Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 08:47

Po co Ci tłuszcz?

Według branży fitness, tłuszcz to Twój wróg numer jeden. A ja – jak zwykle – idę z branża na wojnę i twierdzę, że… tłuszcz jest Ci potrzebny! Pozwól się przekonać i zmienić swój obraz własnego ciała
Po co Ci tłuszcz?

Źródło: Feniks Gym

Wyznaję zasadę, że nasz organizm naturalnie wie, co jest mu potrzebne i nie należy tego zmieniać. A tłuszcz naturalnie znajduje się w każdym organizmie. Jaką pełni funkcję, dlaczego jest ważny i jakiego rodzaju tłuszcz jest nam niezbędny w diecie? Zapraszam na wpis, który stanowi wprowadzenie w temat dla wszystkich „początkujących”.

 

Po co Ci tłuszcz

Tkanka tłuszczowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oprócz najbardziej znanej funkcji izolacji termicznej pełni szereg innych, nawet ważniejszych zadań. Tłuszcz jest magazynem energii – to zapas, który może być wykorzystany podczas wysiłku fizycznego czy podczas choroby. Jest też „amortyzatorem” dla naszych narządów – serce, nerki, wątroba korzystają z naturalnej warstwy izolacyjnej do ochrony przed wstrząsami czy uszkodzeniami. 

Oprócz tego tkanka tłuszczowa potrzebna jest dla prawidłowej gospodarki hormonalnej, bo odgrywa ważną rolę w produkcji i regulacji hormonów jak estrogeny. Nieprawidłowy poziom tkanki tłuszczowej (zarówno zbyt wysoki, jak i zbyt niski) może prowadzić do zaburzenia cyklu menstruacyjnego.

A na koniec - tkanka tłuszczowa pomaga w utrzymaniu równowagi metabolicznej, wpływając na poziom cukru we krwi i insuliny. To magazyn energii, który w razie potrzeby uwalnia kwasy tłuszczowe do krwiobiegu, co stabilizuje poziom glukozy. Dodatkowo, tkanka tłuszczowa wydziela hormony, takie jak adiponektyna, które regulują wrażliwość komórek na insulinę, poprawiając zdolność organizmu do przetwarzania cukrów.

 

Dobre i złe tłuszcze

Ale żeby nie było tak różowo, nie każdy tłuszcz jest dobroczynny, dlatego w diecie trzeba uważać, aby dostarczać organizmowi tak zwanych „zdrowych tłuszczów”. W szczególności chodzi o tłuszcze nienasycone, które pomagają obniżać „zły cholesterol” LDL i wspierają zdrowie serca. Można znaleźć je w oliwie, awokado, orzechach czy nasionach. Bardzo pożądanym rodzajem tłuszczów nienasyconych są kwasy tłuszczowe Omega-3, występujące w tłustych rybach: wspierają zdrowie serca, układ nerwowy, redukują stany zapalne a także przyczyniają się do poprawy funkcji mózgu.

Kolejnym rodzajem są tłuszcze nasycone, znajdujące się w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak masło, tłuste mięso i nabiał. Są one doskonałym źródłem szybkiej energii, na długo gwarantują uczucie sytości, a przy tym lepiej niż tłuszcze nienasycone nadają się w kuchni dzięki stabilności w wysokich temperaturach. Jednak, jak w większości przypadków, tłuszcze nasycone trzeba jeść „z głową”, bo ich nadmiar może prowadzić do wzrostu cholesterolu LDL. Ja nie wyobrażam sobie diety bez tłuszczów nasyconych, ale – tak jak ze wszystkim – ważne jest oczywiście odpowiednie równoważenie makroskładników.

A co mamy po stronie „złych tłuszczów”? Absolutnym „złolem” w tej kategorii są tłuszcze trans, czyli tłuszcze nienasycone, które zostały przekształcone chemicznie, zazwyczaj przez utwardzanie tłuszczów roślinnych. Tłuszcze trans występują w przetworzonej żywności i nie tylko prowadzą do wzrostu złego cholesterolu LDL, ale też obniżają dobry cholesterol HDL. Fast-food, chipsy, słodycze – wszystko to jest źródłem tłuszczy trans. Jeśli przyjrzysz się etykiecie wybranego produktu spożywczego i zobaczysz tam „utwardzony tłuszcz roślinny” (palmowy, sojowy, itd.) albo „częściowo uwodorniony olej”– BINGO! znalazłeś sobie źródło tłuszczu trans i drogę do zawału serca.

 

Tłuszcz w diecie

Odwrotnie do tego, co wmawia Ci branża fitness – ja uważam, że tłuszcz w diecie wręcz pomaga utrzymać zdrową wagę. Oczywiście, należy tu pamiętać o podziale na dobre i złe tłuszcze. Dieta bogata w zdrowe tłuszcze (czyli nienasycone) wspomaga metabolizm i pomaga w efektywnym spalaniu tkanki tłuszczowej. Potrawy zawierające tłuszcze nienasycone dają uczucie sytości, a zatem zapobiegają podjadaniu. Zaś dla osób aktywnych fizycznie tłuszcze są ważnym źródłem energii, wspomagają regenerację i wspierają procesy anaboliczne, czyli odbudowę tkanek - wspomagając produkcję hormonów kluczowych dla regeneracji i wzrostu mięśni.

 

Powyższy wpis to oczywiście zaledwie dotknięcie tematu – nie wprowadzam tutaj głębiej w temat tłuszczów, ale nie to było moim celem. Chciałam jedynie choć trochę odczarować tłuszcze i wytłumaczyć, że to nie jest wróg, tylko niezbędny element układanki zwanej zdrowym trybem życia. Wystarczy tylko pamiętać, żeby w tej układance każdy element był na swoim miejscu. Ani za duży, ani za mały – w równowadze, do której wszyscy dążymy.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.