Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:32

Nawyki dają wyniki

Uwaga, dzisiaj zdradzę Wam sposób na przeprogramowanie własnego mózgu. Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak skutecznie wejść na drogę do trwałej metamorfozy – zapraszam na krótki wpis o budowaniu nawyków.
Nawyki dają wyniki

Źródło: archiwum Feniks Gym

Mózg na autopilocie


Niby człowiek to istota myśląca, ale jednak nasz mózg woli leniuchować. Dlatego na różne sposoby dąży do oszczędzania energii i jak może, unika angażowania świadomego myślenia. Ten stan określa się automatyzmem – to naturalna preferencja mózgu do wykonywania czynności bez zastanawiania się nad kolejnymi krokami. Mózgowy „autopilot” działa np. kiedy jeździsz często tą samą trasą, albo kiedy myjesz zęby, albo kiedy sprzątasz – to wyłączenie analizowania kolejnych etapów zadania, aby zaoszczędzić energię na bardziej złożone procesy myślowe.

Automatyzm ma jednak swoją gorszą stronę – kiedy na „autopilocie” zaczynają działać niezdrowe nawyki, jak np. podjadanie czipsów przy oglądaniu seriali, sięganie po używki (papierosy, alkohol) w stresujących chwilach czy scrollowanie przed zaśnięciem. Jak zapanować nad automatyzmem nawyków i przestawić nasze działanie na lepsze tory?

 

Pętla nawyku


Nawyk to rodzaj automatyzmu, składający się z trzech kluczowych elementów: bodźca, rutyny i nagrody.

Bodziec jest sygnałem wyzwalającym określone zachowanie – to np. dźwięk powiadomienia w telefonie albo napotkanie lustra. 

Kolejny element to rutyna, czyli zachowanie powtarzane w odpowiedzi na bodziec: sięganie po telefon po usłyszeniu powiadomienia, „poprawianie się” po napotkaniu lustra.

Trzeci element to nagroda, czyli pozytywne wzmocnienie otrzymane po wykonaniu rutyny. Mózg odnotowuje Twoją reakcję na bodziec i uwalnia dopaminę, (o której szerzej pisałam TUTAJ), co stanowi zachętę do powtórzenia tej reakcji w przyszłości.

Z każdym powtórzeniem pętli nawyku te trzy elementy stają się coraz bardziej powiązane, tworząc w mózgu stały szlak neuronalny i prowadząc do automatyzacji zachowania.

 

Przeprogramuj mózg


Rozumiejąc sposób budowania nawyków, można mieć wpływ na ich kształtowanie – i wybieranie takich, które są dla nas zdrowe. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest właściwe zidentyfikowanie bodźca – czyli sygnału, który wyzwala w nas określone zachowania. Takim bodźcem może być pora obiadowa albo zakończenie dnia pracy. W przypadku niezdrowych nawyków, rutyną na takie bodźce bywają odpowiednio sięganie po fast-food albo odpalanie Netflixa.

Kolejny krok to zmodyfikowanie rutyny. Po zidentyfikowaniu bodźca, „wymuszamy” na mózgu przyjęcie innego postępowania. Zamiast fast-foodu, idziemy do kuchni i przygotowujemy posiłek. Zamiast odpalania serialu, pakujemy strój na trening.

Ostatnim etapem jest skupienie się na nagrodzie i zapewnienie sobie natychmiastowej i atrakcyjnej gratyfikacji. Gratulujemy sobie zdrowego wyboru po zrobieniu posiłku, mamy satysfakcjonującą świadomość, że dbamy o zdrowie. Odczuwamy „endorfinowego haja” po treningu, a przy tym wiemy, że poprawiamy kondycję i sylwetkę.

To, co najważniejsze dla zautomatyzowania nawyku, to powtarzalność – taką pętlę musimy przeprowadzić nawet kilkadziesiąt razy (badacze mówią, że średni czas potrzebny na budowanie nawyku to około 66 dni). Nawyki prostsze (np. picie wody tuż po przebudzeniu) będą wymagać mniej czasu niż nawyki bardziej skomplikowane (np. zmiana diety czy regularne treningi).

 

Jeśli czytaliście moje poprzednie wpisy, wiecie, że jestem zwolenniczką powolnego progresu i systematyczności. Budowanie nowych nawyków opiera się na tych samych fundamentach, co moja praca z podopiecznymi. Określenie bodźców wymaga podobnej analizy jak określenie kondycji i wyznaczenie celów, a zmiana rutyny przebiega podobnie jak stopniowy progres… a jeśli chodzi o nagrodę – oprócz realnej zmiany, którą długoterminowo zapewniam, jest jeszcze jedyna w swoim rodzaju satysfakcja ze zbitej ze mną po treningu piątki!

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.