

Jak nie marnować jedzenia i czym jest fleksitarianizm? Staruje Foodmagedon w Arkadii

- Wierzymy, że maluchy lubią jeść zdrowo, trzeba tylko w ciekawy sposób pokazać im świat jedzenia i gotowania! – mówi Katarzyna Pieczyńska, dietetyk z Fundacji Szkoła na widelcu. A jak przy tym marnować jak najmniej jedzenia?

Według danych Banków Żywności około 250 kg zmarnowanego jedzenia przypada na jednego Polaka. To o 80 kg więcej niż średnia krajów Unii Europejskiej. W Polsce marnuje się niemal 10 mln ton żywności, co plasuje nas w czołówce niechlubnego rankingu.

Łatwy dostęp do żywności i zachłanny konsumpcjonizm w skali świata skutkuje lądowaniem 1/3 jedzenia w śmietniku. W kontrze do zastanej sytuacji coraz większą popularność zdobywa foodsharing. W samej Warszawie jest 12 punktów jadłodzielni, gdzie każdy może zostawić lub wziąć jedzenie. Jadłodzielnia to ogólnodostępne punkty z lodówką i szafką, do której wkłada się produkty spożywcze.

Foodsharing to idea i działania, które zapobiegają marnowaniu żywności. Zapoczątkowano ją w Niemczech. W Polsce pierwszą jadłodzielnię otwarto trzy lata temu. - Marnowanie jedzenia zaczyna się już na etapie robienia zakupów, dlatego zanim skorzystamy z jadłodzielni stosujmy kilka prostych kroków. Kupujmy to, czego potrzebujemy, planujmy nasze posiłki i róbmy listę zakupów – wyjaśniał Tomasz Ploch podczas jednych z warsztatów z foodsharingu.

W jadłodzielni zostawiamy to, co sami byśmy
zjedli

Żoliborzanie wreszcie mogą przestać marnować żywność dzięki jadłodzielni, którą otwarto pod koniec zeszłego roku. - Idea jest taka, by dzielić się jedzeniem. Moim małym marzeniem jest, żebyśmy oddawali jedzenie do jadłodzielni, tak aby stało się to naszym nawykiem – mówiła podczas otwarcia żoliborskiej jadłodzielni Marcelina Zjawińska. To właśnie z jej inicjatywy powstał punkt foodsharingu na Żoliborzu. Marcelina, zgłosiła swój pomysł do budżetu partycypacyjnego. Efekt? Dziś mamy punkt, gdzie można zostawić jedzenie.

Naczelną zasadą funkcjonowania jadłodzielni jest to, że zostawiamy produkty, które sami byśmy zjedli. Wszystkie, które mogą być zapakowane należy odpowiednio zabezpieczyć. Czego nie wolno zostawiać w jadłodzielni? Surowego mięsa, potraw z surowymi jajkami, niepasteryzowanego mleka i alkoholu.

Według danych Foodsharing Warszawa dzięki jadłodzielniom w koszu ląduje o ponad tonę mniej jedzenia miesięcznie.

Chwilę po otwarciu żoliborskiej jadłodzielni, mieszkańcy umieszczają w niej pierwsze produkty spożywcze

Gotujemy przysmaki z resztek jedzenia, czyli Zero Waste Cooking

Ideą Zero Waste Cooking jest gotowanie bez strat poprzez zmianę sposobu myślenia na świadome robienie zakupów i gotowanie. Nie jest to nowość, bo przecież za prekursorów tego typu gotowania możemy uznać nasze babcie czy mamy, które swoje pyszne dania przyrządzały z reguły z prostych produktów lub resztek z poprzedniego dnia. Dziś, gdy wszystko jest ogólnodostępne, nie zwracamy uwagi, że część jedzenia ląduje w koszu.

W celu ograniczenia ilości odpadów warto więc zaplanować posiłki na kilka dni. Zanim pójdziemy na zakupy warto sprawdzić jakie produkty mamy w swojej lodówce i spiżarni. Jeżeli mamy czegoś za dużo i wiemy, że w najbliższym czasie nie skorzystamy z tych produktów dobrze jeśli je wstępnie przygotujemy i zamrozimy.

Kiedy wybierzemy się już do sklepu ze sporządzoną listą, warto najpierw dobrze zjeść. Głód jest złym doradcą! Kupujmy małe ilości jedzenia. Dziś mamy nieograniczony dostęp do produktów, więc w każdej chwili mamy szansę uzupełnić zapasy.

Kreatywność w kuchni to podstawa! Bądź kucharzem wizjonerem i nie idź ślepo za przepisami, z których korzystasz. Nie kupuj produktów po to, by raz ich użyć, a później otwarte odłożyć i czekać aż się zepsują. Zastępuj składniki tym, co masz akurat w domu.

Naczelną zasadą zero waste cooking jest odpowiednie przechowywanie produktów. Źle zapakowane potrafią się szybko zepsuć lub stracić walory smakowe. Jeśli odkładasz coś do zjedzenia na inny dzień, najlepiej zabezpiecz je w pojemnikach próżniowych i napisz datę do kiedy warto zjeść to co zostało odłożone.


Foodmagedon w Arkadii, czyli bądź flexi!

Czipsy z obierków z warzyw, kompot ze skórki z jabłka, wegepasztet z warzyw, których nie ma komu zjeść? W myśl zasady zero waste produkujemy jak najmniej odpadów i wykorzystujemy to, co zostało pozornie zużyte. Masz czerstwy chleb? Zrób z niego grzanki do zupy albo nasącz w mleku z laską wanilii, jajkiem i podsmaż na patelni. Zostało Ci trochę rosołu? Zamroź i wykorzystaj jako bazę do kolejnej zupy. Jest mnóstwo sposobów, by wykorzystać resztki. Rozsądek w kuchni to też spore oszczędności w portfelu.

- Stawiamy na edukację żywieniowo-kulinarną wśród dzieci – wierzymy, że maluchy lubią jeść zdrowo, trzeba tylko w ciekawy sposób pokazać im świat jedzenia i gotowania! Robiliśmy to w Arkadii na widelcu przez cały rok, co było niezwykłą kulinarną lekcją dla wielu dzieci – wyjaśnia Katarzyna Pieczyńska, dietetyk z Fundacji Szkoła na widelcu.

Arkadia jest miejscem o bardzo szerokiej i zróżnicowanej ofercie gastronomicznej. W Strefie Grand Kitchen zjemy wegańskiego burgera, dania azjatyckie i polskie. Zdrowy i dobry posiłek to najważniejszy element każdego dnia, dlatego Arkadia swoimi działaniami stale podkreśla znaczenie mądrej i zbilansowanej diety. Na istotę odpowiedniego odżywania zwraca uwagę ambasador strefy Grand Kitchen i Fundacji Szkoła na widelcu − Grzegorz Łapanowski, który we współpracy z Arkadią kreuje odpowiednie postawy żywieniowe.

Zwieńczeniem ponad rocznego cyklu bezpłatnych warsztatów Arkadia na widelcu będzie kwietniowy Foodmagedon. Adepci akademii w trakcie zajęć uczyli się jak przygotowywać smaczne, zdrowe i zróżnicowane posiłki. Nie inaczej będzie podczas kulinarnego święta w Arkadii!

Trzecia edycja Foodmagedonu to trzydniowe edukacyjne wydarzenie kulinarne dla dzieci i dorosłych. W tym roku motywem przewodnim jest fleksitarianizm, którego sekrety zdradzi nie kto inny jak Grzegorz Łapanowski, ambasador strefy Grand Kitchen w Arkadii, któremu nie są obce zasady zero waste cooking i zdrowego odżywiania.

- Za pomocą Foodmagedonu chcemy pokazać naszym klientom, że zdrowe odżywianie może być inspirującą zabawą, a nie skomplikowanym pasmem wyrzeczeń. Mamy nadzieję, że uczestnicy wydarzenia odkryją sporo nowości, które przeniosą do swojego stylu życia – mówi Filip Kryłowicz, dyrektor Arkadii.

W przygotowanych warsztatach, pokazach kulinarnych i licznych atrakcjach przygotowanych przez sklepy i restauracje Arkadii będą mogli wziąć udział ci mali i duzi. Na uczestników wydarzenia będą czekać cztery strefy aktywności związane ze zbilansowanym odżywianiem się i zdrowym trybem życia. Nie zabraknie też konkursów z nagrodami, a dla najmłodszych zostanie przygotowana specjalna strefa zabaw. To wszystko będzie czekało na Was od piątku 12 kwietnia do niedzieli 14 kwietnia w godzinach od 12:00 do 18:00.

Ideą przewodnią tegorocznej edycji Foodmagedonu jest fleksitarianizm, czyli sposób odżywiania bazujący na warzywach i innych produktach roślinnych, ale dopuszczający okazjonalne spożywanie mięsa i ryb. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, których celem jest wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych, bez całkowitego wykluczenia produktów mięsnych z diety. Tego rodzaju dieta wspiera zapobieganie wielu chorobom.


arkadia2

arkadia2

DSC00960

DSC00960

arkadia1

arkadia1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 8°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Reklama