W tym artykule przeczytasz o:
- popularności komunikacji miejskiej wśród warszawiaków
- deklarowanej przez mieszkańców częstotliwości korzystania z samochodu i roweru
- pomiarach ruchu drogowego potwierdzających zmniejszenie się ruchu samochodowego, a zwiększenie przejazdów rowerami
Komunikacja miejska najpopularniejsza
Według ankiet Barometru Warszawskiego z listopada ubiegłego roku w codziennych podróżach 52% ankietowanych wybiera komunikację miejską: autobus, metro, tramwaj czy kolej. Respondenci wysoko oceniają jakość podróżowania nią – średnia ocen wynosi 7,39 (w skali 1-10). Ma jednocześnie najwyższy odsetek ocen większych lub równych 8. Dobrze oceniane są także podróże pociągami (o które pytano oddzielnie) – średnia ocen 7,15. Najbardziej doceniają jakość taboru, liczbę i zagęszczenie przystanków oraz informacje i oznaczenia.
Samochody, spacery, rowery
Drugim najczęściej wybieranym sposobem podróżowania do pracy, szkoły, na uczelnię jest samochód. Wskazuje na niego 31% badanych. W ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem codziennie lub prawie codziennie z samochodu korzystało 22% ankietowanych (czyli taki sam wynik jak w badaniu przeprowadzonym rok wcześniej w listopadzie 2021). Przynajmniej raz w tygodniu auta używa 16% (wzrost o 3 procent). Wzrósł odsetek podróżujących samochodem w charakterze pasażera. W ciągu trzech miesięcy poprzedzających ankietę codziennie podróżowało tak 8% ankietowanych (w listopadzie 2022 - 5%). Przynajmniej raz w tygodniu – 20% (w listopadzie 2022 - 11%).
13% osób zadeklarowało, że najczęściej porusza się pieszo. Można zatem wnioskować, że spora grupa osób nie potrzebuje długich podróży i swoje codzienne potrzeby zaspokaja w zasięgu spaceru. Z kolei rower jako główny środek transportu zadeklarowało 8% badanych. W ciągu trzech miesięcy przed badaniem z roweru prywatnego codziennie lub prawie codziennie korzystało 4% ankietowanych (w listopadzie 2021 roku było to 2%). Przynajmniej raz w tygodniu – 9% (również wzrost z 7% w 2021 r.). Prawie co czwarty badany (23%) zadeklarował, że nie podróżuje na co dzień do pracy, szkoły, na uczelnię. To wyraźny skutek pandemii i zyskującej na popularności pracy zdalnej.
Dane o ruchu drogowym
Dane z prowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich pomiarów zdają się potwierdzać badania ankietowe Barometru. Według systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu ruch samochodowy w Warszawie w 2022 roku w porównaniu do 2019 roku spadł o 7%. Dane te dotyczą całodobowego ruchu. Interesujący jest również spadek ruchu samochodowego w podróżach z i do centrum. W 2022 roku w porównaniu do 2019 roku ich częstotliwość spadła o 12,7%. Zmniejszyła się też liczba samochodów jeżdżących w relacji północ-południe – o 9,6%.
Zwiększenie popularności roweru jako miejskiego środka lokomocji deklarowane w ankietach także znajduje potwierdzenie w danych pomiarowych ZDM. W 2023 roku względem 2022 roku ruch rowerowy zwiększył o ponad 11%. Wzrosła także częstotliwość podróży rowerem do i z centrum stolicy – o 18% – i po raz pierwszy przekroczyły barierę 100 tys. przejazdów na dobę. Coraz więcej jest także przejazdów przez Wisłę – o 15% (prawie 31,5 tys. przejazdów dobowo).
Napisz komentarz
Komentarze